موافقت سوریه با تشکیل گروه تماس

۱۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۰ کد : ۱۹۰۶۲۵۴ سرخط اخبار

سوریه با محکوم کردن دخالت های آنکارا در امور داخلی این کشور، حمایت خود را از طرح پیشنهادی عراق برای تشکیل گروه تماس با عضویت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در گفت وگوی مطبوعاتی پس از دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که بغداد به سوریه پیشنهاد داده است تا گروه تماسی متشکل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تشکیل شود و سوریه نیز این طرح را پذیرفته است.

وی افزود: این اقدام به منظور تلاش کشورهای عضو برای حل وضعیت جاری در سوریه است و ما از این پیشنهاد استقبال می کنیم.

المعلم همچنین تاکید کرد: در دیدار با المالکی به بررسی روابط دو کشور و راه های تقویت و تحکیم روابط دو جانبه و نیز پیشنهاد بغداد برای کمک به سوریه جهت حل فوری ناآرامی های پرداختیم.
از سوی دیگر فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز طی اظهاراتی دولت ترکیه را به آموزش گروه های تروریستی و کمک به گسترش نیروهای القاعده در سوریه متهم کرد.

وی در سخنانی عنوان داشت: به عقیده ما دولت ترکیه در آموزش گروه ها و نیروهای تروریستی در سوریه نقش مهمی را ایفا می کند و این مساله چیزی است که با منافع ملت ترکیه که همواره با سیاست های دولتشان علیه سوریه مخالف بوده اند، تناقض دارد.

المقداد همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت آنکارا در مواضع خود بازنگری کند تا روابط دو کشور به حالت عادی خود بازگردد چرا که در غیر این صورت ترکیه ضرر زیادی خواهد کرد.

این مسئول سوری ادامه داد: حمایت های مالی که به گروه های ترویستی ارائه می شود نتایج منفی به دنبال خواهد داشت که این نتایج نه تنها بر سوریه بلکه بر همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج (فارس) تاثیر منفی خواهد داشت.

المقداد همچنین تاکید کرد: بی توجهی نسبت به این مساله ثبات خاورمیانه را تهدید می کند.

این مسئول سوری همچنین دیدار وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه با نوری المالکی، همتای عراقی اش را مثبت ارزیابی کرده و تاکید کرد: در این دیدار دو طرف به بررسی مسائلی از جمله همکاری دو جانبه و لزوم از بین رفتن موانع موجود برسر روابط مستحکم عراق و سوریه به گفت وگو پرداختند.

المقداد نیز به نوبه خود ضمن استقبال از طرح پیشنهادی عراق برای تشکیل گروه تماس با عضویت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اعلام کرد: ما این طرح را مورد بررسی قرار می دهیم و از هم اکنون اعلام می کنیم که از این طرح استقبال و حمایت خواهیم کرد.

در همین حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در دیدار با وائل الحلقی از مسئولان سوریه خواست تا به "خشونت ها" و "استفاده از سلاح های سنگین" پایان دهند.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی که از شبکه تلویزیونی پرس تی وی پخش شد، اعلام کرد: من به همه گروه های درگیر در سوریه به ویژه دولت این کشور خاطرنشان می کنم که باید به خشونت پایان دهند چرا که این مساله و نیز پایان دادن به استفاده از سلاح های سنگین یکی از بزرگترین مسئولیت های دولت سوریه است.

بان کی مون در این دیدار که در حاشیه کنفرانس سران عضو جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد، تاکید کرد: دو طرف درگیر در سوریه باید هرچه سریعتر استفاده از سلاح علیه یکدیگر را پایان دهند.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در مصاحبه ای تلویزیونی که از تلویزیون رسمی ترکیه پخش شد، در اظهاراتی مداخله جویانه اعلام کرد: دوران قدرت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به پایان رسیده است و در حال حاضر اسد نه به عنوان یک شخصیت سیاسی بلکه به عنوان یک عنصر جنگی در حال فعالیت در سوریه است.

اردوغان درخصوص ایجاد منطقه محافظت شده در داخل خاک سوریه نیز گفت: در صورتی که شورای امنیت تصمیمی را در این راستا اتخاذ نکند ما هیچ اقدامی نمی توانیم بکنیم چرا که این مساله نیازمند حمایت شورای امنیت است.

در همین حال لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در گفت وگو با رادیو اروپای نخست در اظهاراتی مداخله جویانه خطاب به سوریه تهدید کرد: دولت سوریه در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی با واکنش بین المللی تندی مواجه خواهد شد.

فابیوس عنوان داشت: بدون شک ما بشار اسد را مسئول استفاده از این سلاح ها می دانیم و در صورتی که کوچکترین تلاشی برای استفاده از سلاح شیمیایی چه مستقیم و چه غیرمستقیم انجام دهد، با واکنش فوری و کوبنده از سوی جامعه جهانی رو به رو خواهد شد.

وی افزود: ما هرگز چنین امری را نمی پذیریم چرا که سلاح های میکروبی و شیمیایی خطری بزرگ به شمار می آیند.

این مسئول فرانسوی در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود بر لزوم حمایت شورای امنیت از غیرنظامیان سوریه و لزوم مداخله فوری کشورهای ذی ربط درخصوص سوریه تاکید کرد وگفت: سلاح های میکروبی و شیمیایی مساله ای است که با سلاح های عادی تفاوت زیادی دارد لذا با توجه به عواقب و پیامدهای آن نمی توان حتی یک لحظه به استفاده از این سلاح ها اندیشید.

