جنگ دیپلماتیک ایران و عربستان در سازمان ملل

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۸ کد : ۱۸۰۲۹ اخبار اصلی
ایران تلاش‌های خود را آغاز کرده است تا طرح عربستان برای صدور قطعنامه علیه ایران بر سر ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن را ناکام بگذارد. از این رو روزنامه الحیات، چاپ لبنان خبر داده است که رویارویی دیپلماتیک تمام عیاری میان ایران و عربستان در نیویورک و سازمان ملل آغاز شده است.
جنگ دیپلماتیک ایران و عربستان در سازمان ملل
دیپلماسی ایرانی: ایران تلاش‌های خود را آغاز کرده است تا طرح عربستان برای صدور قطعنامه علیه ایران بر سر ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن را ناکام بگذارد. از این رو روزنامه الحیات، چاپ لبنان خبر داده است که رویارویی دیپلماتیک تمام عیاری میان ایران و عربستان در نیویورک و سازمان ملل آغاز شده است.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در گفت‌وگو با الحیات گفته است: تحرکات ایران تاکتیکی است و پیش‌بینی می‌کردیم که ایران دست به چنین تحرکاتی بزند. ما طبیعتا به دنبال پیگیری طرح خود در سازمان ملل علیه ایران هستیم و به فعالیت‌های خود در این رابطه ادامه می‌دهیم.

سازمان ملل در ساعات پایانی روز جمعه در نشست عمومی خود طرح عربستان علیه ایران را تصویب کرد و در آن از تهران خواست که افرادی که تلاش داشتند الجبیر را ترور کنند تحویل عدالت دهد. در این بیانیه تاکید شده است که باید عاملان این طرح مجازات شوند تا نمونه‌ای باشد تا مشابه آن در هیچ جای دیگر تکرار نشود. باید همه کشورها به امنیت هیئت‌های دیپلماتیک در هر جای دنیا احترام بگذارند. در طرح عربستان از ایران خواسته شده است که به وظیفه خود عمل کند و ضمن همکاری با کشورهایی که در این زمینه فعالیت دارند، کسانی که متهم به ترور عادل جبیر هستند را به دادگاه عدالت تحویل دهد. در این طرح تروریسم به اشکال مختلف محکوم شده و تاکید شده است که تروریسم یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت جهانی است.

ایران تلاش بسیاری کرد تا از صدور این بیانیه که مطابق با طرح عربستان است، جلوگیری کند به ویژه تلاش‌های بسیاری کرد که آن جاهایی که از ایران نام برده می‌شود را از متن بیانیه حذف کند ولی ظاهرا تلاش‌هایش راه به جایی نبردند.

المعلمی در این باره گفت: «ما خیلی خوشحالیم که توانستیم آن موفقیت مطلوب را در این زمینه به دست آوریم. ما از تلاش‌هایمان نخواهیم کاست و برای حمایت از این طرح تا آخرین لحظه به فعالیت‌های خود ادامه خواهیم داد.»

ایران چهار پیشنهاد برای تعدیل این طرح ارائه داده بود که در سه مورد جاهایی که صحبت از تلاش برای ترور سفیر عربستان می‌زدند، حذف می‌شدند. پیشنهاد چهارم نیز تاکید داشت که بند مربوط به دعوت از ایران برای همکاری با کشورهایی که در طرح ترور سفیر عربستان در امریکا فعالیت می‌‌کنند تا متهمان کشف و به دادگاه تحویل داده شوند، حذف شود.  

در همین رابطه منابع نزدیک به سازمان ملل تاکید دارند که درگیری و رقابت تمام عیار دیپلماتیکی میان ایران و عربستان در سازمان ملل به راه افتاده است و هر کدام از آنها تلاش دارند کشورهای بیشتری را به جمع طرفداران خود بیفزایند. ایران معتقد است که بررسی ترور عادل جبیر قبل از آن که در سازمان ملل مطرح شود باید در مراکز قضایی مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد و پس از آن به سازمان ملل فرستاده شود. چرا که از صلاحیت‌های سازمان ملل نیست که به چنین پرونده‌ای بپردازد و ابعاد حقوقی آن را پیگیری کند در حالی که هنوز هیچ مرجع قضایی بررسی آن را آغاز نکرده است.

بسیاری از کشورهای جهان در لحظه رای‌گیری برای تصویب این بیانیه در مجمع عمومی حضور نداشتند و تلاش کردند که خود را از معرکه درگیری میان ایران و عربستان دور نگه دارند. شاید به همین دلیل است که این طرح با 106 رای موافق در برابر 9 رای مخالف و 40 رای ممتنع کشورهای حاضر در مجمع به تصویب رسید.

 

نظر شما :