القدس العربی:

اگر تل آویو، تهران بود غرب چه می‌کرد؟

۱۴ آذر ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۹۰۹۹۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت‌های غربی تحریم‌های سنگینی را متوجه سودان، عراق، لیبی، سوریه و ایران کرده‌اند و حتی تحت عناوین حقوق بشر و مبارزه با دیکتاتوری نظام‌های حاکم بر آن کشورها را با استفاده از نیروی نظامی سرنگون کرده‌اند اما به هیچ وجه حاضر نیستند حتی نصف این رفتار را با اسرائیل انجام دهند.
اگر تل آویو، تهران بود غرب چه می‌کرد؟

دیپلماسی ایرانی: کشورهای اروپایی سفرای اسرائیل را در پایتخت های خود در اعتراض به ساخت شهرک های صهیونیستی جدید که قرار است مطابق آن چیزی که دولت اسرائیلی اعلام کرده، سه هزار واحد مسکونی باشد، احضار کردند. بنا به گفته دولت اسرائیل این خانه ها در شهرک معالیه ادومیم در کرانه باختری در قدس اشغالی احداث خواهند شد.

حکومت اسرائیل از زبان مسئولان خود گفته که از این تصمیم خود عقب نشینی نخواهد کرد، و گفته است که برای اجرای آن گام های عملی خواهد برداشت، از هیچ چیز نیز کوتاه نخواهد آمد، این اظهارات باعث اعتراض کشورهای غربی از جمله ایالات متحده امریکا، فرانسه، بریتانیا و سوئد شده است که قبل از هر چیز باید گفت که این کشورها دوستان اصلی اسرائیل محسوب می شوند.

پیش بینی نمی شود که با این واکنش ها دولت اسرائیلی از تصمیم خود عقب نشینی کند چرا که آنها خیلی خوب می دانند که اروپایی ها نیز مثل اعراب فقط در ظاهر سر و صدا دارند و از این بابت کاملا مطمئن هستند. آنها خوب می دانند که وقتی موضوع مرتبط به شهرک سازی ها، تروریسم یا جنگ چه در لبنان و چه در نوار غزه می شود، همه آنها کاملا سکوت می کنند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه روز گذشته از طرح شهرک سازی های اسرائیلی انتقاد کرد و گفت که این تصمیم با صلحی که قرار است با فلسطینی ها توافق شود تعارض دارد اما بعد از این مقدمه گفت که کشورش به هیچ وجه قصد ندارد که مجازاتی را متوجه اسرائیل کند.

دولت های غربی تحریم های سنگینی را متوجه سودان، عراق، لیبی، سوریه و ایران کرده اند و حتی تحت عناوین حقوق بشر و مبارزه با دیکتاتوری نظام های حاکم بر آن کشورها را با استفاده از نیروی نظامی سرنگون کرده اند اما به هیچ وجه حاضر نیستند حتی نصف این رفتار را با اسرائیل که بدترین نوع رفتارهای ضد حقوق بشری مثل شهرک سازی در سرزمین های ملتی اشغال شده، زیر پا گذاشتن تصمیم های بین المللی و قتل فرایند صلح که خود غرب سنگ بنای آن را گذاشت، انجام می دهد، انجام دهند.

انتقاد ما از کشورهای غربی به این معنا نیست که کشورهای عربی از آنها بهتر هستند، حکومت های این کشورها روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرده اند و مثل مصر و اردن معاهده صلح با اسرائیل امضا کرده اند و تا کنون نه سفیر این رژیم را احضار کرده اند و نه سفارت خانه های آن را در خاک خود بسته اند، و نه حتی یک حرکت اعتراضی در قبال شهرک سازی از خود نشان داده اند، چه در دروان ضعفشان چه در دوران قدرتشان.

ما از محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر انتظار داریم همان طور که در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه سفیر این رژیم در قاهره را اخراج کرد اکنون نیز در اعتراض به شهرک سازی ها مشابه همان رفتار را از خود نشان دهد و سفارت خانه این رژیم را در قاهره ببندد. به خصوص اکنون که در اوج بحران سیاسی داخلی خود به سر می برد و می تواند در چنین وضعیتی تحولی تاریخی در تاریخ سیاسی کشورش رقم بزند که بی شک با حمایت همه جریان های سیاسی مصر مواجه خواهد شد.

ساخت شهرک های اسرائیلی از زمان امضای توافق نامه اسلو در 10 سال پیش تا کنون دو بار در کرانه باختری و نوار غزه مضاعف شده است، در هر مرتبه نیز این افزایش زیر چشم و گوش جامعه بین المللی صورت گرفته است، حتی با حمایت از حکومت های غربی و حمایت های مالی و اقتصادی آنها، از این رو انتظار نمی رود که این واقعه تلخ و توهین آمیز این بار تغییر کند.

احضار سفرا و اعتراض کردن به آنها بدون این که در عمل اتفاقی صورت بگیرد، فقط پاشیدن خاک در چشم ها است، چرا که اسرائیل نه تنها خرق قوانین بین المللی را متوقف نمی کند بلکه حتی شاهد هیچ گونه تحریم سیاسی یا اقتصادی نیز نخواهد بود. حتی شاید غرب به این فکر بیفتد که بهتر است کل کرانه باختری شهرک اسرائیلی ها شود بهتر از آن است که این رژیم را مورد تحریم و مجازات قرار دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: شهرك‌سازي هاي اسرائيل فلسطين و اسرائيل صلح خاورميانه


نظر شما :