فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا

قایق های انتحاری ایران در راه است

۲۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۸۹۷۹۰۹ اخبار اصلی
فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اظهار داشت که ایران نیروی دریایی خود در خاورمیانه را تقویت کرده و به دنبال آماده سازی قایق هایی است که می تواند در حملات انتحاری مورد استفاده قرار گیرند. اما نیروی دریایی آمریکا، ایران را از بستن تنگه هرمز باز می دارد.
قایق های انتحاری ایران در راه است

دیپلماسی ایرانی : مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس ضمن تاکید بر هوشمندانه نبودن عملی شدن تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز، لزوم همکاری برای یافتن راهکاری دیپلماتیک در قبال جمهوری اسلامی را خاطرنشان کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از وی گزارش داد که ایران نیروی دریایی خود در خاورمیانه را تقویت کرده و به دنبال آماده سازی قایق هایی است که می تواند در حملات انتحاری مورد استفاده قرار گیرند. اما نیروی دریایی آمریکا، ایران را از بستن تنگه هرمز باز می دارد. این در حالی است که ایران در هفته های اخیر در واکنش به افزایش تحریم ها، بارها تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده است. فاکس به خبرنگاران گفت:ایران شمار زیردریایی های خود را افزایش داده و تعداد قایق های تندرو نیز بیشتر شده است. این در حالی است که برخی از قایق ها به کلاهک های بزرگی مجهز شده اند که می توانند به عنوان یک ابزار انتحاری منفجر شونده مورد استفاده قرار گیرند. فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ادامه داد که ایالات متحده این تحولات را در کنار توسعه موشک های دوبرد و برد متوسط و همچنین برنامه های هست ای ایران زیر نظر دارد. به گفته وی ایران هم اکنون 10 زیردریایی کوچک در اختیار دارد. این در حالی است که برخی کارشناسان نظامی ادعا می کنند ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در خلیج فارس مستقر است و وظیفه گشت زنی و حفاظت را بر عهده دارد در مقایسه با نیروی دریایی ایران قدرتمندتر است. اما از زمانی که بمب گذاران انتحاری القاعده 17 سرباز را روی یک ناو جنگی آمریکا در بندر یمن کشتند(1996) واشینگتن نسبت به حساسیت ناو های خود در مقابل حملات بمبی از سوی قایق های کوچک دشمن نگران شده است. فاکس در پاسخ به این سئوال که آیا نیوری دریایی آمریکا برای حمله یا دیگر مشکلات در خلیج فارس آماده است، اظهار داشت: ما بسیار گوش به زنگ هستیم، شماری از گزینه ها را برای ارائه به رئیس جمهور تدوین کرده ایم و آماده هستیم. وی ادامه داد: اگر امشب هم مشکلی رخ دهد ما امروز آماده هستیم.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با اشاره به تهدید های ایران در خصوص بستن تنگه هرمز خاطرنشان کرد: اگر ما اقدامی نکنیم، این احتمال وجود دارد که ایرانیان بتوانند تنگه هرمز را ببندند اما نمی توانم تصور کنم که ما در چنین موقعیتی قرار گیریم. وی خاطرنشان کرد که باید از دیپلماسی برای حل تنش های جاری استفاده کرد. این اظهارات در حالی مطرح می شود که انگلیس نیز نیروی دریایی خود را در منطقه تقویت کرده و ویلیام هگ، وزیر امور خارجه این کشور به طور صریح خاطرنشان کرده در صورتی که جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز اقدام کند، نیروی دریایی انگلیس نیز وارد عمل خواهد شد.

فارغ از واکنش های احتمالی آمریکا و متحدانش، برخی از کارشناسان در مورد ضمانت اجرایی تهدید ایران نیز تردید دارند. آنها بر این باورند که باتوجه به اینکه ایران نیز از تنگه هرمز برای صادرات نفتی خود استفاده می کند، بسته شدن این تنگه به نفع ایران نیز نخواهد بود. آن هم در شرایطی که نفت ایران در اتحادیه اروپا تحریم شده و جمهوری اسلامی در تلاش برای بافتن مشتریانی برای نفت تحریم شده به سوی کشور های آسیایی متمایل شده است.

 


( ۱ )

نظر شما :