اعتراض و پیشنهاد جالب‌ جواد لاریجانی به بان‌کی‌مون

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۸۱۴۳ اخبار اصلی
سرانجام تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و راه نیافتن او به کشورمان به قصد واکاوی مسائل موردنظرش، به صدور قطعنامه ای حقوق بشری علیه ایران انجامید که حتی با همراهی سوریه به نفع ایران نیز همراه نشد.
اعتراض و پیشنهاد جالب‌ جواد لاریجانی به بان‌کی‌مون
دیپلماسی ایرانی: وقتی ایران درباره آمدن یا نیامدن احمد شهید به قصد انجام ماموریت حقوق بشری اش یک محاسبه "هزینه / فایده" انجام داد و به این نتیجه رسید که نیامدنش مفیدتر و کم ضررتر از ورودش به ایران است، پیش بینی اینکه گزارش این نماینده شورای حقوق بشر سازمان ملل، مستند به گزارش های بیرونی و جهت دار شود و تحت تاثیر فضاسازی های خارجی و ضد ایرانی قرار بگیرد، چندان دور از ذهن نبود و بنابراین مواجهه با قطعنامه اخیر نیز نمی تواند بهت آور و غیرقابل انتظار باشد.

فضای سیاسی ایران پس از انتخابات سال 88 با کشمکش ها و اتفاقات پیاپی ای همراه بود و یکباره مسیر این وقایع در سال 89 و با آغاز اختلاف ها میان اصولگرایان حاکم وارد مرحله تازه ای شد و در چنین زمینه و زمانه ای قوه قضائیه و سیاستمردان ایران ترجیح دادند با ورود احمد شهید به کشورمان مخالفت کنند و درها بر او بسته بماند و بیش از این بر تبلیغات و جوسازی های ضد جمهوری اسلامی افزوده نشود.

قطعنامه ای که روز دوشنبه علیه ایران و به عنوان نقض مکرر حقوق بشر به تصویب رسید، در دنباله قطعنامه ها، بیانیه ها و تحریم هایی ارزیابی می شود که طی روزهای گذشته علیه جمهوری اسلامی صادر شده و کشورمان را با طرح ادعاهایی چون حمایت از تروریسم، تلاش برای دستیابی به اهداف نظامی هسته ای و نیز نقض گسترده حقوق بشر محکوم کرده و تحت فشار گذاشته است.

در هر سه مورد ادعایی فوق، محکوم کنندگان به شواهد و قرائنی استناد کرده اند که خارج از ایران دست به دست می شود و توسط منابع ضد ایرانی و هدفدار تهیه و تبلیغ می شود. وضعیت اسنادی که امریکایی ها درباره طرح ترور سفیر عربستان در اختیار دارند، از بقیه موارد نامعلوم تر و سست تر به نظر می رسد؛ در قضیه هسته ای نیز استنادها بر مبنای مطالعات و شواهدی قرار دارد که توسط منابع اطلاعاتی غرب یا برخی فراریان از ایران در اختیارشان گذاشته شده است. اما در زمینه ادعاهای حقوق بشری، با وجودی که بازهم گزارش ها بر مبنای ادعاهای بیرونی و اخبار مبالغه آمیز رسانه ها تهیه و تدوین شده است، تا اندازه ای انتقاد به مسئولان کشورمان نیز روا و جایز می باشد.

در زمانی که احمد شهید برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران معرفی شد، برخی کارشناسان تاکید داشتند که حضور او می تواند نشان دهنده فضای واقعی کشور و تاثیرگذاری مثبت بر او باشد تا او نیامده و ندیده و بر مبنای تصورات و ذهنیت های ضد ایرانی قضاوت نکند و آن را که حساب پاک است از نزدیک ببیند و واقعیت را بازتاب دهد. اما مسئولان کشورمان ترجیح دادند درها را بسته نگه دارند. بدین وسیله این اجازه به مخبران و تریبون های بیرون از کشور داده شد تا کیسه احمد شهید را از اطلاعات و اخباری انباشته کنند که بی توجه به ذات قوانین عرفی و شرعی ایران و تنها با معیارهای بین المللی و غیراسلامی بررسی شده و از این رو، سویه انتقادی و اعتراضی به خود گرفته است.

