حمله به ایران و چاله‌ای که اسرائیل برای اوباما می‌کند

۱۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۷۷۳۷ اخبار اصلی
به هیچ وجه به مصلحت باراک اوباما نیست که پا به عرصه رقابت‌های پیش‌روی انتخاباتی بگذارد در حالی که دستاوردهای بسیاری از عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق و افغانستان به دست آورده است و اکنون بخواهد وارد جنگ تازه‌ای شود که کل منطقه خلیج فارس و خاورمیانه را تهدید تاثیر قرار دهد.
حمله به ایران و چاله‌ای که اسرائیل برای اوباما می‌کند
دیپلماسی ایرانی: گزارش آژانس در حالی منتشر شد که اسرائیلی‌ها تهدید کرده بودند که می‌خواهند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نظامی کنند. این مساله این شائبه را به وجود آورد که در حقیقت هماهنگی یا حداقل فشاری شدید از سوی اسرائیل به آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود داشته است تا گزارشی شدیداللحن علیه ایران صادر شود و متعاقب آن شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم‌های سنگین‌ تازه‌ای را علیه ایران اعمال کند. این شائبه زمانی قوت می‌گیرد که ایهود باراک که در بسیاری از تحلیل‌ها او را یکی از مهندسان حمله نظامی به ایران معرفی می‌کردند، 24 ساعت پس از اعلام گزارش آمانو در یک مصاحبه تلویزیوی گفت که رژیم صهینونیستی قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد. وی گفت: «جنگ شوخی نیست باید برای انجام هر جنگی تمامی زمینه‌های آن را سنجید. در حال حاضر اسرائیل قصد انجام عملیات نظامی علیه هیچ کشوری را ندارد.»

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به قلم راحج الخوری، یکی از روزنامه‌نگاران مشهور لبنانی و از نویسندگان ثابت خود به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: چقدر خنده‌دار است هنگامی که این ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را خطاب به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران می‌شنویم که می‌گوید: «خودتان را آماده کنید می‌خواهیم به شما حمله کنیم!» پس از آن شاهد مانورهای نظامی مختلف و متعددی می‌شویم و اسرائیل نیز شهرهای خود را آماده می‌کند که میزبان موشک‌های مختلف و قدرتمند ایران باشد. ولی همین که دشمن اسرائیلی تصمیم بگیرد که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله هوایی ناگهانی انجام دهد، احتمالا بر خلاف انتظارش با ملامت‌های کاخ سفید مواجه خواهد شد. در این میان خیلی زیان‌بار خواهد بود اگر اسرائیل گمان کند که می‌تواند روی حمایت‌های بریتانیا حساب کند. چرا که وقتی که امریکایی‌ها از حضور در چنین جنگ خطرناکی اجتناب می‌کنند بریتانیا قطعا از هر گونه مشارکت در این زمینه خودداری خواهد کرد.

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: به هیچ وجه به مصلحت باراک اوباما نیست که پا به عرصه رقابت‌های پیش‌روی انتخاباتی بگذارد در حالی که دستاوردهای بسیاری از عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق و افغانستان به دست آورده است و اکنون بخواهد وارد جنگ تازه‌ای شود که کل منطقه خلیج فارس و خاورمیانه را تهدید تاثیر قرار دهد. جنگی که بی‌شک جنون قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت و قیمت انرژی را آن‌چنان بالا خوداهد برد که اقتصاد آشفته امریکا را به احتضار در خواهد آورد. وقتی دیوانگان اسرائیل بی‌توجه به هیچ عواقبی درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گویند، آن‌گاه بریتانیایی‌ها چگونه می‌توانند خود را وارد چنین جنگی کنند؟ جنگی که بیش از سهمی که اکنون نصیبشان شده سهم بیشتری از خلیج فارس را نصیبشان نخواهد کرد.

راجح الخوری در بخش دیگری از این یادداشت می‌نویسد: برخی می‌گویند اسرائیل اکنون فرصت را مناسب دیده و قبل از این که ایران به بمب هسته‌ای دست یابد، قصد دارد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. حتی اگر بنا باشد ایران یک سال با تولید بمب هسته‌ای فاصله داشته باشد. در چنین حالتی بی‌شک اوباما خود را در وسط کابوسی ویران‌گر خواهد دید، کابوسی که از یک سو اگر با اسرائیل همراه نشود رای یهودی‌ها را از دست می‌دهد و اگر بخواهد در جنگ مشارکت فعال داشته باشد، رای افکار عمومی امریکا را از دست خواهد داد. البته اسرائیلی‌ها تصمیم دارند با یک سنگ دو گنجشک بزنند: از یک سو تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهند حتی اگر این کار به قیمت این مساله تمام شود که فعالیت هسته‌ای ایران متوقف نشود و فقط چند سالی به تعویق بیفتد و از سوی دیگر ضمانتی به دست بیاورند که اوباما دوباره رئیس جمهور نمی‌شود تا با تشکیل کشور مستقل فلسطینی که این روزها به کابوسی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است، موافقت کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: دلیل اصلی مانورهای سیاسی اسرائیل چه در بعد میدانی، چه در بعد هوایی و چه در بعد سیاسی این است که در میان کارشناسان و تحلیلگران غوغا و اضطرابی راه بیندازد تا فشارها را به ایران بیشتر کند. اما پرسش که در این میان مطرح است این است که آیا انجام حمله نظامی جنون آمیزی از این نوع نیاز به این همه بوغ و کرنای رسانه‌ای دارد؟ قطعا نه. برای همین است که اسرائیل قصد دارد فقط اوباما را با این جنجال‌ها به دردسر بیاندازد و تحت فشار قرار دهد تا به دو هدف برسد؛ نخست، تشدید تحریم‌ها علیه ایران که در همین راستا تخریب الکترونیکی برنامه‌ هسته‌ای ایران و بزرگ‌نمایی در تهدید جلوه دادن آن نیز در همین چارچوب می‌گنجد و دیگری دور کردن جامعه جهانی از به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی که در سایه افزایش نگرانی‌ها از ایران روز به روز جنبه عملی بیشتری به خود می‌گیرد.

 

نظر شما :