هشدار نظامیان امریکایی به اسرائیل درباره حمله به ایران

۱۲ آبان ۱۳۹۱ | ۰۱:۵۹ کد : ۱۹۰۸۶۰۴ سرخط اخبار

مقامات نظامی آمریکا به سران اسرائیل هشدار دادند، برای حمله به ایران به حمایت اعراب دلخوش نباشند.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی نوشت، فرماندهان نظامی آمریکا به همتایان اسرائیلی خود هشدار داده اند هر اقدامی علیه ایران، توانایی نیروهای آمریکایی در منطقه برای انجام عملیات علیه برنامه هسته ای ایران را محدود می کند که علت آن قطع حمایت های حیاتی لجستیکی متحدان عربی منطقه خلیج فارس است.

در این مطلب آمده، نیروهای زمینی، هوایی و دریایی آمریکا در کشورهای عرب خلیج فارس، به پایگاه ها، سوختگیری و تدارکات نیاز دارند اما حاکمان این کشورها علی رغم نگرانی درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران، از چالشی که بهار عربی و پیامد حمله اسرائیل به ایران، به وجود خواهد آورد، نیز نگران هستند.

به نوشته این روزنامه، مقر ناوگان پنجم آمریکا در بحرین است و نیروهای هوایی این کشور نیز پایگاه های بزرگی در قطر، کویت، بحرین، امارات متحده عربی و عمان دارند. افسران ارشد آمریکا معتقدند اگر ابتدا اسرائیل به ایران حمله کند، آنها نمی توانند برای عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران به این پایگاه ها تکیه کنند.

یک منبع در منطقه در این باره گفت: یکی از ترس های کشورهای حوزه خلیج فارس، هسته ای شدن ایران است اما نگرانی دیگر آنها جنگ منطقه ای است که آنها را نیز بی ثبات می سازد. آنها مایلند از جنگی بزرگ علیه ایران حمایت کنند اما می دانند که جنگ احتمالی چنین نخواهد بود و این کشورها می دانند حمله محدود نیز ارزش آن را ندارد چراکه باعث نابودی برنامه هسته ای ایران نمی شود و صرفا ایران را عصبانی تر می سازد.

«امیل هوکایم»، عضو ارشد دفتر «موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک» در بحرین نیز در این باره گفت: معتقدم کشورهای خلیج فارس خواستار حمله اسرائیل نیستند چراکه حمله در سطح سیاسی، مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند. در این صورت، از آنها درخواست خواهد شد اسرائیل را محکوم کنند و آنها مایلند از این کار دوری کنند. خطر جنگ منطقه ای برای آنها عظیم است.

«آمی آیالون»، فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل نیز با اشاره به این موضوع گفت، تل آویو نمی تواند واقعیت جدید اعراب را نادیده بگیرد.

وی به گاردین گفت: ما در خاورمیانه جدیدی زندگی می کنیم که در آن مردم قوی تر و حاکمان ضعیف تر شده اند. از این رو، برای اینکه اسرائیل بتواند با ایران مقابله کند، باید ائتلافی از رژیم های عملگرا تشکیل دهد و راه ایجاد این ائتلاف، نشان دادن پیشرفت در مسیر صلح اسرائیل و فلسطین است.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا خلیج فارس


نظر شما :