دیپلمات ها از نصب سانتریفوژهای بیشتر در فوردو خبر دادند

گفت و گوی تلفنی باقری و اشمیت

۰۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۹۰۸۳۸۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
درحالی که دیپلمات ها از نصب تعداد بیشتری سانتریفوژ در تاسیسات زیرزمینی فوردو خبر می دهند، مقامات اتحادیه اروپا با مقامات تهران تماس تلفنی برقرار کردند تا جمع بندی به روز تری در مباحثه های هسته ای داشته باشند.
گفت و گوی تلفنی باقری و اشمیت

دیپلماسی ایرانی: درحالی که دیپلمات ها از نصب تعداد بیشتری سانتریفوژ در تاسیسات زیرزمینی فوردو خبر می دهند، مقامات اتحادیه اروپا با مقامات تهران تماس تلفنی برقرار کردند تا جمع بندی به روز تری در مباحثه های هسته ای داشته باشند.

مقامات غربی روز پنجشنبه اعلام کردند هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت و گوی تلفنی داشته اند.

این در حالی است که باقری روز یکشنبه اعلام کرده بود از دفتر اشمیت با وی تماس گرفته شده اما از آنجایی که در جلسه حضور داشته ، این گفت و گوی تلفنی به زمانی دیگر موکول شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که این گفت و گوی تلفنی با محتوای تلاش های دیپلماتیک در جهت یافتن راهکاری دیپلماتیک برای مساله هسته ای ایران انجام شده است.

آنگونه که ای یو بیزینس گزارش داده، این تماس تلفنی به منظور آگاه کردن تهران در مورد نشست وزیران امور خارجه کشور های عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است. این نشست در تاریخ 27 سپتامبر برگزار شده بود.

گزارش ها حاکی از آن است که دو طرف در این گفت و گوی تلفنی بر عزم راسخ به منظور یافتن راهکاری دیپلماتیک تاکید کرده اند. همچنین اهمیت اقدام تهران برای اعتمادسازی در برنامه های هسته ای اش نیز مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است وزیران خارجه اتحادیه اروپا به تازگی تحریم هایی را علیه بخش های بانکداری، تجارت و کشتیرانی ابران به تصویب رسانده اند. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده دارد در زمان تصویب این تحریم ها اظهار داشت که هدف از آن باز گرداندن تهران پای میز مذاکره است.

اشمیت نیز اعلام کرده است که گفت و گوی تلفنی دیگری با باقری به منظور طراحی گام های بعدی در مذاکرات انجام خواهد داد. در همین حال گفته می شود که 5 عضو پارلمان اروپا نیز به زودی سفری به تهران خواهند داشت تا در چارچوب چهارمین نشست ها با همتایان ایرانی، به مذاکره بنشینند. تارجا کرونبرگ، مسئول این هیات اروپایی که قصد سفر به تهران را دارد در جمع خبرنگاران گفت: این هیات نیز استراتژی دو سویه اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم و مذاکره را دنبال خواهد کرد و موضوع تعهد به قوانین حقوق بشر نیز در دستور کار آن قرار دارد.

نصب سانتریفوژهای بیشتر در فوردو

اما در همان روزی که اشمیت و باقری با یکدیگر گفت و گو می کردند، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد، به نظر می رسد عملیات نصب سانتریفوژها در سایت زیرزمینی فوردو در نزدیکی قم در حال به پایان رسیدن است و به این ترتیب ظرفیت تولید اورانویم غنی شده برای مصارف تسلیحاتی در صورتی که تهران برای آن تصمیم گیری کنند، افزایش می یابد.

ایران تنها در سال 2009 از وجود این سایت زیرزمینی خبر داد آن هم پس از اینکه آژانس های جاسوسی غربی به وجود این سایت پی بردند که برای در امان ماندن از حملات هوایی در اعماق زمین بنا شده است. در این سایت عملیات غنی سازی با خلوص 20 درصد انجام می شود که عامل مورد نگرانی غرب است اما در عین حال تهران می گوید از این درصد غنی سازی برای سوخت رسانی به راکتور دارویی تهران استفاده می کند.

دیپلمات ها می گویند شواهدی در دست از که نشان می دهد ایران 640 دستگاه سانتیریفوژ دیگر در تاسیسات غنی سازی فورود اضافه کرده است. در حال حاضر 2 هزار و 800 سانتریفوژ در این سایت قرار دارد اما سانتریفوژهای جدید هنوز فعال نشده است. آنها می گویند سانتیرفوژها در محل مورد نظر نسب شده اند اما هنوز عملیات لازم برای فعال کردن آنها آغاز نشده است.

کارشناسان بر این باورند که خلوص 20 درصدی برای اورانویم غنی شده یک گام فنی در جهت نظامی کردن اهداف هسته ای به شمار می رود و هرچه بیشتر ظرفیت سایت فوردو افزایش یابد، نگرانی های در آمریکا و اسرائیل که گزینه نظامی را همچنان روی میز حفظ کرده اند، بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که هنوز ایران یا آژانس بین المللی انرژی اتمی  در خصوص نصب تعداد بیشتری سانتریفوژ در فوردو اظهار نظر نکرده اند. در صورتی که این گزارش تایید شود، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اواسط ماه نوامبر خود به آن اشاره خواهد کرد. زمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که گفته می شود احتمالا مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) برگزار خواهد شد. مذاکراتی که یک دهه از عمر آن می گذرد اما هنوز دستاوردی به همراه نداشته و با توجه به پیشرفت های انجام شده در برنامه های هسته ای ایران اکنون ریسک اقدام نظامی نیز افزایش یافته است. همچنین دیپلماسی و تحریم های اقتصادی نیز در متوقف کردن روند پیشرفت فعالیت های هسته ای ایران موفق نبوده است.

به گزارش رویترز، ایران در حال حاضر مقادیر کافی اورانیوم غنی شده با خلوص پایین برای ساخت تعدادی بمب هسته ای در اختیار دارد، البته در صورتی که این ذخایر با درصد بالاتری غنی سازی شوند. با این وجود ایران با نصب کلاهک هسته ای روی موشک چند سال کوتاه فاصله دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه آگوست اعلام کرده بود که تعداد سانتیرفوژها در تاسیسات هیته ای فوردو دو برابر شده و به 2 هزار و 140 دستگاه رسیده است. اما دیپلمات ها می گویند از این تعداد حدود 700 دستگاه سانتریفوژ فعال است.

یک دیپلمات غربی در گفت و گو با رویترز اظهار داشت، تا آنجایی که شنیده ام سانتریفوژهای جدید فعال نیستند. از سوی دیگر سطح غنی سازی در نظر گرفته شده برای سانتریفوژهای جدید نیز مشخص نیست.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: گفت و گوی تلفنی فوردو اتحادیه اروپا غنی سازی تحریم باقری سانتریفوژ


نظر شما :