فابیوس همچنین اعلام کرد: فرانسه بیش از همه کشورهای دیگر از مخالفان سوریه حمایت کرده و ما به حمایت خود برای متحد کردن مخالفان در تشکیل دولت آینده سوریه ادامه خواهیم داد.

فابیوس پیشتر نیز در میان جمعی از خبرنگاران در شورای امنیت اعلام کرده بود که فرانسه قصد دارد به حمایت های مالی خود جهت احداث مناطق آزاد در سوریه ادامه دهد.

این مسئول فرانسوی همچنین تاکید کرد که پاریس و آنکارا مناطقی را در شمال و جنوب سوریه مشخص کردند که می توان در آنها پناهگاهی را برای آوارگان و غیر نظامیان سوری احداث کرد.

در همین حال ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز طی سخنانی از اظهارات اخیر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی کشورش برای به رسمیت شناختن دولت آینده سوریه با حضور نیروهای مخالف این کشور، به شدت انتقاد کرد.

وی در این سخنان اعلام کرد: اظهارات رئیس جمهوری فرانسه درخصوص سوریه با مواضع جامعه جهانی درباره این مساله تناقض آشکار دارد.

چورکین همچنین حمایت مالی کشورهای آمریکا، عربستان و چند کشور دیگر از مخالفان سوریه را به شدت محکوم و مخالفت خود را با ایجاد مناطق محافظت شده در داخل خاک سوریه اعلام کرد.وی عنوان داشت: تحریم های اقتصادی که علیه نظام بشار اسد اعمال شده است تاثیرات منفی را بر وضعیت انسانی این کشور به جا خواهد گذاشت.

چورکین در ادامه کشورهای منطقه را به تلاش برای لغو فوری این تحریم ها فراخواند.ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز طی مصاحبه ای مطبوعاتی دستیابی به راهکار دیپلماتیک سیاسی برای حل بحران سوریه در شرایط کنونی را بعید خواند.

وی در این اظهارات ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت سوریه عنوان داشت: انگلیس در کمک آوارگان سوریه و تلاش برای حل بحران انسانی این کشور نقش مهمی دارد و در حقیقت دومین کشوری است که از آوارگان سوری حمایت مالی می کند.

مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز طی سخنانی فاش کرد که آمریکا و همپیمانانش در حال حاضر سرگرم بررسی طرح برای ایجاد مناطق امن برای آوارگان سوری در داخل خاک ترکیه و اردن هستند.

وی گفت: در صورتی که ناتو تصمیمی برای احداث منطقه پرواز ممنوع در داخل سوریه اتخاذ کند باید زمینه لازم برای آن را فراهم شود و ناتو مسئولیت حمایت از آن را برعهده بگیرد.

از سوی دیگر شبکه خبری روسی الیوم نیز اعلام کرد که روسیه و چین باردیگر خواهان احیای روند سیاسی و آغاز مذاکرات سیاسی در سوریه با مشارکت دولت و مخالفان این کشور شده اند.

این شبکه خبری همچنین اعلام کرد: وزارت امور خارجه روسیه در پایان دیدار میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و لی هوی، سفیر چین در مسکو با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که دو طرف در این دیدار ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا و نیز وضعیت سوریه، بر لزوم توقف فوری خشونت ها در سوریه تاکید کردند.
براساس این بیانیه روسیه و چین همچنین خواهان احیای روند سیاسی در سوریه با مشارکت دولت و مخالفان این کشور شدند.
از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک نیز اعلام کرد که اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نیز هفته جاری به قاهره سفر کرده و با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دیدار خواهد کرد.
الابراهیمی همچنین قرار است از قاهره به سوریه سفر کرده و با بشار اسد در دمشق دیدار و گفت وگو کند.

از سوی دیگر سازمان ملل نیز اعلام کرد که تعداد آوارگان سوری در کشورهای همسایه سوریه به شکل چشمگیری در حال افزایش است و تاکنون 229 هزار سوری به ترکیه، عراق، لبنان و اردن وارد شده اند.

صلیب سرخ نیز به نوبه خود نسبت به وضعیت انسانی موجود در سوریه و خروج هزاران تن از غیرنظامیان این کشور به کشورهای همسایه سوریه ابراز نگرانی کرد.

روزنامه اماراتی الخلیج نیز به نقل از یک منبع آگاه مراکشی در رباط اعلام کرد: نشست آینده مجموعه "دوستان سوریه" در ماه اکتبر در مراکش برگزار خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود این نشست در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هم ضمن دعوت از گروه های درگیر سوریه برای مذاکره تاکید کرد: بدون برگزاری مذاکره ثبات در سوریه برقرار نخواهد شد.

بری هم چنین اعلام کرد که کشورش از طرح اخضر الابراهیمی درخصوص حل بحران سوریه حمایت خواهد کرد.

رئیس پارلمان لبنان ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سوریه، وحدت و برگزاری مذاکره را تنها راهکار حل وضعیت جاری در سوریه خواند و اعلام کرد: در صورت عدم آغاز مذاکره میان گروه های درگیر، خشونت ها در این کشور در نهایت ثبات در سوریه را به طور کلی از بین می برد.

کلید واژه ها: سوریه جنبش عدم تعهد


نظر شما :