میت رامنی:

اوباما مقصر بهارهای عربی است!

۰۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۰۴۷۵۱ سرخط اخبار
میت رامنی در مصاحبه‌ای با یک روزنامه اسرائیلی در آمریکا عنوان داشت که اگر "دستور کار آزادی" دولت جورج دبلیو بوش توسط باراک اوباما به طور نابهنگام تعلیق نمی‌شد بهار عربی ممکن بود هرگز اتفاق نیفتد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میت رامنی، کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی "اسرائیل هیوم" اظهار داشت: جورج دبلیو بوش در زمان ریاست جمهوری‌اش از حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر خواست تا به سوی یک رویکرد دموکراتیک حرکت کند اما باراک اوباما "دستور کار آزادی" را رها کرد و امروز شاهد طوفانی از آشوب در خاورمیانه هستیم که بخشی از آن بدین علت است که این کشورها اصلاحاتی را که می‌توانست مسیر تاریخ آن‌ها را به طور صلح‌ آمیزتری رقم بزند، اجرا نکردند.
رامنی عنوان داشت که با ظهور دولت‌های اسلام‌گرای منتخب در برخی از کشورهایی که دست به انقلاب زدند به ویژه تونس و مصر، بهار عربی نسبت به آنچه که ابتدا به نظر می‌رسید چندان امتیازی برای منافع غرب به شمار نمی‌رود.
وی تاکید کرد: ما صراحتا سرخورده شدیم از اینکه شاهد بودیم تونس و مراکش دولت‌های اسلام‌گرا را برگزیده‌اند.
وی افزود: ما بسیار نگران هستیم از اینکه رهبر جدید مصر را یک رهبر اسلام‌گرا می‌بینیم. امید ما این است که این کشورها را به سوی یک دیدگاه مدرن‌تر از جهان حرکت دهیم و اینکه این کشورها تهدیدی را متوجه همسایگان خود و دیگر کشورها جهان نکنند.
این مصاحبه که همزمان با ورود میت رامنی به اراضی اشغالی طی امروز (شنبه) منتشر می‌شود چند روز پیش در شهر رنو ایالت نوادای آمریکا انجام شد.
صاحب روزنامه اسرائیل هیوم شلدون آدلسون، یک شهروند آمریکایی است که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی حزب جمهوری‌خواه و حامیان مالی کمپین انتخاباتی میت رامنی به شمار می‌رود.
رامنی در جریان این مصاحبه عنوان نکرد که آیا به اعتقاد وی راهبرد دولت جورج دبلیو بوش منجر به سرنگونی دولت حسنی مبارک و یا حفظ مقامات دولت وی از طریق اصلاحات داخلی شده است.
هنگام آغاز بهار عربی بسیاری از حامیان سیاست خارجی جورج دبلیو بوش در اظهار نظری متفاوت عنوان داشتند که دستور کار جورج دبلیو بوش انگیزه اصلی انقلاب‌های بهار عربی بوده است و اوباما به این سیاست پشت کرده است
 

نظر شما :