حالا که گزارش احمد شهید ارائه شده و قطعنامه محکمی نیز علیه ایران صادر شده و حتی کشور دوست، برادر و متحد همیشگی یعنی سوریه نیز ترجیح داده رای اش را پنهان کند و هنگام اخذ رای اقدام به ترک جلسه کند، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه کشورمان با بان کی مون دیدار کرده و به او پیشنهاد داده یا توصیه کرده (یا گلایه کرده) که گزارش های مربوط به ایران را با او یا مسئولان ایران چک کند.

محمد جواد لاریجانی عصر روز دوشنبه در دفتر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل حاضر شد و – به گزارش ایرنا - ملاقات نسبتا مفصل و مذاکره مثبتی با او انجام داد و انتقادهایی را نیز درخصوص نحوه پیگیری مسائل حقوق بشر ایران ابراز داشت.

گفته می شود این مقام قضایی کشورمان گزارش مشروحی از همکاری های مجدانه ایران در زمینه حقوق بشر با مکانیزم های حقوق بشر ارائه کرده که مورد استقبال و پشتیبانی دبیرکل سازمان ملل قرار گرفته است. وی همچنین گفته که "به آقای بان کی مون پیشنهاد کردیم گزارش هایی را که دریافت می کند با مسئولان حقوق بشر ایران نیز چک کند که این پیشنهاد نیز مورد استقبال وی قرار گرفت."

لاریجانی البته کمی پیش از آن در حاشیه نشست کمیته حقوق بشر سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، از گزارش های حقوق بشری سازمان ملل به تمسخر و کنایه یاد کرده و گفته بود: سازمان ملل بسیار ضعیف است. بخصوص در دوره ریاست آقای بان کی مون به پایین درجه از ضعف خود رسیده است به طوری که به یک تئاتری تبدیل شده که بازیگران آن در پشت صحنه کشورهای غربی هستند و نمایش های بسیار مضحکی در ادبیات رسمی سازمان ملل به اسم حقوق بشر وارد کرده اند.

وی همچنین تاکید کرده بود: البته این وضعیت به همین شکل باقی نخواهد ماند و جمهوری اسلامی ایران پرچمدار اصلاح ساختار سازمان ملل است. سازمان ملل باید محلی بشود که همه کشورها بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند. حقوق بشر امروز توسط کسانی دفاع می شود که زشت ترین کارنامه ها را در این امر دارند. امریکا، اروپا، کانادا و رژیم صهیونیستی جزو کسانی هستند که قطعنامه راعلیه ما امضا کرده اند.

وی همچنین گفته بود که قرار است در دیدارش با بان کی مون به این وضعیت انتقاد کند و بگوید: گزارشی که به اسم خودشان به سازمان ملل عرضه کرده اند تقریبا عین همان حرف هایی است که گروه های تروریستی و گروه های مختلف و مخالف نظام آلوده به تروریسم بر علیه ایران بیان می کنند. آقای بان کی مون نمی بایست گزارش خود را از دفتر کلینتون در وایت هاوس می گرفت؛ آنچه ایشان به عنوان گزارش ارائه داد عین گزارش امریکاست. آقای بان کی مون باید گروه خاصی را بفرستد این لیستی که بیش از حدود 200 اتهام را که علیه ایران است بررسی و نظر خودش را بیان کند. آقای بان کی مون اگر حوصله ندارد بهتر بود گزارشی ارائه ندهد. ما قویا نگرانی خودمان را راجع به ضعف سازمان ملل در دوره ریاست ایشان اعلام خواهیم کرد.

البته در مورد متن مذاکره خصوصی او با بان کی مون همان چند سطری مخابره شده است که در بالاتر به آن اشاره کردیم و آقای لاریجانی طی این گفتگو، پیشنهادها و انتقادهایی را با او در میان گذاشته و خواستار آن شده است تا گزارش های مربوط به ایران را با مسئولان مربوطه ایرانی چک کند.

 

نظر شما :