سفیر اتحادیه اروپا در بیروت:

بشار همه را به عقب نشینی وادار می کند

۲۴ مهر ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۰۷۹۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر من ضعف اپوزسیون این است که توجهی به مردم نمی کند و آنها را از معادلات کنار می گذارد. نباید اعتقاد داشت که اتفاق بزرگی در آینده رخ خواهد داد، این حرفی است که پرزیدنت بشار اسد به همه گفته و تا کنون نیز ثابت کرده که در حرفش صادق است. او همیشه اگر حرفی را زده دیگران مجبور به عقب نشینی شده اند.
بشار همه را به عقب نشینی وادار می کند

دیپلماسی ایرانی: آنجلینا آیخهورست، سفیر اتحادیه اروپا در بیروت در مصاحبه با روزنامه الحیات درباره اوضاع جاری در لبنان، پرواز پهپاد حزب الله در خاک اسرائیل و همچنین اوضاع جاری در سوریه و این که سمت و سوی آن به کدام جهت است، اظهارات در خور توجهی را بیان داشته است.

وی که هلندی است و به زبان عربی تسلط کامل دارد و حتی لهجه های اردنی، لبنانی، سوری و مصری را به خوبی می داند دو سال و نیم پیش از سوریه آمده است. کشوری که همین مسئولیت را در آن جا عهده دار بود. قبل از آن در اردن بود و پیش تر در بلژیک ماموریت خود را می گذراند. قبل از آن نیز در مصر سفیر اتحادیه اروپا بود.

آیخهورست در این مصاحبه می گوید که از جنوب لبنان دیدار داشته و از این که دیده در آن جا همه چی مرتب و باثبات است و آرامش مطلق بر آن حاکم است، شگفت زده شده است، معتقد است که آرامش در جنوب، به رغم هم مرز بودن با اسرائیل بسیار بیشتر از شمال و مرزهای سوریه احساس می شود و می گوید این مساله نشان می دهد که حزب الله تا چه اندازه در برقراری آرامش در این منطقه موفق بوده است. پنهان نمی کند از این که میزبانی لبنانی ها از پناهندگان سوری این قدر خوب است، متعجب شده است. همچنین می گوید که امنیت لبنان برای همه به ویژه اروپا مهم است و هیچ کس مایل نیست که بحران سوریه بر امنیت لبنان تاثیر بگذارد. جنگ سوریه را جنگی کثیف توصیف می کند و می گوید که مردم آن کشور مردم خود ما هستند و باید نسبت به سرنوشت آنها حساس بود. در عین حال از این که سوریه بیش از این درگیر خشونت شود هشدار می دهد و می گوید که سلاح هایی که طرف های درگیر در سوریه به مخالفان اسد می رسانند عامل اصلی تشدید این خشونت ها است. در این جا بخش های اصلی این مصاحبه را می خوانید:

نظرت درباره مواضع سید حسن نصرالله در اظهارات اخیرش درباره هواپیمای بدون سرنشینی که اسرائیل سرنگون کرد، چیست؟ هواپیمایی که حزب الله فرستاد و وعده داد که هواپیماهای بیشتری را نیز خواهد فرستاد؟

  • اگر سید حسن نصر الله واقعا آن چه می گوید واقعا انجام شده باشد، نقض حریم هوایی اسرائیل است و اتحادیه اروپا با هر گونه نقض حریم هوایی چه در لبنان چه در اسرائیل مخالف است. این دیدگاه کلی اتحادیه اروپا است. من نشنیدم که بگوید هواپیماهای بیشتری را خواهد فرستاد، فقط شنیدم که گفت این هواپیما را آنها فرستاده اند.

