شکایت صریح اردن از رژیم صهیونیستی

تل آویو ما را از انرژی هسته ای محروم کرد

۱۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۰۷۶۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس سازمان انرژی اتمی اردن: در گفت‌وگوهای رسمی اسرائیلی‌ها هیچ حرفی از رد برنامه هسته‌ای اردن نمی‌زنند اما در خفا به دنبال به چالش کشاندن برنامه هسته‌ای ما و بستن مسیر آن هستند.
تل آویو ما را از انرژی هسته ای محروم کرد

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که ایران عزم خود را برای هسته ای شدن جزم کرد و رسما اعلام کرد که برای رسیدن به این هدف تا آخر خط می رود و از هیچ چیز باکی ندارد، کشورهای عربی که همواره ایران را به طور تاریخی رقیب خود دانسته اند نیز درصدد برآمدند تا برای رسیدن به انرژی هسته ای تلاش های تازه ای را آغاز کنند.

پیش از این یک بار مصر در زمان انور سادات تلاش کرده بود تا به تکنولوژی صالح آمیز هسته ای برسد که با مخالفت شدید اسرائیل مواجه شده بود. مصر در زمان مبارک نیز این هدف را در راس کارهای خود قرار داده بود که مخالفت های صریح تلاویو مانع پیشرفت مصری ها برای رسیدن به این هدف شد. اگر چه مصری ها از زمان مبارک یک برنامه طولانی مدت برای رسیدن به تکنولوژی هسته ای برای خود تنظیم کرده اند اما بسیار روشن است که یک عامل خارجی مانع رسیدن آنها به این تکنولوژی می شود. برای همین تا کنون مصری ها از رسیدن به این تکنولوژی باز مانده اند. حتی دولت اخوانی کنونی مصر نیز تمایل خود را برای رسیدن به تکنولوژی هسته ای و پیشبرد برنامه های تعریف شده از سابق برای رسیدن به این هدف ابراز داشته و حتی ایران اعلام آمادگی کرده که حاضر است که به این کشور برای رسیدن به تکنولوژی هسته ای کمک کند، اما عامل اسرائیلی همچنان مانع پیشرفت آنها در این زمینه می شود.

در سال 2008 اسرائیل بدون هیچ گونه اعلام قبلی با همکاری امریکا به تاسیسات هسته ای سوریه در دیر الزور حمله کرد و رآکتورهای نوپای این کشور را ویران کرد. گفته می شد که سوریه این تاسیسات را با همکاری دانشمندان هسته ای کره شمالی می ساخته است.

در سال 2010 امارات متحده عربی نیز اعلام کرد که برای رسیدن به تکنولوژی هسته ای و طرح ادعای مهار انحصار ایران و اسرائیل در تکنولوژی هسته ای با فرانسوی ها وارد مذاکره شده است و قصد دارد رآکتورهای هسته ای در خاک خود بسازد. اگر چه تا کنون هیچ گزارشی از روند ساخت این رآکتورها در امارات ارائه نشده و هنوز مشخص نیست که حتی جای این تاسیسات در کدام نقطه از امارات خواهد بود، اما برخی منابع خبری به نقل از منابع آگاه می گویند که امریکایی ها به اماراتی ها توصیه کرده اند که از ساخت این تاسیسات منصرف شوند.

در سال 2009 عربستان سعودی چند بار اعلام کرد که قصد دارد به کمک امریکایی ها برای ساخت تاسیسات هسته ای اقدام کند. در آن سال اسرائیلی ها وارد میدان شدند و به امریکایی ها فشار آوردند که با عربستان قراردادهای تسلیحاتی امضا کنند تا عربستانی ها از خیر ساخت تاسیسات هسته ای بگذرند. البته تسلیحاتی که به پیشرفتگی تسلیحات فروخته شده به اسرائیل نباشند و اگر هم بودند، امریکا سلاح هایی از آنها پیشرفته تر در اختیار اسرائیل قرار دهد. قراردهای تسلیحاتی چندین میلیارد دلاری عربستان و امریکا در آن سال جنجال گسترده ای به وجود آورده بود.

در اواخر سال 2009 دولت اردن نیز اعلام کرد که با همکاری فرانسوی ها قصد دارد رآکتور هسته ای بسازد که برای این کار با فرانسوی ها قراردادهای مربوطه را نیز امضا کرد. از آن موقع تا کنون اردنی ها با مشکلات داخلی خود دست به گریبان بودند و بیم وزیدن بهار عربی در خاک کشورشان باعث شده بود تا در لاک دفاعی فرو رفته و بیشتر سرگرم مشکلات داخلی شان شوند و حرفی از پیشرفت هسته ای خود نزنند. اما این بار اردنی ها لب به شکایت گشوده و از سنگ اندازی اسرائیل در رسیدن آنها به تکنولوژی صلح آمیز هسته ای انتقاد کرده اند.

خالد طوقان، رئیس هیئت انرژی هسته ای اردن با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی در این باره گفت: «سفیر سابق اسرائیل در امان تلاش کرد تا برنامه صلح آمیز هسته ای ما را به چالش بکشاند. وی برای رسیدن به این هدف به کشورهای مختلف سفر کرده و از آن کشورها خواسته است تا همکاری های خود با اردن در این زمینه را متوقف کرده و قراردادهای امضا شده را نیز لغو کنند.»

به گزارش روزنامه شبه رسمی الدستور، طوقان همچنین گفت: «در گفت وگوهای رسمی اسرائیلی ها هیچ حرفی از رد برنامه هسته ای اردن نمی زنند اما در خفا به دنبال به چالش کشاندن برنامه هسته ای ما و بستن مسیر آن هستند. مثلا سفیر سابق اسرائیل در امان با همین هدف به چند کشور مختلف سفر کرده و خواستار توقف همکاری ها در برنامه هسته ای ما شده است. مثلا او به فرانسه سفر کرده و از پاریس خواسته است تا همکاری های هسته ای خود با اردن را متوقف کند و قراردادهای دو جانبه را نیز فسخ کند. همین حرف را سفیر سابق چین نیز به ما گفت، وی گفت که سفیر اسرائیل با او دیدار کرده بود و از او به روشنی خواسته بود که پکن از سرمایه گذاری در برنامه هسته ای اردن اجتناب کند، چرا که اردن کشور فقیری از لحاظ اقتصادی است، با کمبود آب مواجه است و در منطقه زلزله خیزی واقع شده است. سفیر سابق کره نیز به من گفت که طرف اسرائیلی بارها به ما فشار آورده تا روابط هسته ای خود با اردن را متوقف کنیم. اما وجود برنامه هسته ای مشخص از سوی دولت اردن باعث شده بود تا سفیر کره بتواند جواب طرف اسرائیلی را بدهد.»

پادشاه اردن در 12 سپتامبر گذشته گفته بود که بیشترین مخالفت بر سر برنامه هسته ای اردن از جانب اسرائیل است. مساله ای که همان روز از سوی یک مقام اسرائیلی رد شد.

کلید واژه ها: اسرائيل و اردن


نظر شما :