مجله هفته؛ قطع یارانه انرژی مرفهین در اندونزی

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۹۰۰۲۰۴ آسیا و آفریقا
بحث و مجادله بر سر قطع یارانه ها و واریز یا عدم واریز مبالغی از سوی دولت به حساب بانکی مردم، از اواخر سال 1390 آغاز شده و همچنان دارد. در این میان خبرگزاری دولت هر از گاه خبرهایی درباره حذف یارانه ها در کشورهای دیگر منتشر می کند که پیام و مفهوم خاصی را به ذهن مخاطب می رساند.
مجله هفته؛ قطع یارانه انرژی مرفهین در اندونزی
 دیپلماسی ایرانی: طی یک ماه گذشته یعنی از آغاز تعطیلات نوروز در ایران، بحث های یارانه ای میان دولت و مجلس بالا گرفته و دو قوه مقننه و مجریه، اختلاف نظرهایی جدی درباره پیگیری سیاست هدفمندی یارانه ها و آغاز مرحله دوم آن در تابستان امسال داشته اند. مجلس می گوید الان شرایط مناسبی برای شروع مرحله دوم نیست ولی دولت مصرانه به دنبال اجرای ادامه طرح است.

طی هفته های گذشته، موضوع برداشت پول توسط دولت از بانک های زیرمجموعه بانک مرکزی و نیز واریز مبلغی 28 هزار تومانی به عنوان مقدمه اجرای مرحله دوم هدفمندی به حساب مردم، محل بحث و نظرهای بسیاری بوده و دولت و مجلس را با چالشی جدید مواجه کرده است. مجلس معتقد است که برنامه بودجه ای که دولت در اواخر سال 90 و برای سال جاری ارائه کرده، ظرفیت های اجرای مرحله دوم حذف یارانه ها را ندارد ولی دولت معتقد است که نوسان های ارزی و نفتی و مشکلات ناشی از تحریم، تاثیری بر این روند نخواهد گذاشت و راهکارهایی برای جلوگیری از تورم و بهبود اوضاع اقتصادی درنظر گرفته است.

در این میان خبرگزاری ایرنا، گاه با انتشار اخباری مبنی بر قطع یارانه ها در کشورهای مختلف، به توصیف و تمجید از این سیاست می پردازد و به نوعی تلاش می کند صحت رویه دولت را در پیگیری طرح هدفمندی یارانه ها مورد تاکید قرار دهد.

سرویس برون مرزی خبرگزاری ایرنا در کوالالامپور، خبری را از تصمیم وزیر انرژی اندونزی برای ساماندهی توزیع و مصرف سوخت در این کشور منتشر کرد و نوشت: دولت این کشور در حال تهیه برنامه ای است که بر اساس آن سوخت یارانه ای که برای مصرف گروه های کم درآمد در نظر گرفته شده، به گروه های ثروتمند جامعه ارائه نشود.

ایرنا به منبع خاصی اشاره نکرد و این مطلب را به نقل از "رسانه های اندونزیایی" روی صفحه خود گذاشت و در ادامه آن نوشت: این اقدام دولت اندونزی در حالی صورت می گیرد که دولت نگران است که مصرف سوخت یارانه ای توسط افراد ثروتمند، استفاده از سوخت یارانه ای برای افرادی که نیازمند آن هستند را با مشکل مواجه کند.

به نوشته این خبرگزاری، دولت اندونزی در سال جاری ارائه 40 میلیون بشکه سوخت یارانه ای را پیش بینی کرده است. افزایش بهای جهانی نفت نیز باعث شد که دولت این کشور منابع مالی بیشتری را به عنوان یارانه هزینه کند و از طرفی برنامه افزایش یک سومی بهای سوخت در این کشور که قرار بود از اول ماه آوریل اجرایی شود، توسط نمایندگان مجلس این کشور مورد موافقت قرار نگرفت.

اینطور که در این گزارش آمده، وزیر انرژی اندونزی افزوده است: این وزارتخانه در حال تهیه برنامه ای است که اجرایی شدن آن آسان تر باشد و بتوان بر آن نظارت کرد.

او گفته، "در حال حاضر بیش از 70درصد از سوخت یارانه ای توسط گروه های با درآمد متوسط و درآمد بالا مصرف می شود که در مجموع نزدیک به 22 میلیارد دلار از منابع مالی دولت را به خود اختصاص می دهد. در واقع منابع مالی که برای یارانه مصرف سوخت در نظر گرفته شده، توسط گروه های متوسط و پردرآمد جامعه مصرف می شود که این دور از انصاف است. ضمنا بسیاری از افراد با درآمد متوسط و بالا، مصرف سوخت یارانه ای خود را از زمانی که بهای سوخت آزاد توسط دولت گران تر اعلام شده است، افزایش داده اند."

و در ادامه گزارش آمده است: موافقان طرح افزایش بهای سوخت در اندونزی بر این باورند که دولت با کاهش هزینه های یارانه سوخت می تواند منابع اختصاص یافته در این بخش را برای طرح های زیربنایی هزینه کند.

باید دید آیا برنامه ای که اندونزی برای افزایش بهای سوخت و رساندن اقشار کم درآمد به اقشار پردرآمد (یا بالعکس) درنظر گرفته، همان برنامه ای است که دولت احمدی نژاد برای مرحله دوم و سوم طرح هدفمندی مدنظر دارد یا تشابهی که در این میان مشاهده می شود، از سر تصادف است و ارتباطی هم با سمت و سوی خبرگزاری دولت ندارد.


نظر شما :