واکنش آمریکا به تصمیم هند برای تداوم واردات نفت ایران

۰۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۸۹۸۱۷۲ سرخط اخبار

دیپلمات عالی‌رتبه پیشین آمریکا تصمیم هند برای تداوم واردات نفت ایران را به مثابه سیلی به صورت آمریکایی خواند که در صدد منزوی کردن ایران است.

به گزارش ایسنا، نیکلاس برنز، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله‌ای که در مجله "دیپلمات" منشتر شد، نوشت: این خبری عمیقا مایوس کننده برای آن دسته از ما است که حامی رابطه نزدیک با هند بوده‌ایم. این ضربه‌ای واقعی به تلاش سه رییس‌جمهور آمریکا برای ایجاد شراکت نزدیک و استراتژیک با دولت‌های پی در پی هند است.

برنز افزود که تصمیم هند "برای همراهی نکردن جامعه‌ی بین‌المللی در رابطه با ایران سیلی به صورت آمریکا" است. هند 12 درصد واردات نفت خود را از طریق ایران تامین می‌کند و از قطع رابطه نفتی با ایران خودداری کرده است.

برنز اخیرا در مقاله‌ای در " بوستون گلوب" استدلال کرد که آمریکا باید خود را به شراکت استراتژیک بلند مدت با هند متعهد کند.

این دیپلمات پیشین آمریکا نوشت: هم‌چنان به ارزش (این رابطه) برای هر دو کشور و برای توازن قدرت جهانی جدید که در قرن حاضر در حال ایجاد شدن است اعتقاد دارم.

برنز افزود: با توجه به بی‌ثمر بودن (هند) ‌در قبال ایران و مانع‌تراشی آن در اجرای توافق هسته‌یی غیر نظامی مهم آمریکا ـ هند، اکنون دولت هند مانع ایجاد این رابطه استراتژیک است که می‌گوید می‌خواهد با آمریکا داشته باشد.

معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا افزود: زمان آن است که هند با شفافیت بیش‌تری درباره‌ی اولویتی که برای آینده‌اش با آمریکا قایل است،‌ صحبت کند. مهم‌تر این که هند باید نقش مشهودی را در رهبری در مسایلی دشوار نظیر ایران آن طور که بسیاری از دوستانش در آمریکا و سراسر جهان انتظار دارند شاهدش باشند، ارایه دهد.

وی اعلام تداوم خرید نفت از ایران توسط هند را "بیانیه‌ای نسنجیده" خواند.

برنز با اشاره به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران و انتقاد از هند مدعی شد که هدف از این اقدامات "اعمال فشار بر ایران برای مذاکره به منظور جلوگیری از جنگی فاجعه‌بار است".

در عین حال روزنامه‌ی فاینشیال تایمز گزارش داده است که ایران در پی تحریم نفت این کشور به دنبال یافتن خریداران جدید نفتی است.

این روزنامه به نقل از دو منبع صنعتی آگاه از گفت‌وگوها گزارش داد که ایران پیشنهاد فروش 500 هزار بشکه نفت بیش‌تر در روز را به شرکت‌های هندی و چینی داده است.

بر اساس این گزارش این میزان که برابر 23 درصد صادرات سال گذشته است برای تحویل در آغاز آوریل پیشنهاد شده است.

یکی از این دو منبع گفت که تهران پیشنهاد تخفیف در بهای نفت را نداده است.

فاینشیال تایمز گزار ش داد که اگر ایران نتواند مشتریان جدیدی را تا نیمه مارس پیدا کند مجبور خواهد شد نفت به فروش نرسیده را در مخان شناور انبار کند و یا خروجی نفت را کاهش دهد.

ایران در تلافی تحریم نفت، فروش نفت به انگلیس و فرانسه را قطع و اعلام کرده است نفت خود را به مشتریانی جدید می فروشد.



نظر شما :