تهران ممنوعیت های مالی را دور زد

تلاش ایران برای واردات غلات

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۸۹۸۰۹۵ اخبار اصلی
در شرایطی که جمهوری اسلامی با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند، در روز های اخیر تقریبا نیم میلیون تن گندم به ایران وارد شده و تاجران خصوصی نیز در حال مذاکره با روسیه برای واردات چندین تن گندم هستند که قرار است صورتحساب های آن را با روبل پرداخت کنند.
تلاش ایران برای واردات غلات

 دیپلماسی ایرانی : در شرایطی که جمهوری اسلامی با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند، در روز های اخیر تقریبا نیم میلیون تن گندم به ایران وارد شده و تاجران خصوصی نیز در حال مذاکره با روسیه برای واردات چندین تن گندم هستند که قرار است صورتحساب های آن را با روبل پرداخت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران در دو هفته گذشته یک میلیون و 100 هزار تن غلات از بازار بین المللی وارد کرده است و از ارز های غیر از دلار برای پرداخت فاکتور های خرید استفاده کرده است. همچنین گزارش ها از مذاکره برای معامله پایاپای حکایت دارد، به این ترتیب که ایران به جای پول برای واردات، نفت و طلا به صادرکنندگان بدهد.

این در حالی است که تحریم های اعمالی علیه ایران موجب شده که جمهوری اسلامی برای واردات و پرداخت صورتحساب های مواد غذای وارداتی دچار مشکل شود. از سوی دیگر دسترسی ایران به منابع دلار و یورو تحت تاثیر تحریم ها محدود شده است و به همین دلیل تهران ناچار است از راه های جایگزین برای پرداخت هزینه واردات کالا استفاده کند.

ایران برای ماه های فوریه و آوریل سال جاری میلادی 420 هزار تن گندم با اصلیت آلمان، 360 هزار تن گندم با اصلیت کانادایی، 240 هزار تن گندم با اصلیت برزیل و 200 هزار تن گندم با اصلیت استرالیایی خریداری کرده است اما آمار دقیقی از قیمت گندم وارداتی در دست نیست.

بنابرگزارش رویترز دست کم دو شرکت تجاری آمریکای نیز در صادرات غلات به ایران نقش داشته اند. بخش تجارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده است که باوجود روند دشوار پیش روی تهران برای پرداخت صورتحساب ها به صادرات غلات به ایران ادامه می دهد.

اما فعالان بازار می گویند که خرید های اخیر نشان می دهد که ایران راهی برای پرداخت پول واردات گندم پیدا کرده است چرا که به این منظور از معامله پایاپای یعنی ارائه شمش طلا یا تانکر های نفتی استفاده نشده است.

رویترز به نقل از یک تاجر گزارش داده که ایران راهی برای پرداخت از طریق اعتبارنامه ها یافته است و همین امر موجب شده که کشتی ها برای تحویل محموله های ایران صف بکشند. برخی بر این عقیده اند که دولت تهران از طریق شرکت هایی در سویس امکان پرداخت در آسیا را فراهم کرده و از قرارداد هایی بر مبنای یوان برای تامین مالی واردات غلات اقدام می کند.

از سوی دیگر گفته می شود که واردکنندگان خصوصی ایرانی در حال مذاکره با فروشندگان روسی به منظور واردات غلات هستند تا تحریم های اعمالی بر بخش بانکداری را دور بزنند. به گفته این واردکنندگان پرداخت صورتحساب ها با روبل، پول رایج روسیه، شامل تحریم های آمریکا و اروپا نمی شود.

یک تاجر اروپایی در این زمینه خاطرنشان کرده است که ایرانیان از هر راهی برای وارد کردن غلات به کشورشان استفاده می کنند.

گفته می شود که واردات ذرت از عراق نیز در دستور کار است چرا که پس از اعمال تحریم ها، قیمت ذرت در ایران 20 تا 25 درصد افزایش یافته و منابع آن محدود شده است. روندی که به اعتقاد کارشناسان افزایش قیمت گوشت را نیز به همراه خواهد داشت. این در حالی است که قیمت نان هم در هفته های اخیر با افزایش مواجه بوده است.

 

نظر شما :