مطالبه های هیلاری کلینتون از دولت بوسنی

۰۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۹۰۸۵۰۵ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه شنبه) سفر خود به پنج کشور حوزه بالکان را آغاز می کند و در این سفر رهبران منطقه ای را به اجرای اصلاحات و پایبندی به توافق های موجود برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا فرامی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در این سفر به کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در در سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین بپیوندد.

انتظار می رود که وی در بوسنی از مقام های این کشور بخواهد تا به انجام اصلاحات سرعت بخشند. اشتون و کلینتون همچنین به ضرورت تامین منافع مردم بوسنی و تحقق اصلاحات به منظور پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا تاکید خواهند کرد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا پیش از سفر کلینتون گفت: ما از اینکه رهبران بوسنی و هرزگوین منافع مردم را در اولویت قرار نمی دهند، ناخرسندیم.

وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است با سه رئیس جمهوری بوسنی و مقام های ارشد بین المللی در سفر به کشورهای حوزه بالکان دیدار و گفت وگو کنند.

در پی پیمان صلح "دایتون" در سال 1995 با میانجی گری آمریکا، بوسنی به دو بخش مستقل تقسیم شد. یکی از آنها صرب و دیگری فدراسیون مسلمانان کروات است. هر دو بخش دارای حکومت و دولت است.

بوسنی و هرزگوین تنها کشوری در حوزه بالکان محسوب می شود که هنوز درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را به این اتحادیه ارائه نکرده است و احتمالا تا پایان سال جاری این درخواست را ارائه می کند.

کلینتون پس از سارایوو قرار است اواخر امروز (سه شنبه) به صربستان و کوزوو برود و به همراه اشتون در خصوص حل مساله این دو منطقه بر اساس توافق های پیشین و مذاکرات گسترده به بحث و گفت وگو با رهبران این مناطق بپردازد.

صربستان اعلام استقلال یک جانبه کوزوو را در سال 2008 به رسمیت نمی شناسد. استقلال کوزوو از سوی 90 کشور به رسمیت شناخته شده است.

آخرین سفر کلینتون به بوسنی، صربستان و کوزوو در سال 2010 میلادی صورت گرفته است.


نظر شما :