آسوشیتدپرس ادعا کرد

شبیه سازی رایانه ای بمبی سهمگین در ایران

۰۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۰۹۶۸۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شده است که دانشمندان ایرانی در حال شبیه سازی رایانه ای یک سلاح هسته ای هستند که می تواند سه برابر بمب به کار گرفته شده در جنگ جهانی دوم که هیروشیما را تخریب کرد، قدرت انفجار داشته باشد.
شبیه سازی رایانه ای بمبی سهمگین در ایران

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شده است که دانشمندان ایرانی در حال شبیه سازی رایانه ای یک سلاح هسته ای هستند که می تواند سه برابر بمب به کار گرفته شده در جنگ جهانی دوم که هیروشیما را تخریب کرد، قدرت انفجار داشته باشد. این خبرگزاری مدعی شده نمودار هایی را از طرق کشوری منتقد برنامه های هسته ای ایران در اختیار دارد که حاکی از شبیه سازی های رایانه ای بمب هسته ای در ایران است. البته نام این کشور فاش نشده چرا که مقامات آن تاکید کرده اند تنها در صورت مخفی ماندن نام کشورشان نمودار ها را در اختیار این خبرگزاری آمریکایی قرار می دهند.  

این در حالی است که ایران همواره بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید داشته و ادعا های غرب در خصوص تردید آمیز بودن فعالیت های هسته ای را تکذیب می کند. اما آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش سال گذشته خود در مورد فعالیت های هسته ای ایران اعلام کرده بود نمودار هایی را به دست آورده که نشان می دهد ایرانی روی عملیات انفجاری با پتانسیل ساخت سلاح هسته ای کار می کند. البته آژانس به جزئیات این نمودارها اشاره ای نکرده بود اما نمودار هایی که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته انحنایی را نشان می دهد که در کسری از ثانیه بالا و پایین رفته و متغیر های قدرت و انرژی نیز در آن وجود دارند که از قدیم برای اندازه گیری تولید انرژی به کار می روند و به همین دلیل این فعالیت ها در مورد یک سلاخ هسته ای با قدرت تخریب بوده است. این منحنی تنها در دو میکروثانیه و بالای 50 کیلوتن به نقطه اوج رسیده که نشان دهنده قدرت سوخت سلاحی است که از آن به عنوان مدل استفاده شده است.

بمبی که ایالات متحد در جریان جنگ جهانی دوم علیه هیروشیما در ژاپن استفاده کرد نیرویی در حدود 15 کیلوتن داشت. اما سلاح های هسته ای مدرن قدرت بسیار بیشتری دارند.

بنا بر ادعای آسوشیتدپرس، این نمودار یک توضیح فارسی نیز دارد که در آن به جزئیاتی در مورد انرژی و عملکردها اشاره شده است.

دیوید آلبرایت که ریاست موسسه بین المللی علوم و امنیت بین الملل را بر عهده دارد که از طریق دولت آمریکا به عنوان منبعی برای بررسی برنامه های هسته ای ایران مورد استفاده قرار  می گیرد. بر این باور است که این نموارد بسیار بزرگ است اما به نظر می رسد بیشتر برای درک یک روند طراحی شده باشد تا اینکه عملیات واقعی ساخت سلاح از روی آن انجام شود.

آلبرایت می گوید، این نمودار بسیار زیاد و بازده آن عظیم است و این در حالی است که کرده شمالی برای آزمایش نخستین سلاح هسته ای خود تنها از چند کیلوتن انرژی استفاده کرد.  

دیپلمات ها می گوید این نمودار بخشی از طیفی از مدل های رایانه ای ایرانی است که از طریق سرویس های جاسوسی در اختیار اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته تا از آنها برای بررسی برنامه های هسته ای ایران استفاده کنند.

این در حالی است که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی در این زمینه اعلام کرد این خبر را نشنیده است. از سوی دیگر گیل تودور سخنگوی آژانس نیز می گوید در این زمینه نظری ندارد.

آژانس سال گذشته اعلام کرده بود که این نمودار ها را از طریق دو کشور به دست آورده است و برخی دیپلمات ها بر این باورند که آمریکا و اسرائیل این اطلاعات را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده اند. گفته می شود که این مدل های رایانه ای در سال های 2008 و 2009 و پس از سال 2003 تولید شده اند. زمانی که ایالات متحده اعلام کرده بود تهران فعالیت های هسته ای خود را متوقف کرده است. اما انگلیس، فرانسه، آلمان و اسرائیل در مورد این تاریخ تردید داشتند و امروز آژانس می گوید با وجود اینکه برخی فعالیت ها در آن زمان متوقف شده بود، برخی آزمایش ها همچنان ادامه داشت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: نمودار سلاح رایانه هسته ای بمب آژانس بین المللی انرژی اتمی


( ۳ )

نظر شما :