گزارش تازه عفو بین الملل درباره کشتار مردم بحرین

۰۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۱ کد : ۱۹۰۹۵۲۱ سرخط اخبار

با گذشت بیش از یک سال از زمان آغاز قیام مردمی در بحرین، رژیم حاکم بر این کشور همچنان به سرکوب شدید مخالفان و معترضان ادامه می دهد. گزارش جدیدی که از سوی سازمان عفو بین الملل منتشر شده، نشان می دهد این اقدامات با حمایت ضمنی غرب انجام گرفته است.

به گزارش «تابناک»، در ماه نوامبر 2011، گروهی از کارشناسان حقوق بشری، موضوع اعتراضات مردمی و پیامدهای آن در بحرین را مورد بررسی قرار داده و گزارش «کمیسیون مستقل تحقیق بحرین» را منتشر کردند. در ژوئن 2012، این گروه، واحد جدیدی را برای بررسی اوضاع این کشور اعزام نمود. اکنون، گزارش منتشر شده از سوی این گروه، حقایق جدیدی را از ابعاد سرکوب مخالفان به دست رژیم آل خلیفه فاش کرده است.

در گزارش این گروه که توسط «راشا تودی» بازتاب پیدا کرده، آمده است: «تأسیس کمیسیون مستقل تحقیق درباره بحرین و گزارش آن، یک ابتکار مهم به شمار می رفت؛ اما با گذشت یک سال، وعده انجام اصلاحات معنادار، به واسطه عدم تمایل دولت به اجرای توصیه های کلیدی درباره مسئولیت پذیری اش، تحقق نیافته است».

علاوه بر این، در این گزارش، عفو بین الملل اعلام کرده طی ماه های اخیر، وضعیت حقوق بشر در بحرین به شکل قابل توجهی بدتر شده و خطر کشیده شدن این کشور به یک بی ثباتی و ناآرامی طولانی و مستمر وجود دارد.

اما نکته جدید در این گزارش، اشاره مستقیم به نوع موضع گیری غرب در قبال خشونت و سرکوب در بحرین است.

در این رابطه، عفو بین الملل، ایالات متحده و انگلیس را به سبب خودداری از محکوم کردن تجاوزهای صورت گرفته به حقوق بشر توسط متحد منطقه ای شان، مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده این دو کشور به جای محکوم کردن این اقدامات، خود را با لفاظی هایی درباره اصلاحات فریب داده و واقعیت سرکوب را نادیده گرفته اند.

از زمان آغاز ناآرامی ها در بحرین در فوریه 2011، ده ها نفر از شیعیان معترض این کشور به دست رژیم آل خلیفه کشته شده اند. معترضان که از ابتدا به شکلی مسالمت آمیز خواستار پایان دادن به تبعیض های قومی و مذهبی علیه خود بوده اند، از سوی رژیم آل خلیفه به تلاش برای ایجاد تنش در کشور متهم شده اند.

گزارش جدید عفو بین الملل علاوه بر تأیید موارد کشتار مردم، دربردارنده اطلاعات نگران کننده ای از شکنجه زندانیان به دست نیروهای امنیتی نیز هست. علاوه بر این، تأکید شده از 35 نفری که بین ماه های فوریه تا مارس 2011 کشته شده اند، در 19 مورد، نیروهای امنیتی بحرین به طور مستقیم دخالت داشته اند.

علاوه بر این، عفو بین الملل تصریح کرده که از زمان انتشار گزارش قبلی تاکنون، موارد استفاده نیروهای امنیتی از شلیک گلوله برای مقابله با اعتراضات نیز افزایش یافته است.

گفتنی است در آخرین تحولات مربوط به بحرین، رژیم آل خلیفه حتی اجازه برگزاری مراسم های مربوط به ماه محرم را نیز به شیعیان این کشور نداده و با طرح این ادعا که هدف از این مراسمات، توطئه علیه رژیم است، به سرکوب و بازداشت مجدد شیعیان مبادرت ورزیده است.   

کلید واژه ها: بحرین عفو بین الملل رژیم آل خلیفه


نظر شما :