آیا اعتقاد داری که این مساله باعث تشدید تنش ها خواهد شد به خصوص این که سید حسن نصرالله صحبت از هزاران نقض حریم هوایی اسرائیل زد؟

  • ما نمی خواهیم شاهد تشدید تنش میان دو طرف باشیم. همه ما کمک می کنیم که تنش تشدید نشود. در پنج یا شش ماه اخیر اتفاقات بسیاری رخ داده است. ما احساس می کنیم که همه کشورهای همسایه و کشورهای منطقه تلاش می کنند که بحران بیش از این تشدید نشود، و باید بگویم همه طرف ها تلاش دارند تا به لبنان کمک کنند تا درگیر بحران تازه ای نشود. ما معتقدیم که تشدید تنش ها به نفع هیچ کس نیست. به هر حال این روزها اتفاقات بسیاری رخ می دهد که نمی خواهیم واکنش سریعی به آنها داده شوند، باید بدانیم که چه چیزی باعث می شود تا رهبران سیاسی این اظهارات را بیان کنند. تا چه اندازه امکان عملی شدن تهدیدها وجود دارند. ما دلایل بسیاری داریم که ثابت می کند تشدید بحران به نفع هیچ کس نیست. همه شرکای ما به لبنان می آیند و بر حفظ آرامش آن تاکید دارند، این را حتی جناب آقای نجیب میقاتی نیز در نیویورک زد همچنین از زبان رهبران مختلف جریان های سیاسی نیز شنیدیم. اوضاع در جنوب واقعا آرام است، من دو هفته پیش به همراه سفرای اتحادیه اروپا در آن جا بودم، دیدیم که تا چه اندازه تلاش می شود که آرامش حاکم بر آن جا حفظ شود. الآن تمرکز بر شمال لبنان است، موضوعات بسیاری وجود دارند که باید با آنها تعامل داشت، و معتقدم که برای بر طرف کردن نگرانی ها نیز به حکمت و تدبیر لازم داریم تا از واکنش های فوری مثل واکنش های انتقامی جلوگیری شود، باید قبل از آن که امور از کنترل خارج شوند فکری به حال آنها کرد.
ما تلاش می کنیم تا به اخضر ابراهیمی کمک کنیم، اما آن چه روشن است او خودش هم نمی داند چه ابزارهایی برای حل بحران سوریه در اختیار دارد، یعنی همان چیزی که خودش هم گفت. ولی این را هم می فهمم که مردم دیگر بیش از این نمی توانند صبر کنند.

نظر شما درباره رویکرد بی طرفانه دولت چیست؟

  • بی طرفانه نیست، بی طرفی معنای عمیقی دارد، مثل اتحادیه اروپا و کشورهای غیر عضو مثل سوئیس، وقتی می گوییم بی طرف یعنی این که باید نهادها، نظام و ملت در کشورت همگی از این مفهوم حمایت کامل کنند، این نیست که چیزی را فقط بگویی و فکر کنی اعتماد جلب کرده ای و پس بی طرف شده ای، اما با این حال آن چه در بعبدا از دهان دولت شنیدیم بسیار حکیمانه بود. باید دید آیا بعدا هم لبنان موضع بی طرفانه ای خواهد گرفت یا خیر؟ مسائل بسیاری وجود دارند که مانع از این کار می شوند، مثلا لبنان همچنان در جنگ با اسرائیل به سر می برد.

در داخل لبنان بر سر اوضاع سوریه اختلاف نظر وجود دارد. برخی متهم هستند که از حکومت سوریه حمایت می کنند و برای آن با مخالفان اسد می جنگند و عده ای نیز متهم به حمایت از مخالفان اسد هستند.

  • ولی توافقاتی هم هست. همه طرف های لبنان توافق دارند که کشورشان طرف مشکل با جای دیگری نباشد یا حتی در درون کشور نیز مشکلی به وجود نیاید. اما درباره سوریه همه می دانند که افراد بسیاری در آن جا درگیر هستند، افراد مختلف، جنایتکار و گروه های شبه نظامی و غیره همگی در آن جا فعال شده اند. ما باید همه چیز را به صورت کامل ببینیم. سوریه یک مسئولیت مشترک را می طلبد چرا که عوامل مختلفی در تشدید بحران آن دخالت دارند، ما به مشکلات بسیاری برای حل این مشکل برخورده ایم اما درباره لبنان تفاهم های مشترکی وجود دارد، درباره سوریه باید بگویم که سوال این است که چگونه به ملت سوریه کمک کنیم. دیروز 70 نفر کشته شدند و قبل از آن 100 نفر.

