آغاز جدایی اعضای کابینه از محمد مرسی

۰۳ آذر ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۶ کد : ۱۹۰۹۵۲۸ سرخط اخبار

سمیر مرقص، معاون رئیس جمهور مصر در امور دمگراتیک وتنها عضو قبطی مسیحی تشکیلات ریاست جمهوری مصر دراعتراض به بیانیه مکمل قانون اساسی مصر که محمد مرسی پنجشنبه شب صادر کرد وموجب اعتراض نیروهای مدنی شد از پست خود استعفا کرد.

دراین رابطه نمایندگان کلیسای مصر به منظور ابراز مخالفت خود با آنچه که سلطه طلبی جریان تندوری اسلامی بر مجمع تاسیسی قانون اساسی خواندند از این مجمع خارج شدند.

از سوی دیگر، مصر امروز شاهد برپایی تظاهرات گسترده ای در قاهره ودر چند شهر دیگر که برخی ها در اعتراض به محمد مرسی وبرخی ها در حمایت از وی بوده است. این مساله صحنه عمومی مصر را در معرض یک دو دستگی حاد ناشی از تصمیم های اخیر مرسی قرار داده است.

محمد مرسی روز گذشته با صدور بیانیه جدید قانون اساسی، به مجمع تاسیسی قانون اساسی ومجلس شورای ازهر اقدامی ازسوی قوه قضائیه برای منحل کردن آن مصونیت بخشید.

این تصمیم از سوی نیروهای مدنی مخالف به عنوان کودتا براصول قانون و زمینه ساز برای نوع جدیدی از دیکتاتوری تلقی شد.

این تصمیم رئیس جمهور مصر در زمانی صادر می شود که این کشور شاهد یک دودستگی حاد در میان مردم مصر در برابر مصوبات اخیر رئیس جمهور ونیز اوضاع کلی کشور علاوه بر وجود بحران حاد اقتصادی، می باشد.

کارشناسان وسیاستمداران شمصری نسبت به وقوع یک کودتای نظامی به منظور جلوگیری از تشدید دودستگی درکشور بویژه اگر دادگاه قانون اساسی این کشور تصمیم به عزل محمد مرسی بگیرد، هشدار دادند.

دادگاه قانون اساسی مصر برای بررسی میزان مخالفت محمد مرسی با مصوبات قانونی گذشته هم اکنون در حال شور می باشد

کلید واژه ها: مصر مرسی قانون اساسی محمد مرسی


نظر شما :