سپر دفاع موشکی برای همه اسرائیل کاربرد ندارد

ناتوانی تلاویو در تامین امنیت در صورت بروز جنگ

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۲ کد : ۱۸۹۸۰۲۳ اخبار اصلی
بنا به گزارشی که رهبران جبهه داخلی برای سال 2011 تدارک دیده‌اند و به تایید 94 مقام محلی نیز رسیده است، یک سوم مناطق اسرائیل به هیچ وجه توانایی ورود به جنگ را ندارند.
ناتوانی تلاویو در تامین امنیت در صورت بروز جنگ

دیپلماسی ایرانی: کانال 10 تلویزیون اسرائیل سه‌شنبه شب اعلام کرد که ارتش صهیونیستی جمعه گذشته موشک‌های ضد موشکی حیتس را با موفقیت آزمایش کرد. هدف از راه‌اندازی این موشک‌ها برخورد با موشک‌های بالستیک نشانه گرفته شده به سمت اسرائیل اعلام شده است. این شبکه تلویزیونی صهیونیستی به نقل از منابع آگاه در وزارت امنیت اسرائیل گزارش داد که این آزمایش در یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی اسرائیل انجام شد. این شبکه همچنین تاکید کرد که همکاری‌های امریکایی – اسرائیلی در چارچوب تداوم تجارب آزمایش‌های موشکی همچنان ادامه دارد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن منابع آگاه در وزارت امنیت این رژیم همچنین گفتند: هدف از انجام این آزمایش تحقیق درباره میزان توسعه و پیشرفت سامانه‌های راداری جدید موسوم به اورن ادیر و سامانه موشکی دیگری که در چارچوب موشک‌های حیتس طراحی شده و ماحصل همکاری‌های مشترک اسرائیل و امریکا است، بوده است.

این منبع همچنین تاکید کرد، جنگنده‌ای از طراز اف 15 این موشک‌ها را آزمایش کرده است تا مشخص شود این سناریو تا چه اندازه عملیاتی و رادارهای جدید تا چه اندازه کاربری دارند. این رادارها در سامانه‌های پرتاب موشک مستقر شده بودند.   

وزارت امنیت اسرائیل اعلام کرد، این آزمایش نمونه دیگری از میزان کاربری سامانه‌های موشکی حیتس و سامانه‌های موشکی امریکایی وابسته به آن که شامل موشک‌های بالستیک می‌شود، بوده است. علاوه بر آن، منابع آگاه گفتند که این آزمایش‌ها در چارچوب احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در ماه‌های آینده انجام شده است.

در همین رابطه اور هیلر، خبرنگار امور نظامی شبکه 10 تلویزیون اسرائیل گزارش داد که وزارت امنیت این رژیم اعلام کرده است که آزمایش موفقیت‌آمیز و تکمیل مراحل ساخت سامانه‌های موشکی حیتس 4 قبل از تحویل کامل آن به نیروی هوایی اسرائیل چند سال به طول خواهد انجامید.  

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز در این باره گفت: «این تجربه دستاور تکنولوژیکی مهمی را برای ما به ارمغان آورده است و می‌تواند فضایی برای پیشرفت اسرائیل برای تحقق اهدافش در سامانه‌های دفاعی چند گانه ایجاد کند. تجربه موفق ما می‌تواند بار دیگر توانایی‌های بالای مهندسان، کارشناسان و تکنیسین‌های ما را در ساخت و توسعه صنایع امنیتی نشان دهد.»

این در حالی است که هم‌زمان با اعلام این خبر و صحبت از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های صورت گرفته از سوی ارتش اسرائیل، منابع آگاه گزارش دادند که ارتش اسرائیل مناطق هشدار خود را از 112 منطقه ظرف یک سال و نیم به 148 منطقه افزایش داده است. همچنین برای مردم ساکن در این مناطق سرپناه‌های تازه برای محافظت از آنها در صورت حمله موشکی احتمالی تهیه شده است.  شعاع هر منطقه هشدار 10 تا 15 کیلومتر است و به گونه‌ای است که می‌تواند موشک‌ها را در این مناطق که هزاران نفر در آنها ساکن هستند از مسیر اصلی‌شان منحرف کنند.  

همچنین منابع اسرائیلی گفته‌اند که حزب الله لبنان توانایی دارد در آن واحد صدها موشک را به مناطق مختف اسرائیل شلیک کند. این جریان همچنین موشک‌های مختلف با ویژگی‌ها و امکانات متفاوت دارد که می‌تواند به راحتی از سپر دفاع موشکی اسرائیل عبور کند. بدین ترتیب که می‌تواند با شلیک بی‌امان به یک هدف کاربرد سپر دفاع موشکی را از بین ببرد.

به موازات این گزارش، گزارش دیگری که رهبران جبهه داخلی برای سال 2011 تدارک دیده‌اند و به تایید 94 مقام محلی نیز رسیده است، نشان می‌دهد که یک سوم مناطق اسرائیل به هیچ وجه توانایی ورود به جنگ ندارند و در صورتی که اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نظامی کند ایران می‌تواند از طریق همین مناطق ضربات سهمگینی را متوجه اسرائیل کند.

بنا به گزارش‌ها، ایجاد سرپناه‌های اضطراری و طرح‌های دفاع مدنی تا کنون هیچ کدام نتوانسته‌اند امنیت مطلق را برای اسرائیل به ارمغان آورند. به گونه‌ای که افیف کوخافی، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات ارتش اسرائیل در نشست هرتزلیا تصریح کرد، دشمنان اسرائیل 200 هزار موشک در اختیار دارند که برد آنها از 10 تا صداها و هزاران کیلومتر می‌رسد و این موشک‌ها می‌توانند عمق اسرائیل را هدف گرفته و مراکز مسکونی آن را نابود کنند. در عین حال اتاق عملیات در جبهه داخلی نیز تاکید کرد، میان مراکز مستقر موشک‌های بالستیک با اتاق فرمان سامانه‌های موشک‌های تدافعی ارتباط مستقیمی برقرار نیست و این مساله می‌تواند در صورت بروز هر گونه جنگی اسرائیل را زمین‌گیر کند.   

نظر شما :