نگاه جهاد الخازن، روزنامه نگار عرب به مناظره سوم

خدا کند اوباما برنده شود

اگر اقتصاد بر هر چیزی برای رای دهنده امریکایی مقدم باشد، سیاست خارجی امریکا می‌تواند مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار برای مصالح اعراب و مسلمانان باشد.
خدا کند اوباما برنده شود

دیپلماسی ایرانی: پرزیدنت، باراک اوباما در مناظره تلویزیونی اول در برابر رقیب جمهوریخواهش میت رامنی شکست خورد اما در دومین مناظره پیروز شد. و امروز سومین و آخرین مناظره میان این دو برگزار خواهد شد، پیروزی هر کدام از آنها باعث پیش افتادن روشن یکی بر دیگری می شود، اما در صورتی که برابر شوند، این برابری نیز به نفع رئیس جمهور اوباما تمام خواهد شد.

اوباما در مناظره اول بسیار بد ظاهر شد که شگفتی طرفدارانش را برانگیخت، چرا که همه حتی دشمنانش معترفند که اوباما یک سخنران حراف باهوش است. اگر چه جو بایدن، معاون وی در مناظره با همتای جمهوری خواهش پول رایان توانست بسیاری از نقاط ضعف اوباما را بپوشاند. این مناظره از یک زاویه اهمیت بسیاری داشت، هر دوی آنها کاتولیک هستند اما تجربه بایدن باعث شد تا بتواند برنده مناظره شود، رایان در حالی مناظره را واگذار کرد که مشخص شد هیچ دیدگاهی در بعد سیاست خارجی ندارد که از جمله اشتباهاتش می توان به دعوت مکرر از اوباما برای دیدار با بنیامین نتانیاهو اشاره کرد در حالی که فراموش کرد باراک اوباما با نتانیاهو هر بار دیدار کرده است و این بار اگر اختلافی دارند، بیشتر فردی است.  

اوباما فهمید که در مناظره اول که از در دفاع از سیاست هایش در آمد، اشتباه کرد، برای همین در مناظره دوم به گزینه حمله به حریف روی آورد که همیشه گفته می شود بهترین وسیله برای دفاع است. اگر چه ضربات وی نیز کاری نبود اما به هر حال نظرسنجی ها و روزنامه های امریکایی همگی اذعان داشتند که وی برنده مناظره دوم شد.

این یادداشت را صبح می نویسم در حالی که فاصله زمانی بسیاری با ایالات متحده امریکا و موعد مناظرات آن داریم، در این مناظره قرار است درباره سیاست خارجی امریکا که اوباما خبرگی بیشتری در آن در مقایسه با رامنی دارد، بحث شود.

رقیب جمهوریخواه اوباما تلاش می کند که سیاست خارجی جورج بوش پسر را پیش بگیرد، یعنی همان سیاست نوجمهوریخواهان که باعث شکست امریکایی ها در جنگ های مختلف شد و بحران های مالی مستمری را بر آنها تحمیل کرد.

این در حالی است که رامنی در مناظره دوم دریافت که سیاست میانه بیشترین طرفدار را نزد مردم امریکا دارد، برای همین در روزهای اخیر نیز اظهارات خود را تعدیل کرد تا شاید بتواند طرفداران بیشتری را در افکار عمومی امریکا کسب کند. آن چه تا کنون مشخص شده این است که رامنی هیچ برنامه ای در سیاست خارجی ندارد و اکنون آن چه شنوندگان می خواهند بشنوند سیاست واقعی او است، چرا که آن چه از او تا حالا دیده اند از چپ ترین مواضع تا راست ترین مواضع بوده است.  

منطق می گوید که دوری از سیاست های بوش چیز مطلوب ایالات متحده است، چرا که جنگ افغانستان که از ابتدای به قدرت رسیدنش در کاخ سفید آغاز شد و امروز سیزدهمین سال خود را می گذراند، تا کنون تریلیون ها دلار هزینه در بر داشته است. این در حالی است که رامنی اطراف خود را با مجموعه ای از محافظه کاران تندرو پر کرده است که نقشی اساسی در شکست های جنگی و مالی امریکا داشته اند و اکنون نیز می خواهند فرصتی بیابند تا هزینه های بیشتری را تحمیل کنند.

آن چه مناظره تلویزیونی را با مناظره های تلویزیونی دیگر متمایز می کند، تمرکز بر سیاست خارجی قبل از هر موضوع دیگری است، آن چه برای نامزدها اهمیت دارد این است که اگر در این مناظره بتوانند پیروز میدان شوند، می توانند بر روی پیروزی نهایی خود حساب ویژه ای باز کنند. اگر چه سیاست خارجی آخرین موردی است که رای دهنده امریکایی به آن فکر می کند، برای امریکایی ها وضعیت اقتصادی خفقان آورشان بیش از هر چیز دیگری مهم است.

نمی دانم پرزدینت اوباما چند بار از ایالت اوهایو دیدن کرده است، اما می دانم که قبل از مناظره از آن جا دیدن کرده است و بعد از آن نیز باز هم به آن جا سفر خواهد کرد، این ایالت از جمله ایالت هایی است که طرفداران دو رقیب در آن مساوی هستند. از این رو برنده نیاز به کسب اکثریت آرا از ایالت های دیگر مثل ویرجینیا، فلوریدا، ایوا، ویسکونزین، کولورادو و نیوادا را دارد.   

اگر اقتصاد بر هر چیزی برای رای دهنده امریکایی مقدم باشد، سیاست خارجی امریکا می تواند مهم ترین عنصر تاثیرگذار برای مصالح اعراب و مسلمانان باشد. این موضوعی بسیار قابل توجه است، به خصوص که نامزد جمهوریخواه هم پیمان نتانیاهو است و ادعای آغاز جنگی جدید علیه ایران و جاهای دیگر را دارد. اما اوباما نیز به آن چه در دوره اول ریاست جمهوری اش وعده داد، عمل نکرد و باعث شد تا بسیاری از امیدهایی که به او می رفت ناامید شوند، اما با این حال ترجیح می دهم برای دور دوم نیز او رئیس جمهور امریکا شود تا فرصت کافی داشته باشد تا به وعده هایی که در دور اول داد و عمل نکرد، عمل کند و آن چه لابی اسرائیلی ها و دشمنان جمهوریخواهش فشار می آورند تا اجرا کند را اجرا نکند. شاید ترجیحا و نه تحقیقا، این بار روابط ایالات متحده با کشورهایمان که دیگر بسیار ناامید کننده شده، در دوره باراک حسین اوباما استثنائاتی را شاهد باشد.

نویسنده: جهاد الخازن

منبع: الحیات/ تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: باراك اوباما و ميت رامني انتخابات امريكا


نظر شما :