دیدار وزرای خارجه ایران و سوریه

۰۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۰۴۸۲۱ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین گفت: به وزیر خارجه سوریه که به وطن دوم خود سفر کرده است خوش‌آمد می‌گوییم. یقین داریم که پیروزی از آن مردم سوریه است و یقینا حق پیروز خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال توسعه و ایجاد ناامنی در سوریه است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که بعد از ظهر یک شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه سخن می گفت، خاطرنشان کرد: انکار نمی کنیم که مردم سوریه حق دارند مانند همه ی ملت های دیگر از تمامی حقوق شهروندی یک کشور آزاد برخوردار باشند اما باید گفت توطئه ای علیه سوریه چیده شده است که مواضع و نظرات رژیم صهیونیستی علیه سوریه به وضوح آن را نشان می دهد و پیشتاز همه توطئه آفرینی ها و برکناری دولت سوریه و به هم ریختگی وضع در سوریه، رژیم صهیونیستی است و تعجب می کنم جایی که رژیم صهیونیستی این چنین در مورد سوریه موضع گیری می کند چگونه است که برخی کشورهای دیگر در این مورد خاص کاملا هم موضع رژیم صهیونیستی هستند.

او افزود: اینجاست که ما به نظریه توطئه پی می بریم.

صالحی در عین حال افزود: قبول داریم عده ای از مردم سوریه ممکن است برای ایجاد تغییراتی حرکت کرده باشند و رییس جمهور و دولت سوریه هم نسبت به این خواسته های مشروع مردم اعلام آمادگی کرده و پاسخ داده است. قانون اساسی جدید تدوین شده و موضوع تعدد احزاب و انتخابات مجلس نیز در دستور کار قرار گرفت و انجام شد. ممکن است برخی بگویند این اقدامات در شرایط عادی انجام نشده است. باید گفت اجازه و فرصت دهید که همان قولی که دولت و رییس جمهور سوریه به مردمش داده است بتواند آن را عملیاتی کند، اما متاسفانه روز به روز بر دامنه توطئه در سوریه افزوده می شود. هیچ فرصتی نمی خواهند بدهند اما از سوی دیگر به وضوح می بینیم که این توطئه ای از جانب چند کشور به طور ددمنشانه علیه سوریه انجام شده است که در راس آنها رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: از مردم منطقه می خواهیم که حداقل به این نکته ی مهم توجه ویژه داشته باشند. آیا می شود در مورد موضوعی به این مهمی و در مورد کشوری به این اهمیت که در راس هرم مقاومت قرار دارد این چنین موضع اتخاذ شود و هر چه در توان دارند در جهت تضعیف دولت سوریه و ایجاد مشکل برای مردم سوریه انجام دهند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: امیدواریم مجموعه کشورهای منطقه با درایت و هوشمندی بیش تر نسبت به عواقب اقداماتی که انجام می دهند، بیندیشند. خدای ناکرده اگر در جهت نادرست هم چنان اقدامات ادامه یابد یقینا عواقب آن دامن گیر همه خواهد شد و ما حتی نمی توانیم ابعاد عواقب سوء آن را اکنون به طور دقیق پیش بینی کنیم. می دانیم که عواقب بسیار سوء خواهد داشت اما نمی توانیم دامنه آن را حتی پیش بینی کنیم. این اتفاق تمام منطقه و حتی جهان را متاثر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما همه به دنبال صلح، ثبات و امنیت منطقه هستیم. باید در این جهت حرکت کنیم. به اندازه کافی مشکلات در این منطقه وجود دارد. درست نیست که بر مشکلات بیافزاییم با این تصور خام و خیال باطل که اگر خلإیی در سوریه ایجاد شود و حکومت سوریه تغییر کند به راحتی حکومت دیگری جایگزین می شود، این خیال باطل و موهمی است. باید به شرایط سوریه و وضعیت داخلی آن توجه داشته باشیم و نسبت به این موضوع توصیه می کنیم هم خودمان و هم دیگران که با هوشمندی، هوشیاری و با نیت خیرخواهی برای مردم سوریه عمل کنیم در غیر این صورت همه متضرر خواهند شد.

او با تشکر از وزیر خارجه سوریه برای سفرش به تهران، ضمن خیرمقدم به وی گفت: در یک جلسه ی طولانی در مورد مسائل دوجانبه و تحولات منطقه بحث مفصلی انجام شد و در مورد توطئه ای که علیه سوریه چیده شده است به تفصیل گفت وگو کردیم.

صالحی افزود: عجیب است که برخی به دنبال دلیل برای تحولات سوریه می گردند و نظراتی ارائه می دهند و معتقدند این مسائل تنها به دلیل یکسری مطالبات مردمی بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان هم چنین گفت: به وزیر خارجه سوریه که به وطن دوم خود سفر کرده است خوش آمد می گوییم. یقین داریم که پیروزی از آن مردم سوریه است و یقینا حق پیروز خواهد شد. امیدواریم در نشست هایی که با دیگر مقامات کشورمان دارند به جزییات مسائل مورد نظر بپردازند. قطعا پیروزی از آن مردم سوریه است. مسائل سوریه روز به روز روشن تر خواهد شد. ابتدا به گونه ای بود که رسانه های غربی تمام تحولات را آن گونه که خود می خواستند نشان می دادند و هجمه آن قدر سنگین بود که افکار عمومی را آن گونه که خود می خواستند، می ساختند اما امروز که در طول زمان پیش می رویم روز به روز مشخص تر می شود که قضایا به چه گونه ای است و چه توطئه بزرگی در کار است. امیدواریم بیداری و روشن شدن مسائل کمک به حل هر چه سریع تر این بحران بکند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت خارجه در خصوص حوادث اخیر در میانمار نیز با تشریح اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در حمایت از مسلمانان میانمار، گفت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که توجه ویژه به مساله اقلیت مسلمان میانمار داشت و همین مساله باعث شد که زمینه ی لازم برای اعتراضات دیگران هم فراهم شود. وزارت خارجه در این باره بیانیه ای صادر کرد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره موضع گیری داشت. با سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل سازمان ملل تماس داشتیم و نامه اعتراضی تحویل وی شد. سفیر ما در تایلند نیز این موضوع را پیگیری کرد و با همتایان خود تماس هایی داشت.

صالحی هم چنین گفت که پیگیری ها ادامه دارد. امیدواریم در آینده شاهد رفع مشکلات مردم مسلمان میانمار باشیم. ما با مقامات میانمار در تماس هستیم و درصدد هستیم سفارت مان را در این کشور ایجاد کنیم. معتقدیم ایجاد سفارت می تواند روابط دو کشور را در بعد سیاسی تقویت کند و از این طریق بتوانیم به نحوی در رفع مشکلات مردم مسلمان میانمار با همراهی دولت این کشور اقدام موثری انجام دهیم.


نظر شما :