خطرناک ترین یا بهترین گزینه برای ریاست جمهوری؟

۲۲ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۳:۴۳ کد : ۱۸۹۹۸۶۹ سرخط اخبار
خبرآنلاین: همان سناریو دوباره تکرار شد: ششمین روز از ماه آوریل بود که رئیس سابق سازمان اطلاعات مصر عمر سلیمان که در روزهای حضور حسنی مبارک در قدرت دست راست او حساب می شد اعلام کرد که به اصرارهای عمومی پاسخ می دهد و کلاه خود را در گوی انتخابات ریاست جمهوری مصر بر هوا می اندازد. اعلام این خبر مانند زلزله ای در عرصه سیاسی مصر بود. به نظر می رسید که عمر سلیمان تبدیل به کاندیدی شده است که به تنهایی می تواند نماد برعکس شدن نتیجه انقلاب فوریه 2011 باشد.انقلابی که رئیس جمهوری وقت مصر را کنار زد اما منجر به تغییر رژیم در مصر نشد.
سلیمان را که بسیاری با عنوان مشاور مبارک می شناختند روند تخریب کاندید اخوان المسلمین را آغاز کرده و خود را بهترین گزینه برای جایگزینی کاندید این گروه می داند. در مصاحبه ای که در تاریخ نهم آوریل منتشر شد وی اعلام کرد که اخیرا توسط عده ای به مرگ تهدید شده و البته این ادعا را که به رژیم سابق تعلق خاطر دارد رد کرد. وی در این خصوص گفت: اگر زمانی رئیس سازمان اطلاعات بودم و زمانی هم معاون رئیس جمهور بدان معنا نیست که بخشی از دولتی بودم که مردم علیه آن قیام کردند.
فارین پالیسی در ادامه این مقاله می نویسد: بنابراین عمر سلیمان کیست؟ او در حالی که خانواده اش در فقری مطلق دست و پنجه نرم می کردند در شهری در شمال مصر به دنیا آمد. او از همان ابتدا تصمیم خود را برای ورود به ارتش گرفت و پله های پست نظامی گرفتن را یک به یک بالا رفت. بر اساس نوشته های استیون کوک که کتاب " جدالی برای مصر " را نگاشته است ، سلیمان در یک آکادمی روسی تعلیمات نظامی دیده و پس از آن هم در دانشکده جان اف کندی در کارولینا شمالی دوره های نظامی را گذرانده است. در 1993 او رئیس هیات مدیره مرکز اطلاعات مصر شد. نهادی که مسئولیت کشف و انهدام تهدیدها علیه امنیت ملی مصر را بر عهده داشت. او دست راست مبارک بود تا زمانی که انقلاب وی را به بیرون از گردونه قدرت انداخت. ژانویه گذشته بود که حسنی مبارک برای رهایی از فشارهای مردمی عمر سلیمان را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد. اما در چند ماه گذشته نگاه غربی ها به او چگونه بوده است؟ فارین پالیسی چند تیتر برگزیده برای عمر سلیمان را انتخاب و بررسی کرده است:
جین میر از نیویورکر در این خصوص می نویسد: مامور سیا در مصر. اشاره این تیتر به عملیاتی است که آژانس های اطلاعاتی امریکا مظنونان به فعالیت های تروریستی را بازداشت و آنها را برای انجام بازجویی های فشرده و نفس گیر به مصر منتقل می کنند.
جین میر در کتاب خود با عنوان " نیمه تاریک " به نقل از ادوار والکر سفیر وقت امریکا در مصر می نویسد:سلیمان به خوبی از تبعات برخی اشتباهات دولت مبارک آگاه بود – به عنوان نمونه بحث شکنجه- اما فردی نبود که حیا به خرج داده و مانع از این روند شود.
استفان گری نویسنده کتاب " هواپیما ارواح " با محوریت فعالیت های سیا در انتقال مظنونان به کشورهایی نظیر مصر می نویسد: کنگره و وزارت امور خارجه در گزارش های سالانه خود انتقادهایی بر وضعیت حقوق بشر وارد می دانستند اما عمر سلیمان که قوی ترین جاسوس و نیروی امنیتی مصر بود پشت پرده کارهای محوله ما را انجام می داد. او کارهایی را انجام می داد که غربی ها حاضر به انجام آن نبودند.


محدود نگاه داشتن حماس: یکی از برجسته ترین نشانه های حکومت سلیمان مخالفت سرسختانه وی با اسلام گراها چه در حوزه داخلی و چه در عرصه خارجی بود. بر همین اساس بود که او را می توان یکی از اصلی ترین چهره های سیاسی در مصر خواند که تمام تلاش خود را برای محدود نگاه داشتن حماس به کار گرفت. بر اساس یکی از اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرد سلیمان به یکی از مقام های اسرائیلی وعده می دهد که مانع از برگزاری انتخابات عمومی در فلسطین در سال 2006 شود. در آن زمان پیش بینی می شد که اسلام گراها موفقیت چشمگیری را به خود اختصاص دهند. او در این خصوص گفته بود: هیچ انتخاباتی در ماه ژانویه برگزار نخواهد شد. من تضمین می دهم .

سلیمان نتوانست به وعده خود عمل کند و حماس در آن انتخابات بیشترین آرای برنده را به خود اختصاص داد. پس از این اتفاق سلیمان تلاش کرد آتش بس میان حماس و اسرائیل را مدیریت کند. اما حماس همچنان به او در این سالها بی اعتماد بود. او در خصوص حماس گفت: من این جماعت را می شناسم. از اخوان المسلمین هستند و هیچ گاه تغییر نمی کنند. دروغ می گویند و تنها با زور است که می توان آنها را کنترل کرد.
خط مستقیمی به بیت المقدس: درست اندکی پس از ورود سلیمان به رقابت ها بود که اخوان نخستین مانور سیاسی خود علیه او را آغاز کرد. اخوان مجموعه ای از عکس ها را از آرشیو بیرون کشیده و منتشر کرد که نشان دهنده رابطه بسیار حسنه سلیمان با رهبران رژیم صهیونیستی بود. یک مقام اسرائیلی نیز در گفتگو با واشنگتن پست تاکید کرد که سلیمان رابطه بسیار خوبی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دارد و ایران دغدغه هر دو نفر آنها است. میر داگان که سالها همتای سلیمان در سازمان اطلاعات اسرائیل بود در ماه نوامبر سال 2011 پیش بینی کرد که سلیمان رئیس جمهوری آتی مصر خواهد بود.

 

نظر شما :