ترکی فیصل: راهی نمانده اسد باید برود

۲۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۷۹۴۳ اخبار اصلی
امیر ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان سعودی که اکنون مدتی است در لندن و واشنگتن به سر می‌برد، روز سه‌شنبه با انتقاد شدید از آن‌چه در سوریه می‌گذرد، گفت: «خشونتی که حکومت او علیه مردم سوریه به کار می‌گیرد رفتن او را از قدرت ناگزیر می‌سازد.»
ترکی فیصل: راهی نمانده اسد باید برود
دیپلماسی ایرانی: امیر ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان سعودی که اکنون مدتی است در لندن و واشنگتن به سر می‌برد، روز سه‌شنبه با انتقاد شدید از آن‌چه در سوریه می‌گذرد، گفت: «خشونتی که حکومت او علیه مردم سوریه به کار می‌گیرد رفتن او را از قدرت ناگزیر می‌سازد.»

وی همچنین گفت: «اسد با امتناع از وفاداری به طرح اتحادیه عرب برای توقف خونریز‌ی‌ها و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی انتخاب دیگری در برابر خود نگذاشته است.»

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، ترکی فیصل که در واشنگتن و در برابر جمعی از کارشناسان عربی و منطقه‌ای سخنرانی می‌کند، همچنین گفت: «بی‌شک عدم اعتنا و پاسخگویی آقای اسد به همه تلاش‌های صرف شده برای توقف کشتار در سوریه به این معنا است که او نمی‌خواهد امور به توقف خشونت‌ها و حل بحران جای در این کشور ختم شود. این در حالی است که مخالفت‌های مردمی رو به افزایش است و هر روز نیز شماری از این مردم کشته می‌شوند. به اعتقاد من راه دیگری نمانده است، او باید به هر ترتیبی از قدرت کنار رود.»

این در حالی است که عربستان سعودی خود گرفتار استبدادی خشن و بسیار سرکوبگرانه شده است که مشابه آن را در هیچ کدام از کشورهای عربی فعلی نمی‌توانیم بیابیم. در حالی که بهار عربی به سویی می‌رود تا نظام‌های استبدادی را یک به یک سرنگون کند، عربستان سعودی نه تنها هیچ گونه اصلاحاتی در راستای منافع ملتش انجام نداده بلکه بر عکس طی هفته‌های اخیر هزاران نفر از مردم عربستان را به ویژه در مناطق شیعه‌نشین دستگیر و به زندان فرستاده است و تا کنون نیز هیچ خبری از سرنوشت آنها در دست نیست. مجامع حقوق بشر نیز می‌گویند که زندان‌های عربستان مملو از زندانیان سیاسی است که از بیداد شکنجه به شدت رنج می‌برند. چندی پیش حکومت عربستان دستوری صادر کرد که بر اساس آن هر فردی که به پادشاه یا ولیعهد هر گونه توهین یا انتقادی وارد آورد از 15 سال تا حبس ابد زندان محکوم می‌شود و حتی در صورت تشخیص مراجع ذی‌صلاح مجازات او تا اعدام نیز خواهد رسید. همچنین با هر گونه تجمع و گردهمایی اعتراضی نیز به شدت برخورد خواهد شد. حمایت عربستان از حکومت‌های استبدادی تا به آن‌جا است که ریاض برای سرکوب اعتراض‌های کاملا مدنی مردم بحرین به این کشور لشکرکشی کرد و حمام خونی به راه انداخت که به دلیل بایکوت خبری تحولات بحرین توسط رسانه‌های عربی هنوز تمامی ابعاد آن روشن نشده است.

امیر ترکی فیصل، پسر برادر ملک عبدالله، پادشاه عربستان است که در گذشته سفیر عربستان در واشنگتن و لندن بوده است. وی به رغم این که از مناصب حکومتی استعفا داده و خود را بازنشسته کرده است اما همچنان بلندگوی نظام عربستان سعودی محسوب می‌شود و همچنان از طرف حکام این کشور سخن می‌گوید.

وی در این نشست همچنین برای بشار اسد خط و نشان کشید و گفت: «اتحادیه عرب به سوریه فرصت آخر را داد که با التزام به طرحش به حل بحران کشورش پایبند باشد. از دمشق انتظار دارد که اقدامات عملی بیشتری انجام دهد. اگر نخواهد کاری از پیش ببرد همانند لیبی با آن رفتار خواهد شد و تصمیم‌هایی مانند لیبی در گذشته، برای آن اتخاذ خواهد شد. عربستان و شورای همکاری خلیج فارس در ابتدا در ماه مارس تصمیم معتدلی برای لیبی گرفتند و تلاش کردند که قبل از فرستادن پرونده آن به شورای امنیت برای حل بحرانش کمک کنند. اما وقتی که دیدند همکاری‌ها راه به جایی نمی‌برد اجازه دخالت در امور لیبی را دادند.»

البته وی افزود: «حقیقتا نمی‌توانم بگویم که اتحادیه عرب سر سوریه نیز به آن سمت حرکت می‌کند اما این انتخابی است که ممکن است اتحادیه عرب به آن فکر کند.»

اتحادیه عرب روز شنبه تصمیم به تعلیق عضویت سوریه گرفت اما تا کنون به مرحله دعوت از اسد برای کناره‌گیری نرسیده است. ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا از اسد خواسته‌اند که از قدرت کنار رود و مجموعه‌ای از تحریم‌ها متوجه او و خانواده‌اش کرده‌اند. شمار کشته‌های سوریه از آغاز اعتراض‌ها تا کنون به 3500 نفر رسیده است.

 

نظر شما :