تحلیل یک پژوهشگر صهیونیست:

روسیه تا آخر پشت اسد خواهد ماند

۲۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۰۵۴۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
روسیه از خسارت هایی که غرب در قبال مواضعش در برابر سوریه متوجه آن کرده، ابایی ندارد و به هیچ وجه نیز قصد ندارد تسلیم فشار غربی‌ ها شود و از مواضع خود کوتاه بیاید.
روسیه تا آخر پشت اسد خواهد ماند

دیپلماسی ایرانی: تزوی ماگین، متخصص امور روسیه در تازه ترین تحقیق خود که مرکز امنیت ملی اسرائیل آن را منتشر کرده است، می گوید که روس ها بدون هیچ محافظه کاری ای از نظام دکتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند و به هیچ وجه هم قصد ندارند که مواضع خود را تغییر دهند و تصمیم گیران سیاسی در مسکو به هیچ وجه قصد ندارند که موضعشان در پشتیبانی از اسد را تغییر دهند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وی همچنین می گوید که موضع روسیه از زمان آغاز تحولات و ناآرامی ها در آن یعنی بیش از یک و سال نیم گذشته تا کنون تغییر نکرده است و این کشور تلاش می کند که این موضع را با حفظ مواضع چین همچنان حفظ کند و در این راه هیچ توجهی به تخریب روابطش با غرب نیز ندارد اگر چه مسکو هیچ اعتباری به خسارت هایی که از اتخاذ این مواضع متوجه آن شده است نیز نمی دهد. فشارهای غربی ها نیز باعث نخواهد شد تا مواضع خود را تغییر یا حتی نرم کند.

ماگین در تحقیق خود در پاسخ به این پرسش که آیا نگرانی روسیه از به قدرت رسیدن اسلام گرایان تنها دلیل اصلی اتخاذ مواضع در حمایت از بشار اسد است یا این که روسیه منافع دیگری را نیز دنبال می کند، می گوید: اولا همه چیز ضرورتا به نظام پرزیدنت اسد باز نمی گردد. سوریه در کنار ایران آخرین سنگر روسیه در خاورمیانه محسوب می شود، و این به دلیل همان چیزی است که از آن به بهار عربی نام برده می شود، اکنون برای روس ها روشن شده است که به نفع غرب در حال کنار گذاشتنشان از منطقه هستند. غربی که با قدرت گرفتن حکومت های سنی از آنها روز به روز بیشتر حمایت می کند، در نتیجه سقوط سوریه و احتمال ضرری که از این سقوط متوجه ایران می شود، احتمال تشکیل دولت ها و حکومت هایی که دشمن روسیه در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا باشند، وجود دارد و برای همین روسیه اجازه نمی دهد که چنین اتفاقی بیفتد. ثانیا، مسکو با دفاع قاطع از سوریه به روشنی بیان می کند که با هر گونه مداخله خارجی در سوریه مخالف است و باید این حق به مردم سوریه داده شود که خود سرنوشتشان را تعیین کنند.

این پژوهشگر صهیونیست در ادامه گزارش خود درباره احتمال حمله نظامی  به سوریه می نویسد: تمامی نشانه ها و دلایل حاکی از آن است که در حال حاضر احتمال حمله نظامی خارجی به سوریه وجود ندارد. روسیه موضعی روشن در برابر آن اتخاذ کرده و غرب نیز نسبت به آن بی توجه است. مساله ای که باعث شده است تا مسکو بازیگر مهم و فعال در پرونده سوریه شود و دائما نسبت به یافتن هر گونه جانشینی برای اسد هشدار دهد.

وی درباره مشکلات روسیه در تعامل با جامعه جهانی می نویسد: از ناحیه جهانی و همچنین امور متعلق به مرزهای روسیه، مسکو مشکلات روشنی با غرب دارد. مسکو تلاش می کند که مشکلاتی که تانو و امریکا در برابرش می گذارند را مهار کند و گمان می کند که تحولاتی که در منطقه رخ می دهد در مناطق حیاتی است که امنیت ملی روسیه را مورد تهدید قرار می دهد. در عین حال غرب و امریکا تلاش می کنند تا بر قفقاز، گرجستان و آذربایجان تا آْن جا که بتوانند نفوذ و دخالت کنند تا از تاثیر روسیه بر آن منطقه بکاهند.

ماگین تاکید می کند، ترکیه شریک طرح های امریکا است و آنکارا گمان می کند که با این همراهی می تواند در برابر نفوذ ایران در منطقه بایستد.

وی در گزارش خود همچنین می نویسد: روسیه از تحولات جاری در آسیای مرکزی نیز نگران است، به خصوص که ازبکستان می گوید که از همکاری دفاع مشترک با روس ها منصرف شده است. حرکتی که روس ها از آن معنای پیوستنش به جبهه غرب را تعبیر می کنند.

وی همچنین می نویسد: روس ها و امریکایی ها همچنان بر سر استقرار سپر دفاع موشکی اختلاف دارند و روس ها همچنان پروژه های امریکا در این زمینه را رد می کنند.

این پژوهشگر اسرائیلی درباره اهداف روسیه از حمایت از سوریه و برنامه هسته ای ایران نیز می گوید: مسکو انتظار دارد که بدین ترتیب بتواند برگ های برنده ای در اختیار داشته باشد تا از مصالح خود در برابر غرب دفاع و در مذاکراتش با غرب با دست پر پشت میز مذاکره بنشیند. از این رو اختلاف های امریکایی ها و روس ها باز هم افزایش خواهد یافت و شاهد اختلافات بیشتری در امور خاورمیانه میان آنها خواهیم بود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسيه و امريكا سوريه و امريكا سوريه و روسيه


نظر شما :