گروگان گیرهای سوری چه هدفی را دنبال می کنند؟

عدم تاثیرگذاری بر موضع ایران

۲۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۰۵۳۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
حسین شیخ‌الاسلام، قائم‌مقام پیشین وزارت خارجه و مشاور امور بین الملل رئیس مجلس در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به گروگان گیری 48 ایرانی از سوی مخالفان سوریه می پردازد و معتقد است هدف از این اقدامات تاثیرگذاری بر موضع ایران نسبت به سوریه است.
عدم تاثیرگذاری بر موضع ایران

 

دیپلماسی ایرانی: ربوده شدن یک اتوبوس از اتباع ایرانی درسوریه و انتشار فیلم این گروگان ها از سوی مخالفان بشار اسد توجه رسانه های جهان را به این موضوع جلب کرد. گروگان گیران با نشان دادن کارت شناسایی این افراد مدعی شدند که آنها اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. ایران تایید کرد که برخی از آنها از بازنشستگان سپاه هستند. این اتفاق دیپلماسی ایران را به طور جدی  به تحرک واداشت و علی اکبر صالحی برای این منظور به ترکیه سفر کرد. در مورد این مسئله و ابعاد آن با حسین شیخ الاسلام، قائم مقام پیشین وزارت خارجه و مشاور امور بین الملل رئیس مجلس گفتگو کرده ایم که در زیر می خوانید:

در روزهای گذشته ربوده شدن 48 ایرانی در سوریه توجه رسانه ها و همچنین تمرکز فعالیت های دیپلماتیک کشورمان را به خود اختصاص داد. این مسئله از چه نظر حائز اهمیت است؟

این اتباع ایرانی در نیمه ماه رمضان و همزمان با تولد امام حسن مجتبی برای برای زیارت حرم حضرت زینب وارد دمشق شده بودند و پس از ورود بلافاصله از فرودگاه مستقیمان به سمت زینبیه حرکت می کنند که در راه با کمین افراد مسلح روبرو می شوند و به آنها حمله می شود و سپس افراد مسلح این زائران را از دمشق بیرون می برند. به هر حال جان انسان ها اهمیت دارد و باید هرچه زودتر آزاد شوند و صحیح سالم و بدون هرگونه آزار و اذیت و بدون باج خواهی و تلاش برای تاثیر گذاری بر سیاست های ایران به ایران بازگردند.

ما پیش از این نیز شاهد مواردی از این دست بوده ایم. سرنوشت دیگر افراد ربوده شده چه بوده است؟

بله چنان که اشاره کردید این اولین بار نیست که اتباع ایرانی به دست نیروهای شورشی در سوریه گروگان گرفته می شوند. در ابتدای درگیری های شهر حمص هفت مهندس ایرانی که برای خدمات فنی مهندسی در جهت ساخت نیروگاهی در حمص حضور داشتند ربوده شدند که چند نفری از آنها هنوز در اختیار گروگان گیرها هستند؛ هرچند ما توانستیم چند نفر از آنها را در مقابل میانجی گری برای آزادی ترک هایی که به طور غیرقانونی وارد سوریه شده بودند و در دست دولت سوریه بودند آزاد کنیم. یعنی در قبال آزادی اتباع ترکیه از سوی دولت سوریه دولت ترکیه به آزادی اتباع ایرانی کمک کرد. بعد از آن سه نفر از رانندگان کامیون هایی که برای نیروگاه حمص تجهیزات حمل می کردند ربوده شدند. در نوبتی دیگر نیز 22 زائر ایرانی را ربودند که خوشبختانه آزاد شدند. در گروگان گیری مهندسان ایرانی نیز شاهد بودیم که آنها با استناد به کارت پایان خدمت یکی از افراد که خدمت خود را در سپاه گذرانده بود مدعی وابستگی آنها به سپاه پاسداران شده بودند.

هدف مخالفین دولت سوریه از این گروگان گیری اتباع ایرانی چیست؟

هدف آنها تاثیر گذاری بر سیاست های ایران است. هرچند باید گفت که ایران به این روش ها پاسخ منفی خواهد داد. چرا که اگر تن به این مسئله دهد از این به بعد همیشه اتباع ایرانی در خطر خواهند بود و از آنها برای تاثیرگذاری بر سیاست های ایران استفاده خواهد شد. بنابراین ایران به این روش پاسخ مثبت نخواهد داد.

ایران برای آزادی این افراد چه اقداماتی انجام داده است؟

ایران از دو دولت ترکیه و قطر خواسته است که با توجه به ارتباطاتی که با ارتش آزاد سوریه دارند برای آزادی این گروگان ها اقدام کنند که امیدواریم این اتفاق صورت گیرد. سفر آقای صالحی وزیر خارجه کشورمان به ترکیه و مذاکراه با مقامات این کشور در این راستا بوده است. تماس های دیپلماتیک مقامات کشورمان با مقامات قطری نیز برقرار بوده است. ایران همچنین سفیر سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، احضار کرد و اعتراض خود را به آمریکا به خاطر این گروگان گیری اعلام داشت؛ چرا که آمریکا نیروی اصلی پشتیبان تروریست ها در سوریه است. ایران همچنین در نامه ای از مقامات سازمان ملل خواسته است برای آزادی گروگانها اقدام کنند. به دنبال این نامه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گروگانگیری زائران ایرانی را محکوم کرد و از ارتش آزاد سوریه خواست که این گروگان ها را آزاد کند. آقای جلیلی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان نیز در سفر به لبنان، سوریه و عراق پیگیر این مسئله بوده اند.

دولت سوریه در این مورد چه اقدامی می تواند بکند؟

به هر حال این یک مشکل جدی برای دولت سوریه هم هست و از این رو آنها هر کاری که بتوانند برای آزادی این افراد انجام خواهند داد؛ چرا که این افراد وارد پایتخت این کشور شده اند و دولت سوریه موظف به تامین امنیت این افراد بوده است. البته مقامات امنیتی سوریه به ایران گفته اند که از محل مخفی گاه این گروه اطلاع دارند.

برخی در مورد این که این افراد در دست ارتش آزاد سوریه باشند تردید کرده اند. شما می دانید این افراد را چه کسانی ربوده اند؟

بر اساس شواهد به نظر می رسد که ارتش آزاد سوریه دست به این کار زده است. در زمان ربایش یکی از بستگان این افرادی که ربوده شدند و در اتوبوس دیگر بوده اند با بستگان خود در اتوبوس ربوده شده تماس می گیرند، در این زمان یکی از ربایندگان گوشی را می گیرد و با لحن تندی می گوید که آنها از ارتش آزاد سوریه هستند و این افراد را به گروگان گرفته اند و توهین هایی هم می کنند. همچنین به نظر می رسد که راننده اتوبوس منتقل کننده ۴۸ زائر ایرانی با معارضان همدست بوده است.

اخباری مبنی بر کشته شدن سه نفر از این گروگان ها در حمله ارتش سوریه به محل نگهداری این افراد منتشر شده است. تا چه حد این خبر می تواند درست باشد؟

به نظر من این خبر کذب محض و نوعی دروغ پردازی سیاسی است که رسانه های نظام سلطه با انتشار چنین اخباری درتلاشند با فشار موضع ایران را در قبال سوریه تغییر دهند. این خبر از سوی شبکه العربیه منتشر شده که اتهام وابستگی این اتباع ایرانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم مطرح کرده است.

 تحریریه دیپلماسی ایرانی/12

کلید واژه ها: حسين شيخ الاسلام


نظر شما :