چین مخالف تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران است

۱۰ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۹۰۶۲۰۵ سرخط اخبار

دستیار وزیر امور خارجه چین گفت که کشورش مخالف تحریم های یکجانبه علیه ایران و معتقد است این موضوع نه تنها مسئله هسته ای را حل نخواهد کرد، بلکه پیچیدگی آن را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره اخبار مجلس، «جائو شو» دستیار وزیر امور خارجه چین صبح امروز (جمعه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، علی لاریجانی با ابراز خرسندی از روند توسعه و گسترش همه جانبه همکاری های سیاسی و اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: دو کشور با همکاری یکدیگر می توانند از ظرفیت های وسیع موجود در ایران و چین برای گسترش و تحکیم روابط دوستانه خود بهره برداری کنند.

وی حل پاره ای از مشکلات کوچک در این مسیر را بسیار مهم دانست.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه ایران از نقش آفرینی مؤثر چین در عرصه های گوناگون بین المللی استقبال می کند، افزود: غربی ها با هدف تسلط بر منابع انرژی منطقه، مسئله هسته ای را بهانه ای برای تحت فشار گذاشتن ایران قرار داده اند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده، اما از حقوق مسلم خود در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای نیز نخواهد گذشت.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات سوریه، ارسال گسترده سلاح به داخل این کشور را عامل تشدید ناامنی ها و درگیری ها دانست و یادآور شد: مداخله نظامی تنها به پیچیده تر شدن و گسترش ناامنی در منطقه منجر می شود.

در ادامه این دیدار «جائو شو» دستیار وزیر خارجه چین نیز ضمن تبریک برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران، گفت: اطمینان داریم جنبش عدم تعهد در دوران ریاست ایران به پیشرفت های فراوانی در جهت تقویت همگرایی و ایفای نقش مؤثر در صحنه تعاملات جهانی نائل خواهد شد.

وی تصریح کرد: چین در این زمینه آماده هرگونه همکاری با ایران خواهد بود.

دستیار وزیر امور خارجه چین در ادامه با تأکید بر اراده کشورش برای توسعه همه جانبه همکاری های سیاسی-اقتصادی با ایران، یادآور شد: چین همواره اعلام کرده همکاری دوستانه ایران و چین بر پایه مناسبات تاریخی و پیوندهای عمیق فرهنگی-تمدنی دو ملت است و هیچگاه نمی توان آن را متوقف کرد.

وی اضافه کرد: نگاه چین به همکاری با ایران نگاهی راهبردی است.

جائو شو در بخش دیگری از سخنانش گفت: چین همواره از گفت وگو و مذاکره برای حل مشکلات و سوء تفاهمات درباره موضوع هسته ای ایران حمایت کرده و خواهد کرد.

وی اضافه کرد: کشورش مخالف تحریم های یکجانبه علیه ایران و معتقد است این موضوع نه تنها مسئله هسته ای را حل نخواهد کرد، بلکه پیچیدگی آن را افزایش خواهد داد.

دستیار وزیر امور خارچه چین همچنین با اشاره به بحران سوریه، با تأکید بر ضرورت رعایت مقررات و معاهدات بین المللی و منشور ملل متحد، متذکر شد: چین با مداخله نظامی در سوریه مخالف و معتقد است گفت وگو و مذاکره تنها راه دستیابی به آرامش و ثبات در این کشور است.

کلید واژه ها: چین


نظر شما :