تازه ترین ادعای رویترز:

از تحریم بانک مرکزی خبری نیست

۱۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۷۷۱۶ اخبار اصلی
ایالات متحده به دنبال تحریم بیشتر ایران است اما بسیار دور از ذهن است که برای تحریم نفت و گاز ایران و همچنین بانک مرکزی در آینده نزدیک گامی برداشته شود
از تحریم بانک مرکزی خبری نیست
دیپلماسی ایرانی : سرانجام گزارش یوکیا آمانو در خصوص فعالیت‌های هسته ای مورد نگرانی ایران منتشر شد و اکنون نگاه‌ها به آمریکا و متحدانش دوخته شده که تاکید داشتند از این گزارش به عنوان مبنایی برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی استفاده خواهند کرد.
در این بین تحریم بانک مرکزی ایران از جمله موضوعاتی بود که مقامات آمریکایی گاه و بیگاه به آن اشاره می‌کردند و پس از اتهام زنی به ایران در خصوص دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن به طور صریح از تلاش برای تحریم بانک مرکزی ایران خبر دادند. هرچند ایران این اتهام را تکذیب کرده است اما کاخ سفید تاکید دارد که تهران باید با اقدامی نظیر تحریم بانک مرکزی بهای این اتهام را بپردازد.
اما خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که فعلا موضوع تحریم بانک مرکزی ایران مطرح نیست. البته منابعی که این خبرگزاری انگلیسی در گزارش خود به آنها استناد کرده مقامات آمریکایی هستند که حاضر به فاش شدن نام خود نیستند اما به هر ترتیب از نزدیکان به سیاست خارجی آمریکا معرفی شده اند.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده به دنبال تحریم بیشتر ایران ، احتمالا از طریق تحریم بانک‌های تجاری و شرکت‌های پوششی است اما این احتمال در حال حاضر بسیار کم است که برای تحریم نفت و گاز ایران و همچنین تحریم بانک مرکزی اقدام کند.
این مقام آگاه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را نشانه ای از تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای توصیف و تاکید کرده است که در این گزارش اطلاعات معتبری وجود دارد. وی خاطرنشان کرد که در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش تحریم‌های دوجانبه علیه ایران خواهیم بود.
یک مقام آگاه دیگر نیز با اشاره به مانع‌تراشی‌های روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت ، یادآور شده است که شانس تصویب قطعنامه تحریمی دیگر علیه ایران در حال حاضر در شورای اندک است.
به گفته وی در صورتی که ایران به سئوالات مطرح شده در گزارش آمانو پاسخ ندهد، آمریکا به دنبال افزایش فشار‌ها بر جمهوری اسلامی خواهد بود. این فشار‌ها شامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اقداماتی خواهد بود که کاخ سفید به همراه متحدانش علیه ایران انجام می‌دهد.

پیش از این برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که آمریکا و متحدانش قصد دارند تا ماه مارس به ایران فرصت دهند به سئوالات پاسخ دهد و در صورتی که خواست آنها برآورده نشود،‌موضوع را بار دیگر به شورای امنیت ارجاع خواهند داد.
یک مقام دیگر آمریکایی نیز اعلام کرده است که آمریکا قصد دارد حفره‌های موجود در تحریم های کنونی علیه ایران را پر کند تا شانس دور زدن تحریم‌ها کمتر باشد. به گفته وی حفره‌های زیادی در قانون تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد اما بازار نفت و گاز یک حفره اساسی است که با توجه به حساسیت موضوع فعلا مرحله اقدام در مورد آن فرانرسیده است. وی همچنین تحریم بانک مرکزی ایران را محتمل ندانسته و این در حالی است که به گفته وی این بانک کانال اصلی تجارت نفتی ایران به شمار می‌رود و نقشی کلیدی در اقتصاد جمهوری اسلامی ایفا می‌کند. این مقام آگاه می گوید که در حال حاضر گزینه تحریم بانک مرکزی روی میز قرار ندارد اما با توجه به شرایط و موضع دیگر کشور‌ها این روند می‌تواند تغییر کند. وی یادآور شد که گزینه تحریم بانک مرکزی ایران حذف نشده است.

این در حالی است که توانایی آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر ایران بدون نشانه گرفتن بخش نفت و گاز و بانک مرکزی در ابهام قرار دارد. یک مقام آمریکایی می‌گوید ، واقعیت این است که بدون هدف قرار دادن این بخش‌های کلیدی ، آمریکا نمی‌تواند فشار بسیار بیشتری را بر ایران اعمال کند. وی ابراز امیدواری کرده است که گزارش اخیر آمانو، ‌روسیه و چین را برای تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر جمهوری اسلامی، مجاب کند.


 

نظر شما :