رئیس جمهور شدن چقدر خرج دارد؟
اقتصاد ایرانی: اهمیتی ندارد که کاندیداهای ریاست جمهوری چه وعده هایی برای اقتصاد میدهند چرا که امسال تنها تلاش آن ها برای ورود به کاخ سفید و یا ماندن در آن به اندازه کافی برای اقتصاد آمریکا پربرکت بوده است. پول هایی که نامزدها در فعالیت های انتخاباتی خود هزینه میکنند به عنوان محرکی برای اقتصاد آمریکا عمل میکند. مزیت دیگر این هزینه ها شیوه توزیع آن است چرا که تقریبا در سراسر کشور هزینه میشوند و همچنین دامنه وسیعی از مشاغل را در بر میگیرند. در نتیجه از مشاورانی که حق مشاوره بسیار بالایی میگیرند تا صاحبان کسب و کارهای کوچک میتوانند رونق را در صورتحساب هایشان مشاهده کنند.
هزینه های کمپین های انتخاباتی:
سفر: 61 میلیون دلار
هزینه سفرهای تبلیغاتی کاندیداها به چند بخش تقسیم میشود که طبق برآوردها 45 میلیون دلار آن بابت سفرهای هوایی است. البته کمپین ها تلاش میکنند تا با خرید بلیط های ارزان قیمت تر برای همراهان کاندیداها از این هزینه ها بکاهند. همچنین 3 میلیون دلار نیز برای اجاره خودرو هزینه میشود. هزینه متوسط اجاره یک کاروان که شامل 2 تا 5 خودرو و "ون" میشود 1000 دلار در روز است و اگر کمپین ها خوش شانس باشند میتوانند برای این کاروان ها از راننده های داوطلب بهره بگیرند.
کارکنان: 65 میلیون دلار
صورت حسابی که بابت دستمزد کارمندان کمپین ها پرداخت میشود 54 میلیون دلار است که در این میان بیشترین دستمزد را مدیران کمپین ها دریافت میکنند که حدود 200 هزار دلار در سال است که البته هزینه هایی مانند وعده های غذایی را نیز باید در این بخش گنجاند. علاوه بر این مشاوران کمپین ها که کارمند کمپین محسوب نمیشوند نیز برای هر انتخابات 150 هزار دلار دریافت میکنند.
تبلیغات 435 میلیون دلار
هزینه ای که بابت پخش تبلیغات انتخاباتی از رسانه ها پراخت میشود 250 میلیون دلار است که حدود 225 میلیون دلار آن نصیب شرکت هایی میشود که مسوول تدوین استراتژی رسانه ای کمپین ها هستند. نرخ پخش تبلیغات در رسانه های مختلف متفاوت است اما برای پخش یک آگهی 30 ثانیه ای از نیویورک آن هم در برنامه ای بسیار پرمخاطب باید رقمی حدود 500 هزار دلار را پرداخت کرد. هزینه ساخت هر کدام از تبلیغات نیز میتواند تا 50 هزار دلار افزایش یابد و در مجموع هزینه ای بین 15 تا 20 میلیون دلار را به خود اختصاص دهد. 27 میلیون دلار نیز به تبلیغات اینترنتی اختصاص مییابد که بیش از یک سوم آن نصیب شرکت گوگل میشود. تبلیغات چاپی نیز 20 میلیون دلار هزینه خواهند داشت که البته برخی از آن ها به دیگر زبان ها از جمله زبان عبری و اسپانیولی چاپ میشوند. وسایل دیگری مانند نشان های تبلیغاتی انتخاباتی نیز 8 میلیون دلاری هزینه خواهند داشت. حتی خالکوبی های موقتی که برای تبلیغات به کار گرفته میشوند نیز در مجموع 16 هزار دلار هزینه دارند.
هزینه عملیاتی 54 میلیون دلار
هزینه اجاره ستادهای انتخاباتی 16 میلیون دلار خواهد شد چرا که یک کمپین حدودا 700 دفتر در سراسر کشور نیاز دارد. البته در این میان حدود 11 میلیون دلار نیز صرفه جویی میشود چرا که بسیاری از دفاتر توسط هواداران و بدون دریافت هزینه در اختیار کمپین ها قرار میگیرد. تهیه تجهیزات اداری و کامپیوتری نیز نزدیک به 5 میلیون دلار هزینه خواهند داشت و البته فعالان انتخاباتی داوطلب نیز اگرچه حقوقی دریافت نمیکنند اما سیر نگه داشتن آن ها و البته برآورده کردن کافئین مورد نیاز آن ها نیز 400 هزار دلار را به خود اختصاص خواهد داد.
هزینه جمع آوری کمک 30 میلیون دلار
هزینه های جمع آوری پول از طریق برنامه های تلویزیونی حدود 25 میلیون دلار است. همچنین کمپین ها معمولا با افرادی که در دوره های قبل بیشترین کمک را به آن ها کرده اند تماس تلفنی میگیرند. برای برخی دیگر نیز نامه ارسال میشود. هزینه هر تماس تلفنی که به طور متوسط بین 6 تا 8 دقیقه طول میکشد 16 دلار است. 3 میلیون دلار نیز صرف ارسال مستقیم نامه میشود. البته کمپین ها از آن جا که نهادهایی غیرانتفاعی محسوب میشوند میتوانند بابت هزینه های پستی تخیف بگیرند که مبلغ آن حدود 5 سنت برای هر مرسوله است. همچنین هزینه چاپ آدرس ها، آماده کردن نامه ها و تحویل آن ها به پست نیز 40 دلار برای هر 1000 نامه است.
نظرسنجی 28 میلیون دلار
هرکدام از نظرسنجی های تلفنی 25 هزار دلار هزینه دارند چرا که تماس گیرندگان به طور میانگین با 800 نفر تماس میگیرند و 10 دقیقه نیز با او صحبت میکنند. همچنین نظرسنجی ها بر روی گروه های خاصی از جامعه نیز بین 7 تا 20 هزار دلار هزینه دارد.
گردهمایی ها: 34 میلیون دلار
یک گردهمایی پنج هزار نفره حدود 75 هزار دلار هزینه خواهد داشت که 70 هزار دلار آن به پیمانکار برگزار کننده مراسم پرداخت میشود. پیمانکار مسوول ساخت صحنه، روشنایی، سیستم های صوتی و نیروی کار برگزار کننده مراسم است که به ترتیب 15000، 5000، 17500 و 7500 دلار هزینه دارند. همچنین برای اجاره مکان برگزاری گردهمایی که میتواند از یک سالن عمومی گرفته تا یک مدرسه باشد، هرینه ای از چند صد دلار تا چند هزار دلار پرداخت میشود. 2 هزار دلار نیز بابت سرویس های بهداشتی متحرک هزینه میشود. همچنین مهمانی های ویژه برای افرادی که قرار است مبالغ هنگفتی را به کمپین کمک کنند میتواند حدود 20 هزار دلار هزینه داشته باشد.
منابع:
مجله Readers Digest - نسخه آمریکایی شماره ماه مه
مجله Atlantic شماره ژانویه و فوریه 2012
نظر شما :