ریشه‌های بحران‌ سیاسی کنونی عراق

۲۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۰۲۶۵۹ سرخط اخبار

«در جریان بررسی بحران سیاسی کنونی عراق و ریشه‌های آن که کل اوضاع این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است و در مسیر فعالیت دولت سنگ‌اندازی می‌کند درمی‌یابیم که روند سیاسی این کشور تنها از یک بحران تازه متولد شده رنج نمی‌برد بلکه این مساله برآمده از اشتباهات صورت گرفته در آغاز تجربه دموکراتیک عراق است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت عراقی الفیحاء در تحلیلی تحت عنوان "ریشه‌های بحران‌های سیاسی عراق" نوشت: «با وجود آنکه بیشتر بحران‌های موجود در عراق ساختگی است اما این بحران‌ها به دنبال ایجاد شورای حکومتی عراق بر اساس مشخصه‌های طایفه‌ای و نژادی به وجود آمده است. بعد از آن دولت عراق نیز بر اساس همین اصول تشکیل شد.

باید گفت که برخی به بهانه بیم از وقوع جنگ داخلی و طایفه‌ای به دنبال ناامنی‌ها در عراق به همین سازوکار طایفه‌ای چنگ زدند که ابزاری غیرقانونی به شمار می‌آید. بعد از گذشت سال‌های طولانی از تحقق ثبات و امنیت در عراق دیدیم که این افراد به اصل طایفه‌گرایی پایبندند و قدرت را بر اساس آن تقسیم می‌کنند و نمی‌خواهند از این سازوکار دست بردارند. برخی از گروه‌های ملی بیهود تلاش کردند تا از این اصول کناری کنند، اما شکست خوردند همانطور که انتخابات و تدوین قانون اساسی در عراق شکست خورد و نتوانست این روند را تغییر دهد. زمانی که برخی گروه‌ها خواهان انجام مذاکرات می‌شوند نباید فراموش کرد که این مذاکرات و نشست‌ها بدون دست برداشتن از این اصول طایفه‌ای بی‌نتیجه است؛ اصولی که عامل اصلی مشکلات موجود در عراق را تشکیل می‌دهد، چرا که نمی‌توان تضمین کرد گروه‌ها و افراد در عراق به سهم خود در تقسیم قدرت قانع باشند. البته اگر این تقسیم قدرت بر اساس دیدگاه‌های طایفه‌ای و گروهی صورت پذیرد چنین اتفاقی می‌افتد.

گروه‌های ملی‌گرا امروزه در عراق خواهان تغییر این اوضاع در کشور و حل‌وفصل مشکلات بر اساس قانون اساسی هستند. امروز عراق کشور باثباتی به شمار می‌آید که سعی دارد نقش منطقه‌ای و عربی خود را به دست بگیرد البته همچنان بیم تهدیدهای امنیتی در عراق وجود دارد بنابراین باید قدرت به مردم بازگردانده شود.»



نظر شما :