فساد مالی، نتانیاهو را از حمله به ایران باز می‌دارد

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۸۰۴۳ اخبار اصلی
رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که نتانیاهو در حال حاضر درگیر پرونده‌ای مرتبط با فساد و رشوه است که عملیات تحقیق و بازجویی او بر سر این پرونده در روزهای آینده آغاز خواهد شد. بنابراین حرف از جنگ علیه ایران فقط جنبه مانور نظامی توسط اسرائیلی‌ها دارد. چه این مانور در مرزهای غزه صورت بگیرد چه در رومانی.
فساد مالی، نتانیاهو را از حمله به ایران باز می‌دارد
دیپلماسی ایرانی: با توجه با جنجال‌های اخیری که اسرائیل بر سر حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران به راه انداخته است، بسیاری از تحلیلگران جنجال‌های این رژیم را توخالی و به دور از واقعیت می‌دانند و می‌گویند که این تهدیدها فقط صرفا جنبه فشار به غرب برای افزایش فشارها به ایران دارد و غیرممکن است اسرائیل بتواند به ایران حمله کند.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در یادداشتی به این موضوع پرداخته و تحلیل کرده است که اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در حال حاضر به هیچ وجه توان انجام حرکتی متهورانه از نوع حمله به ایران ندارد. در این یادداشت آمده است: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دلایل مختلف نمی‌تواند به ایران یا حتی حزب الله و غزه حمله نظامی کند. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که نتانیاهو در حال حاضر درگیر پرونده‌ای مرتبط با فساد و رشوه است که عملیات تحقیق و بازجویی او بر سر این پرونده در روزهای آینده آغاز خواهد شد. بنابراین حرف از جنگ علیه ایران فقط جنبه مانور نظامی توسط اسرائیلی‌ها دارد. چه این مانور در مرزهای غزه صورت بگیرد چه در رومانی.

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: به صف کردن جنگنده‌های اسرائیلی که اخیرا توسط این رژیم صورت گرفته چند احتمال را به ذهن متبادر می‌سازد. 1- ترساندن ایران مبنی بر این که حمله به آن نزدیک است و این کار را نیز جنگنده‌های اسرائیلی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهند داد. 2- کشاندن امریکا به جنگ علیه ایران که البته ایالات متحده حساب چندانی بر روی این احتمال نکرده است. چرا که امریکا به هیچ وجه نمی‌خواهد خود را درگیر جنگ با ایران کند.

در ادامه این یادداشت درباره دلایل عدم تمایل امریکا برای جنگ با ایران آمده است: امریکا در حال حاضر تلاش می‌کند که اوضاع اقتصادی داخلی خود را بهبود بخشد. دلیل روشن آن نیز آغاز عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق و بسنده کردن به همان تعداد پایگاه‌های نظامی موجودش در دنیا است. از سویی ایالات متحده امریکا در حال حاضر پرونده‌های مهم‌تر از ایران را در دستور سیاست خارجی خود دارد و آن متوقف ساختن دستیازی‌های چین و روسیه به مستعمرات امریکا است. در عین حال این نگرانی نیز وجود دارد که با انجام حمله نظامی به ایران، تهران نیز به فکر یک عملیات تلافی‌جویانه تمام عیار بیفتد و همان طور که بارها گفته است، اسرائیل را از روی نقشه جهان حذف کند. این در حالی است که میان ایران و امریکا رقابتی تنگاتنگی برای حفظ نفوذشان در منطقه وجود دارد و این مساله سبب شده است تا این دو کشور در برخی موضوعات که اشتراکات در منافع وجود دارد با یکدیگر به تفاهم برسند. در جاهایی مثل عراق، منطقه خلیج فارس و آسیای میانه اشتراک منافع سبب شده است تا دو طرف بر سر دستورالعملی با یکدیگر به تفاهم برسند هر چند که این تفاهم غیرمستقیم باشد. تا زمانی که این تفاهم و هماهنگی میان ایران و امریکا وجود داشته باشد، واشنگتن از هر گونه استفاده از گزینه نظامی علیه ایران پرهیز خواهد کرد. ایران به امریکا در جنگ افغانستان و عراق بسیار کمک کرد و نمی‌تواند از کنار این مساله به راحتی بگذرد. بنابرین تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا اسرائیل نیز از هر گونه حمله نظامی به ایران اجتناب کند. اما مساله این است که اسرائیلی‌ها از این گفته احمدی نژاد که باید اسرائیل از روی نقشه حذف شود، بسیار ترسیده‌اند. هم برای واشنگتن و هم برای تلاویو مصالح اسرائیل بالاتر از هر چیزی است.

نویسنده در ادامه این یادداشت می‌پرسد: اما سوال این است که آیا امریکا توانایی آن را دارد که راه حلی پیدا کند تا مانع حمله نظامی اسرائیل به ایران شود؟

وی در ادامه می‌نویسد: حقیقت این است که اسرائیل از این نگران است که تحرکات ایران و احمدی نژاد باعث شود تا دنیا مجددا علیه یهود بسیج شوند. هنوز یاد هایدر، رهبر یکی از احزاب تندروی اتریشی از اذهان نرفته است که هنگامی که عباراتی ضد یهود به کار برد توانست اکثریت کرسی‌های پارلمان ارتیش را از آن خود کند و این تهدید اروپایی‌ها تحت فشار اسرائیلی‌ها و لابی‌های آنها در اروپا بود که مانع شد هایدر نخست‌وزیر شود.

در پایان این یادداشت آمده است: به هر صورت حمله نظامی به ایران چندان واقعیت ندارد. امریکا به هیچ وجه تمایلی به جنگ با ایران ندارد و نتانیاهو نیز به زودی پرونده تازه‌ای علیهش باز خواهد شد که نمی‌تواند با سر دادن شعار جنگ علیه ایران خود را از دست این پرونده خلاص کند. این را هم نباید فراموش کرد که انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز بسیار نزدیک است و مردان کاخ سفید برای حفظ قدرت نیازمند پول و طرفداری رجال سیاسی امریکا هستند و انجام حمله نظامی علیه ایران نه تنها آنها را وارد مخمصه‌ای بسیار سخت و چه بسا غیر قابل جبران‌ می‌کند بلکه رهبران امریکا را تنها به مهره‌های شطرنج بازیگران یهود تبدیل خواهد کرد.  

 

نظر شما :