معاریو:

در کنار ایران هسته ای هم می توان زندگی کرد

۰۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۹۰۱۶۹۳ ترجمه برگزیده
پروفسور درور در نهایت احتمال می دهد که شاید بتوان با فشارهای امریکا و جامعه جهانی از تهدیدهای ایران کاست و در نهایت ایران هسته ای را در کنار خود پذیرفت. به شرطی که مطمئن شویم ایران قصد حمله هسته ای به اسرائیل را در ذهن نخواهد پروراند.
در کنار ایران هسته ای هم می توان زندگی کرد
دیپلماسی ایرانی: این روزها دو گزارش مهم درباره برنامه هسته ای ایران منتشر شده است. دو گزارش تحلیلی که یکی مربوط به مرکز امریکایی رند است و دیگری را مرکز پژوهش های استراتژیک بگین سادات در دانشگاه بار ایلان اسرائیل منتشر کرده است. اگر چه موضوع هر دوی این مراکز یکی است و در یک زمان منتشر می شوند اما رویکرد هر کدام از آنها به پرونده هسته ای ایران کاملا متفاوت است. ولی در نهایت هر دوی آنها با اهمیتی که به برنامه هسته ای ایران می دهند به یک نتیجه می رسند.

مرکز رند که یک مرکز مشهور است و سال ها است به پنتاگون مشاوره می دهد و قدرت بالایی برای تهیه آمار، گزارش ها و تحقیقات برای تحقق خواسته های ملی امریکا دارد، معتقد است که ایران یک قدرت هسته ای باقی می ماند و جامعه جهانی مجبور است که در نهایت آن را رسما بپذیرد. برای همین این مرکز هر گونه حمله نظامی اسرائیلی یا امریکایی به تاسیسات هسته ای ایران را به شدت رد می کند و می گوید که چنین تصمیمی تنها باعث ایجاد اراده ای نزد ایرانها برای تولید سلاح  هسته ای خواهد شد. و معتقد است که علاوه بر آن گرایش های منطقه ای به ایران نیز افزایش خواهد یافت و آن گاه دیگر برای امریکا هر گونه تعاملی با ایران مشکل خواهد شد. در این پژوهش به ایالات متحده امریکا توصیه شده است که به هیچ وجه تلاشی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران در ذهن نپروراند و در مقابل به اسرائیل فشار بیاورد که مخاطرات چنین حمله ای را بیش از پیش درک کند و از انجام چنین کاری جدا بپرهیزد. توصیه دیگری که این مرکز در این تحقیق به واشنگتن می کند این است که از حمایت های بی حد و حصر به اسرائیل بکاهد چرا که پشتیبانی روزافزون نظامی و امنیتی از اسرائیل برای مقابله به تهدیدهای احتمالی تنها باعث خواهد شد که ایران نیز به دنبال افزایش توانایی های نظامی خود برود و در این میان این اسرائیل است که از موازنه منطقه ای جا می ماند.  

به بیانی ساده تر، مرکز که در کالیفرنیا به دور از افرادی که در لابی صهیونیستی جمع شده اند، قرار دارد، می خواهد یک پیام روشن را به اسرائیلی ها بدهد: هیچ امیدی به ایالات متحده امریکا نبندید. می توانید با ایران هسته ای زندگی کنید و این کشور تهدید مستقیم علیه هیچ کشوری نیست. شما مجبورید با ایران هسته ای کنار بیایید و هیچ راه دیگری هم ندارید حتی اگر وجب به وجب خاک اسرائیل را با سلاح های امریکایی پر کنید.

در مقابل پروفسور درور، یکی از متفکرین بزرگ تئوری حکومت داری و سیاسی در پژوهشی که برای مرکز پژوهش های استراتژیک بگین سادات تهیه کرده، می نویسد: اگر همه راه ها برای جلوگیری ایران از دستیابی ]به آن چه او[ سلاح هسته ای ]می نامد[، بسته شد یعنی این که نه راه های دیپلماتیک موثر واقع شدند و نه تحریم و تعاملات امریکا راه به جایی بردند، آن گاه ممکن است اسرائیل به فکر حمله به تاسیسات هسته ای ایران بیفتد اگر چه ممکن است خود مورد هجوم سنگین قرار بگیرد و صلح و ثبات خاورمیانه به کلی از بین برود.

تحلیل پروفسور درور بر این استوار است که اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد خطر بسیار زیادی برای اسرائیل خواهد بود به رغم این که تلاویو ابزارهای دفاعی بسیاری در اختیار دارد و کمک های بی پایانی نیز از ایالات متحده امریکا دریافت می کند. ولی اگر ایران روزی تصمیم بگیرد که اسرائیل را ویران کند، می تواند فورا با یک بمب هسته ای اسرائیل بسیار کوچک را نابود کند اگر چه احتمال چنین کاری از سوی ایران بسیار ضعیف باشد. وی همچنین می گوید علاوه بر آن اسرائیل نه تنها از سوی ایران بلکه از سوی همه کشورهای عربی منطقه مورد تهدید نظامی و هسته ای قرار خواهد گرفت. در این صورت زندگی برای اسرائیل در سایه وجود ایران هسته ای چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ اجتماعی بسیار سخت خواهد شد و در صورتی که منطقه وارد رقابت تسلیحاتی شود قطعا اسرائیل بازنده این رقابت خواهد بود حتی اگر تمام خاک اسرائیل با سلاح های امریکایی پر شود. با این حال و به رغم توصیه های هشدارگونه، پروفسور درور در نهایت احتمال می دهد که شاید بتوان با فشارهای امریکا و جامعه جهانی از تهدیدهای ایران کاست و در نهایت ایران هسته ای را در کنار خود پذیرفت. به شرطی که مطمئن شویم ایران قصد حمله هسته ای به اسرائیل را در ذهن نخواهد پروراند.

در نتیجه اگر چه هر دوی این موسسات پژوهشی در رویکردی مختلف به برنامه هسته ای ایران می نگرند ولی در نهایت می توان گفت که یک نتیجه را می گیرند: ایران هسته ای حتی اگر به بمب هسته ای هم برسد در صورتی که این بمب را بر سر اسرائیل نریزد، قابل تحمل است و می توان در کنار آن زندگی کرد.

منبع: روزنامه القدس العربی به نقل از روزنامه صهیونیستی معاریو

 

نظر شما :