نبرد سوری ها به مرزهای لبنان رسید

کابوس جنگ در بیروت

۲۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۰۷۹۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
اکنون شورشیان پس از 19 ماه درگیری به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند از پس قدرت نظامی ارتش وفادار به نظام اسد بر آیند، به خصوص در مقابل توپ خانه ها، تانک ها و نیروی هوایی که مجبور به زانو زدن در برابر آنها شده اند.
کابوس جنگ در بیروت

دیپلماسی ایرانی: درگیری های اخیر سوریه تازگی ندارد. نزدیک به 19 ماه است که جریانی که خود را ارتش آزادیبخش می نامد سلاح به دست گرفته و برای فتح دمشق عملیات مسلحانه انجام می دهد. اما این ارتش که این روزها برای همه روشن است که تا چه اندازه با جریان های سلفی و تندرو و تروریست ها ممزوج شده است، به تازگی درگیری بی نتیجه ای را در منطقه ای موسوم به شهر جوسیه انجام داده که برای بسیاری این سوال را به وجود آورده است که این همه مقاومت در این شهر برای چیست. شهری که کمتر کسی اسمش را شنیده است، چرا باید تا این اندازه مبارزه مسلحانه در آن جدی و شدید باشد.

وب سایت شبکه خبری الجزیره به نقل از روزنامه امریکایی کریستین ساینس مانیتور، گزارشی را منتشر کرده است که در حقیقت تلاشی برای یافتن پاسخ این سوال است. بنا به این گزارش این منطقه در حقیقت از آن سو به منطقه ای نزدیک به لبنان می رسد که می تواند کانال ارتباطی مهمی را میان مخالفان سوری در داخل سوریه با لبنان ایجاد کند.

کریستین ساینس مانیتور می نویسد: اکنون شورشیان پس از 19 ماه درگیری به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند از پس قدرت نظامی ارتش وفادار به نظام اسد بر آیند، به خصوص در مقابل توپ خانه ها، تانک ها و نیروی هوایی که مجبور به زانو زدن در برابر آنها شده اند.

حسین، جوان سوری از منطقه جوسیه که مهندس کشاورزی بوده و اکنون در ارتش آزادیبخش می جنگد در این باره می گوید: «ما نیاز به موشک های ضد تانک و ضد هوایی داریم، اگر اینها را داشته باشیم می توانیم امیدوار باشیم که در جنگ پیروز می شویم در غیر این صورت باید بپذیریم که جنگمان بی فایده است و ما در جنگ شکست خورده ایم.»

شهر جوسیه برای سربازان ارتش آزادیبخش منطقه ای حیاتی است چرا که به واسطه آن می توانند به آسانی از سوریه خارج شده یا به آن وارد شوند. در عین حال به کمک این شهر می توانند به شهر لبنانی القصیر، پنج کیلومتر، آن طرف تر از مرز متصل شوند و بدین ترتیب می توانند فورا کانال ارتباطی خود را تا شهر حمص، سومین شهر بزرگ سوریه گسترش دهند. اگر آنها نتوانند جوسیه را بگیرند آن گاه مجبور خواهند شد که تلفات بیشتری بدهند و شکست های بزرگ تری را متحمل شوند. به خصوص که راه میانبری که آنها را به لبنان وصل می کند کاملا بدون درخت است و این مساله باعث می شوند تا هزینه های بیشتری را متحمل شوند.

این در حالی است که لبنان همه تلاش خود را می کند که از درگیر شدن در جنگ سوریه در امان بماند. اما در صورتی که شهر جوسیه سقوط کند، بنا به گزارش مقام های محلی کانال ارتباطی سوری ها با لبنانی ها برای تامین اسلحه آسان خواهد شد و آن گاه خواه ناخواه لبنان نیز در جنگ سوریه خواهد لغزید و خواسته یا ناخواسته وارد جنگ خواهد شد.  

هفته گذشته ارتش آزادیبخش برای ساعاتی توانست کنترل شهر جوسیه را در اختیار بگیرد ولی حملات ارتش سوریه آن چنان قوی بود که آنها مجبور شدند شهر را تخلیه کرده و مجددا آن را به وفاداران اسد تحویل دهند.

اکنون مقام های لبنانی بیش از هر زمانی از اوضاع جاری در مرزهایشان می ترسند. به خصوص که شمار پناهندگان سوری مستقر در لبنان رو به افزایش است و این مساله سبب شده است تا کنترل دولت لبنان بر اردوگاه های پناهندگان کاهش یابد. آن گاه بیم آن می رود که این پناهگاه ها به مکان امنی برای اعضای ارتش آزادیبخش و جریان های افراطی تبدیل شوند و آنها این منطقه را لانه امن خود برای حمله به سوریه و ارسال اسلحه به یاران خود کنند. در این صورت این احتمال وجود دارد که سناریویی که برای ترکیه و اردن اتفاق افتاد برای لبنان نیز اتفاق بیفتد با این تفاوت که سرعت انفجار بحران در لبنان بسیار بیشتر از آن دو کشور خواهد بود چرا که آن گاه احتمال تشدید درگیری ها میان هواداران اسد با مخالفان او و علوی ها با سنی ها در شهرهایی مثل طرابلس وجود دارد و این بدان معنا است که فتیله بشکه باروت در لبنان زده خواهد شد و این کشور نیز درگیر بحران سوریه خواهد شد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: ارتش آزادیبخش لبنان و سوریه


( ۱ )

نظر شما :