در اجلاس سران غیر متعهد ها در تهران

بان کی مون به دنبال یک گشایش دیپلماتیک است

۰۲ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۹۰۵۸۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه غیرمتعهدها در تهران
بحث بر سر حضور دبیر کل سازمان ملل در ایران در حالی بالا گرفته است که تنش ها بین تهران و تل آویو بیشتر شده و حتی مقامات اسرائیلی احتمال اقدامی نظامی به ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا را مطرح می کنند.
بان کی مون به دنبال یک گشایش دیپلماتیک است

دیپلماسی ایرانی: برنامه سفر بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل به ایران برای شرکت در اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها با فشار فزاینده ای از سوی مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای لغو آن مواجه است. واشینگتن و تل آویو ادعا می کنند که بان کی مون با این سفر به اظهاراتی مانند نابودی اسرائیل که از سوی مقامات تهران مطرح می شود، مشروعیت بین المللی می بخشد.

سناتور رابرت کیسی، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا  هفته گذشته در نامه ای خطاب با بان کی مون نوشت: از سفر به تهران پرهیز کنید، چرا که جمهوری اسلامی از بشار اسد در سوریه حمایت می کند و به تعهدات خود در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت پایبند نیست. در این نامه آمده است: من نگرانم که حضور شما در تهران به اقدامات جمهوری اسلامی اعتبار بیشتری بدهد. این در حالی است که جامعه جهانی باید با یک صدا در برابر ایران سخن بگوید.

بحث بر سر حضور دبیر کل سازمان ملل در ایران در حالی بالا گرفته است که تنش ها بین تهران و تل آویو بیشتر شده و حتی مقامات اسرائیلی احتمال اقدامی نظامی به ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا را مطرح می کنند.

این در حالی است که به گفته مقامات سازمان ملل، بان کی مون قصد دارد از فرصت به دست آمده برای سفر به تهران به منظور کاهش تنش ها بین ایران و غرب استفاده کرده و مقامات ایرانی را به توافق هسته ای با آمریکا و متحدانش ترغیب کند. در واقع واکنش به برنامه سفر بان کی مون به ایران از حساسیت بالای مذاکره با ایران در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ناشی می شود.

جفری لورنت، کارشناس سازمان ملل در بنیاد قرن در این زمینه می گیود، چرا آمریکا نسبت به این سفر خشمگین است؟ این سال انتخابات است که ایران احتمالا تنها مساله سیاست خارجی آن خواهد بود که برای هر حوزه انتخاباتی کشش سیاسی دارد.این همان کاری است که دبیر کل سازمان ملل می خواهد انجام دهد و یک گشایش دیپلماتیک حاصل کند.

درخواست برای لغو سفر بان کی مون یک هفته پس از آن مطرح شد که سوران رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل در ملاقاتی خصوصی از دبیر کل سازمان ملل خواست به تهران سفر نکند. همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز شخصا با بان کی مون ارتباط تلفنی برقرار کرد و گفت جای شما در ایران نیست و این سفر اشتباهی بزرگ خواهد بود.

این در حالی است که ویکتوریا نولند، ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه اظهار داشت اجلاس غیر متعهد ها در تهران پیام عجیبی ارسال می کند چرا که به ادعای وی ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست.

اما در آستانه سفر بان کی مون به ایران، وی اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در راهپیمایی روز قدس را مورد انتقاد قرار داد. احمدی نژاد در این مراسم اسرائیل را به غده ای سرطانی تشبیه کرد و دبیر کل سازمان ملل نیز اعلام کرد مقامات تهران باید به جای دامن زدن به تنش ها، به کاهش آن کمک کنند. در بیانیه ای که از سوی دفتر بان کی مون منتشر شد نیز تاکید شد وی این اظهارات را محکوم می کند.

منبع: فارن پالیسی

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: بان کی مون اجلاس عدم تعهد


نظر شما :