آیا قبول داری که سوریه وارد جنگ داخلی شده است؟

  • واقعیت این است که سوریه درگیر یک جنگ داخلی شده است، این واقعیتی است، جنگی کثیف که فاجعه های انسانی بسیاری را در آن شاهدیم، انسان نمی تواند تصور کند که چنین جنگی در نزدیکی اش رخ می دهد، در منطقه تو، علیه ملت تو، ملت ما.

ماموریت اخصر ابراهیمی، فرستاده جامعه جهانی را چگونه می بینی؟

  • ما با نماینده سازمان ملل در ارتباط هستیم و همچنان کارمندانی در دمشق داریم، به هیچ وجه دفاتر خود را در آن جا نبسته ایم. ما از سال 1977 به عنوان نمایندگان اتحادیه اروپا در سوریه فعالیت داریم و همچنان سه عضو از اعضای اتحادیه اروپا در آن جا کار می کنند، سفارت خانه باز است و کار خود را می کند، سفیر در آن جا داریم و مسئولیت های بسیاری وجود دارند که باید آنها را پیگیری کنیم، ما با مردم و اعضای اپوزسیون نیز در تماسیم، و تلاش می کنیم که کمک های انسانی را به دست مردم سوریه برسانیم اما در عین حال تلاش هم داریم تا به اخضر ابراهیمی کمک کنیم، اما آن چه روشن است او خودش هم نمی داند چه ابزارهایی برای حل بحران سوریه در اختیار دارد، یعنی همان چیزی که خودش هم گفت. ولی این را هم می فهمم که مردم دیگر بیش از این نمی توانند صبر کنند.

آیا از این نمی ترسید که اخوان المسلمین در سوریه به قدرت برسند؟

  • نمی توانیم امور را بر اساس ترس پیش ببریم و کشور را بر اساس ترس بسازیم. اگر این نگرانی ها باشد حتی نمی توانیم به جنگ فکر کنیم. به جای ترس باید به فکر راه حلی باشیم که بدیل های ایجابی بیابیم، همین موضوع را به مسئولان لبنانی نیز می گویم. می پرسند که جایگزین بشار اسد چه کسی می تواند باشد، نمی دانیم چه کسی خواهد آمد، من هم دائما می پرسم باید روی جایگزین ها کار کرد تا دید چه کسی می تواند جای او بنشیند. باید به جای سوال کردن به فکر راه حل باشید، این را در ایران نیز گفتیم، کار کردن و صحبت کردن دو مسئولیت مهم هستند، این را مسئولان سوریه خوب می دانند و بازتاب آن را در اظهاراتشان به خوبی می بینیم. ما همیشه گمان کرده ایم که اگر مسئولی جایی در حمایت از اقلیتی صحبت کرد پس او حتما حامی آن اقلیت است، در حالی که این مردم هستند که حقوق و مسئولیت ها را میان خود تقسیم می کنند به خصوص در کشورهایی که تکثر فرهنگی و ادیانی وجود دارد. کارهای بسیاری هست که باید به آنها توجه شود. به نظر من ضعف اپوزسیون این است که توجهی به مردم نمی کند و آنها را از معادلات کنار می گذارد. نباید اعتقاد داشت که اتفاق بزرگی در آینده رخ خواهد داد، این حرفی است که پرزیدنت بشار اسد به همه گفته و تا کنون نیز ثابت کرده که در حرفش صادق است. او همیشه اگر حرفی را زده دیگران مجبور به عقب نشینی شده اند.  

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا سوريه و اروپا


نظر شما :