الابراهیمی وارد پکن شد

۰۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۰۸۵۰۳ سرخط اخبار

 دولت قطر ضمن مخالفت با توصیف وضعیت سوریه به "جنگ داخلی" مدعی شد: جنگ در سوریه جنگ نظام سوریه علیه ملت این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر قطر طی اظهاراتی در واکنش به سخنان اخیر اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب مبنی بر اینکه وضعیت سوریه امروز شاهد جنگ داخلی است، ادعا کرد: ما می دانیم که آنچه در سوریه رخ می دهد جنگ داخلی نیست بلکه جنگی است که از سوی نظام این کشور علیه ملت سوریه آغاز شده است و در حقیقت جنگی است که اجازه آن از همان روز اول از سوی دولت سوریه و جامعه جهانی صادر شد.

بن جاسم افزود: ما از فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب می خواهیم که دیدگاه هایی واضح در خصوص نحوه حل و فصل این موضوع ارائه دهد.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای ناتوانی شورای امنیت را در محکوم کردن عملیات تروریستی در سوریه محکوم و اعلام کرد که تداوم این وضع تروریست ها را تشویق به ادامه فعالیت هایشان می کند.

وزارت امور خارجه سوریه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: ممانعت برخی از کشورهای عضو شورای امنیت با صدور قطعنامه ای که تروریسم را در سوریه محکوم کند باعث شده که شورشیان در انجام عملیات خود جری تر شوند و این امر به کشته شدن تعداد بیشتری از زنان و کودکان سوری خواهد انجامید.

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد: برخی از کشورهای اروپایی، غربی و آمریکا بارها با صدور بیانیه هایی که اقدامات تروریستی و خونین در سوریه را محکوم می کنند، مخالفت کردند و با این اقدام خود باعث شدند که زندگی ده ها زن و کودک در سوریه به کام مرگ کشیده شوند.

این وزارتخانه افزود: عدم اجرای چنین بیانیه هایی از سوی کشورهایی که مدعی مبارزه با تروریسم بین المللی هستند هیچ تفسیری جز حمایت عملی از تروریست ها ندارد.

وزارت امور خارجه سوریه در ادامه خاطرنشان کرد: مخالفت کشورهایی از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس با صدور چنین بیانیه هایی تحت عنوان "بهانه ها و ادعاهای دروغین" در حقیقت نشان می دهد که این کشورها دستورکارها و طرح هایی را برای هدف قرار دادن ملت سوریه، فرهنگ و دستاوردهای این کشور در دست دارند که ثابت می کنند که این کشورها نه تنها نمی توانند شورای امنیت را به انجام مسئولیت هایش وادار کنند بلکه بیشتر اوقات از این شورا برای خدمت به منافع خود سوء استفاده می کنند.

از سوی دیگر، پایگاه خبری لبنان فایلز اعلام کرد که الابراهیمی امروز (سه شنبه) وارد پکن شد. پیشتر وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرده بود که اخضر الابراهیمی پس از پایان سفرش به مسکو با هدف تلاش برای قانع کردن سران چین برای بازنگری در موضع شان نسبت به وضعیت سوریه وارد پکن می شود.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: الابراهیمی روز سه شنبه در سفری دو روزه وارد پکن شده و با مسئولان این کشور در خصوص سوریه گفتگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در همین راستا اعلام کرد که کشورش همه تلاش های میانجی گرانه الابراهیمی را ارج نهاده و از دعوت وی برای اعلام آتش بس به مناسبت عید قربان در سوریه استقبال می کند.

قرار است الابراهیمی پس از این سفرهای خود ماه آینده میلادی به شورای امنیت برود و پیشنهادات جدید خود را در خصوص قانع کردن دو طرف درگیری در سوری برای حضور بر سر میز مذاکره تقدیم این شورا کند.

پیشتر الابراهیمی به کشورهایی از جمله عربستان، ایران، عراق، اردن، ترکیه، لبنان، سوریه و روسیه سفر کرده بود.

همچنین کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اروپا طی اظهاراتی بار دیگر اعلام کرد که این اتحادیه از ماموریت الابراهیمی در سوریه و تلاش هایش برای تحقق آتش بس در روزهای عید قربان به طور کامل حمایت می کند.

وی همچنین از دو طرف درگیر در سوریه خواست تا به نقض آتش بس در این کشور پایان دهند.

اشتون در ادامه نسبت به توافق گروه های درگیر سوری و پایبندی آنها به توقف عملیات نظامی در آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: آتش بس می تواند روند سیاسی در سوریه را به جلو برده و امکان پیگیری آن را از نزدیک فراهم کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنانی در مراسم اعطای جایزه صلح سئول در کره جنوبی اعلام کرد: ماموریت فوری در سوریه در حال حاضر متوقف کردن خشونت ها و درگیری های خونبار در این کشور است.

وی همچنین نسبت به عدم پایبندی دولت و مخالفان سوریه به آتش بس ابراز ناامیدی کرده و از کشورهای منطقه و شورای امنیت خواست که به تعهدات خود در خصوص آتش بس اعلام شده پایبند باشند.

در همین حال شبکه خبری المیادین از کشته شدن پنج تن از اعضای ارتش آزاد سوریه از جمله عمار الدادیخی، معروف به ابو ابراهیم، فرمانده گردان طوفان شمال در منطقه "اعزاز" خبر داد.

این شبکه خبری اعلام کرد که این پنج تن زمانی که برای حمله به روستای "قسطل جندو" در حلب کشته شدند.

از سوی دیگر، محمد یاسین نجار، عضو شورای ملی سوریه اعلام کرد که دوحه در دوره بین چهارم تا هفتم ماه آینده میلادی میزبان اعضای این شوراست.


نظر شما :