جدیدترین نقشه اعراب برای سوریه

تحریم های جدید در راه است

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۸۱۰۸ اخبار اصلی
به گزارش شبکه خبری العربیه به نقل از روزنامه عربستانی الاقتصادی، اتحادیه عرب قصد دارد تحریم‌های جدیدی را علیه سوریه در 5 مقطع اقتصادی وارد کند و پیش‌بینی می‌کند که این تحریم‌ها بتواند اثرات لازم را بر اقتصاد سوریه گذاشته و دمشق را وادار به عقب‌نشینی در برابر مخالفان کند.
تحریم های جدید در راه است
دیپلماسی ایرانی: نزدیک به دو هفته پیش، سرکیس نعوم، روزنامه‌نگار ثابت روزنامه النهار یادداشتی را در این روزنامه نوشت که تاکید داشت، امریکایی‌ها به همراه متحدان غربی‌شان طرحی متفاوت با لیبی را برای سوریه تدارک دیده‌اند. به گفته او مقام‌های امریکایی آگاه به اطلاعش رسانده‌اند که برنامه فشار به سوریه را امریکایی‌ها قصد دارند از طریق اتحادیه عرب پی بگیرند تا دیگر همانند لیبی که کشورهای عربی در ابتدا فریاد رهایی از قذافی سر دادند اما در طول جنگ یک به یک کنار کشیده و به انتقاد از جنگ در این کشور پرداختند، تکرار نشود. سیاستی جدید برای پرونده‌ای متفاوت در منطقه‌ای بسیار حساس و سرنوشت‌ساز بدین ترتیب که جامعه عربی خود درگیر مساله حساس یک کشور عربی شود و اتهامی به خارج وارد نیاید. ظاهرا این پیش‌بینی سرکیس نعوم درست از آب در آمده است.

به گزارش شبکه خبری العربیه به نقل از روزنامه عربستانی الاقتصادی، اتحادیه عرب قصد دارد تحریم‌های جدیدی را علیه سوریه در 5 مقطع اقتصادی وارد کند و پیش‌بینی می‌کند که این تحریم‌ها بتواند اثرات لازم را بر اقتصاد سوریه گذاشته و دمشق را وادار به عقب‌نشینی در برابر مخالفان کند.

بنا به این گزارش، در روزهای آینده تحریم‌های تازه‌ای علیه سوریه در اتحادیه عرب تصویب خواهد شد که شامل ممنوعیت سفر برای مقام‌های سوری، تحریم معاملات بانکی، بلوکه کردن دارایی‌های سوریه در کشورهای عربی، توقف تمامی پروژه‌های در حال ساخت توسط شرکت‌های عربی در درون سوریه، توقف پروژه‌های مشترک، توقف داد و ستدهای تجاری و تعلیق عضویت دمشق در سازمان تجارت آزاد اتحادیه عرب می‌شود. البته تمامی این موارد را کارشناسان فعال در اتحادیه عرب پیشنهاد داده‌اند و رای‌گیری بر سر آن در نشست پیش روی اعضای اتحادیه که احتمالا روز پنج‌شنبه 24 نوامبر برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.

محمد التویجری، معاون دبیر کل در امور اقتصادی اتحادیه عرب در این باره گفت: «اعضای اتحادیه عرب همگی متفقند که ضرورت دارد تحریم‌های اقتصادی علیه مردم سوریه چندان طول نکشد و در درجه اول نظام را هدف قرار دهد. در روزهای گذشته بحث‌های مختلفی در این زمینه شد که مواردی برای تحریم پیشنهاد شد که به زودی بر سر آنها توافق حاصل خواهد شد.»

التویجری همچنین گفت: «تحریم‌های اقتصادی بخش‌هایی را هدف قرار خواهد داد که نظام سوری به طور گسترده‌ای از آنها استفاده می‌کند و سهم گسترده‌ای در تامین نیازهای حکومت برای سرکوب مردمش دارد.»

وی تاکید کرد، اعضای اتحادیه عرب قصد دارند در کنار ملت سوریه تا پیروزی نهایی انقلاب بایستند.

التویجری همچنین خبر از نشست فوق‌العاده شورای اقتصادی اجتماعی اتحادیه عرب ظرف روزهای آینده در قاهره برای بررسی چگونگی اجرای تحریم‌های اقتصادی پیشنهادی علیه نظام سوریه داد و گفت: «هدف از آن ایجاد تنگنای مالی علیه نظام بشار اسد است.»

وی درباره چگونگی تصویب این تحریم‌ها نیز گفت: «اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه نظام سوری نیازمند موافقت اکثریت کشورهای عضو است. ما تلاش بسیار داریم که این تحریم‌ها بر شهروندان سوری اثر نگذارند. بدین معنا که باعث آزار هیچ شهروندی نشود و بر زندگی روزمره‌اش تاثیر نگذارد. ما می‌خواهیم مردم سوریه این گونه تصور کنند که ما می‌خواهیم آنها را برای پیروزی انقلابشان یاری رسانیم.»

التویجری در تشریح این تحریم‌ها همچنین گفت: «ما باید تحریم‌های اقتصادی را از دو منظر ببینیم، اول، آیا این تحریم‌ها ملت را شامل می‌شود یا حکومت را و دوم این که تاثیر آن برکشورهای همسایه سوریه مثل مصر، لبنان و اردن و بخش بازرگانی آنها تا چه اندازه است. درباره این که این تحریم‌ها بر مردم تاثیر نگذارد باید بگویم تلاش بسیاری می‌کنیم که ضرری از ناحیه مواد غذایی و دارو متوجه مردم نشود. ما نمی‌خواهیم مردم تحت فشار شدید تحریم‌ها قرار بگیرند و هم کشته بدهند و هم گرسنه و درمانده شوند. این را می‌دانیم که نظام به هر طریقی شده نیازهای خود را بر آورده خواهد کرد و تحریم‌ها تاثیری بر آن نخواهد گذاشت.»

وی اذعان کرد، البته سوریه اساسا تا آن اندازه خودکفا هست که خود به تنهایی بتواند نیازهای معیشتی خود را برطرف کند. ما ترجیح می‌دهیم که در مرحله بعد تاثیر تحریم سوخت بر نظام تاثیر بگذارد. البته این را هم نباید از نظر دور کنیم که احتمال این که این تحریم‌ها مخالفانی در اتحادیه عرب داشته باشد نیز وجود دارد.

 

نظر شما :