توصیه نیویورک تایمز به کاخ سفید

تحریم‌ها باید هدفمند باشد

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۸۰۷۲ اخبار اصلی
در صورتی که ایالات متحده برای تحریم بین‌المللی نفت ایران اقدام کند، قیمت نفت به اوج می‌رسد و در این صورت ایران با سود سرشار ناشی از افزایش بهای نفت مواجه خواهد شد. به بیان بهتر ایران می‌تواند نفت کمتری به فروش برساند و در مقابل سود بیشتری را از آن خود کند و در این بین مصرف کنندگان نفت آمریکا بیشترین آسیب را می‌بینند.
تحریم‌ها باید هدفمند باشد
دیپلماسی ایرانی : انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص پیشرفت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای اش یک شگفتی نیز به همراه داشت و آن متوقف نشدن یا حتی تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران با توجه به سابقه‌ای از تحریم‌های 30 ساله بود. در واقع هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رهبران ایران با توجه به ریسک‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی د نگرش خود در خصوص مقوله هسته‌ای تغییری ایجاد کرده باشند. این در حالی است که تحریم‌های واقعا موثر علیه ایران هیچگاه با چراغ سبز سیاستمداران غربی مواجه نشده است چرا که آنها از افزایش بهای نفت و تخریب وجهه خود به عنوان افرادی که بسیار خشن با مردم ایران رفتار کرده‌اند، ‌می‌هراسند.
اما رها کردن تحریم‌ها پاسخ مناسبی نخواهد بود و به جای آن باید تحریم‌ها هوشمند‌تر و جدی‌تر باشند.
فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه‌ای نفت در هر سال 50 درصد از بودجه دولت ایران را تامین می‌کند. طبق قوانین کنونی آمریکا،‌واردات نفت از ایران ممنوع است اما بنزینی که تحت عملیات پالایشگاهی از همین نفت به دست آمده شامل ممنوعیت نمی‌شود. به همین دلیل تحریم‌ها باید این صنعت را نشانه بگیرند اما در عین حال نباید به افزایش بیش از حد بهای نفت منجر شوند. در صورتی که ایالات متحده برای تحریم بین‌المللی نفت ایران اقدام کند، قیمت نفت به اوج می‌رسد و در این صورت حکومت جمهوری اسلامی با سود سرشار ناشی از افزایش بهای نفت مواجه خواهد شد. به بیان بهتر ایران می‌تواند نفت کمتری به فروش برساند و در مقابل سود بیشتری را از آن خود کند و در این بین مصرف کنندگان نفت آمریکا بیشترین آسیب را می‌بینند. همانگونه که در جریان بحران لیبی، 1 میلیون و 300 هزار بشکه از تولیدات بازار نفت کاسته شد و پیامد آن به افزایش بهای نفت منجر شد.
اما باید گفت که تحریم های موثر بخش انرژی به افزایش بهای نفت نمی‌انجامند. این تحریم‌ها در واقع تاثیر عکس بر بهای نفت خواهند داشت و واشینگتن باید بیاموزد که چگونه این تحریم‌ها را اعمال کند.
آمریکا باید شرکت‌های آمریکایی،‌اروپایی و اغلب شرکت‌های انرژی در آسیا را از عقد قرارداد با صنعت نفت ایران،‌بانک مرکزی و سپاه پاسدران منع کند. در همین زمان آمریکا باید به شرکت‌ها از کشور‌هایی که منفعت اندکی در برنامه‌های هسته‌ای ایران دارند و می‌خواهند ریسک قطع دسترسی به بازار آمریکا را بپذیرند،‌از جمله شرکت‌های چینی،‌اجازه دهد تا هر اندازه می‌خواهند،‌نفت ایران را خریداری کنند.
در این صورت شمار خریداران نفت ایران کاهش یافته و در عین حال کمبودی از منابع نفت در بازار احساس نخواهد شد. در شرایطی که خریداران کمتری برای نفت ایران باشند،‌شرکت‌های چینی برای کاهش نفت خریداری شده از ایران وارد مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی خواهند شد زیرا دیگر خریداری نیست تا برای رقابت با آنها قیمت بیشتر پیشنهاد دهد. به این ترتیب حجم قابل توجهی از درآمد‌های نفتی ایران کاهش خواهد یافت.
البته شاید این رویکرد برای برخی خوشایند نباشد چرا که در واقع به چینی‌ها برای رفتار بدشان،‌جایزه داده می‌شود. اما هدف تحریم‌ها ایجاد ضعف اقتصادی در ایران است نه اینکه مردم آمریکا این فشار را احساس کنند.
دولت اوباما از اینکه تحریم‌های جدی تر صادرات نفت را متوقف کرده و بازار را با بحران مواجه کند،‌نگران است. اما به هر ترتیب این اقدامات در کنگره طرفداران زیادی دارد. از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال طرحی است که به موجب آن تحقیق از بانک مرکزی ایران آغاز می‌شود تا در صورتی که همکاری این بانک در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران به اثبات برسد،‌تحریم‌های گسترده‌ای علیه آن آغاز شود.
اما تحریم‌ها باید به درستی هدفمند باشند. در صورتی که آمریکا بتواند شرکت‌هایی را که در بین آنها نفوذ دارد از خرید نفت ایران منع کند و در ضمن شرکت‌های چینی را به دلیل خرید نفت ایران تحریم نکند،‌آنچه در بازار احساس می‌شود کاهش شمار مشتریان نفتی در ضمن ثابت بودن تولید نفت خواهد بود.
باید گفت که تحریم‌ها جدی‌ترین اقدام در مورد بازداشتن تهران از دستیابی به اهداف هسته‌ای‌اش به شمار می‌رود و به تضعیف ایران منجر خواهد شد.

نویسنده: رئول مارک،‌مقام سابق سیا
منبع: نیویورک تایمز

نظر شما :