مجله هفته/ توفان و موشک در باغ قلهک

۲۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۷۹۵۵ اخبار اصلی
هفته پیش نوشتیم که ورود مجدد به ماجرای باغ قلهک و طرح شکایت شهرداری تهران از سفارت بریتانیا به خاطر سوزاندن و نابودی تعدادی از درخت های این باغ می تواند سرگرمی و مشغله هایی برای سفیر انگلیس پدید بیاورد و او را از دخالت در امور داخلی کشور یا اظهارنظرهای جنجالی درباره حقوق بشر و این قبیل مسائل برحذر بدارد.
مجله هفته/ توفان و موشک در باغ قلهک
دیپلماسی ایرانی: می توان پرسید سفارتخانه ای که حقوق درختان و طبیعت را رعایت نمی کند چگونه می تواند حامی حقوق بشر باشد؟ شاید این سوالی است که محمد کرمی راد نماینده مجلس و سردار باقرزاده نیز قصد داشته اند از سفیر بپرسند ولی از آنجا که آقای سفیر حاضر به شرکت در مناظره با ایشان نشده، هنوز محلی برای طرح پیدا نکرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است: سردار باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سفیر انگلیس را درباره مالکیت ایران بر باغ قلهک به مناظره تلویزیونی دعوت کرده اما این سفیر طفره رفته و حاضر به مناظره نشده است.

محمد کرمی راد به جهان نیوز گفته است: سردار باقرزاده ضمن ارائه تمامی اسناد مالکیت ایران بر باغ قلهک، به سوالات نمایندگان در این زمینه پاسخ داده و خواستار پیگیری قانونی و حقوقی در این باره شده است. سردار باقرزاده دهها سند مبنی بر حقانیت ایران دارد که در جلسه اش با مجلسی ها چهار، پنج پوشه پر از سند را با خود همراه داشته و بسیاری از این اسناد را به نمایندگان نشان داده و در جلسه کمیسیون قرائت کرده است.

از گفته های او اینطور برمی آید که بر اساس یکی از اسناد موجود در این پوشه ها، حضور انگلیسی ها در این باغ به صورت موقت و استیجاری بوده و حتی ملکه و پادشاه وقت انگلیس بابت اجاره کردن این باغ طی نامه ای رسمی از مسئولان وقت ایران تشکر کرده اند.

اکنون تلاش ها برای فشار بر سفارت بریتانیا بیش از گذشته شده و نهادهای مختلف چون مجلس، شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجه و حتی شهرداری تهران و بنیاد حفظ آثار دست اندرکار قضیه شده اند. به نظر می رسد دوره مالکیت انگلیس بر این باغ 20 هکتاری به سر آمده و به زودی سند آن به نام دولت یا شهرداری خواهد خورد. البته احتمال اینکه این زمین پس از تصاحب در اختیار شهرداری قرار گیرد بیشتر از سایر دولت است.

جالب اینجاست که سفارت بریتانیا جز تکذیبیه ای که درباره نابودی یا آتش زدن درختان باغ داشت، واکنش دیگری نداشته است. برخی می گویند باید مراقب بود که انگلیسی ها شبانه باغ را جابجا نکنند.

اما اینکه چرا سردار باقرزاده و بناید حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دنبال کار باغ افتاده و سفیر وقت انگلیس را به مناظره دعوت کرده و برای پیگیری ماجرا با چند پوشه زیر بغل راهی مجلس شده، به آنجا برمی گردد که ظاهرا باغ قلهک تنها جایی است که آثار موشک های عراق در زمان جنگ تحمیلی بر آن وجود دارد و به همین دلیل بنیاد حفظ آثار پیگیر بازپس گیری باغ است. (معلوم نیست عراقی ها چطور نفهمیده اند که این باغ 20 هکتاری در دست انگلیسی هاست و آن را موشک باران کرده اند!)

به هرشکل در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مقرر شده است که شهرداری و شورای شهر تهران برای مالکیت این باغ از طریق حقوقی طرح دعوی کنند و این بار جدی تر از گذشته به فکر بازپس گیری آن باشند.

کرمی راد به تکذیبیه سفارت انگلیس هم که گفته بود توفان درختان این باغ را تخریب کرده است، اشاره کرده و گفته این ادعا دروغی بیش نیست چون توفانی در تهران نیامده است.

 

نظر شما :