تاثیری که جنجال اسرائیل علیه ایران بر سوریه می‌گذارد

۱۶ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۹ کد : ۱۷۶۴۱ اخبار اصلی
سوریه در حالی طرح اتحادیه عرب برای پایان پذیرفتن به بحران جاری در این کشور را پذیرفته است که زمزمه‌های رسانه‌ای اخیر مبنی بر حمله احتمالی اسرائیل به همراه متحدان غربی‌اش، تلاش اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه را در محاق برده است.
تاثیری که جنجال اسرائیل علیه ایران بر سوریه می‌گذارد
دیپلماسی ایرانی: سوریه در حالی طرح اتحادیه عرب برای پایان پذیرفتن به بحران جاری در این کشور را پذیرفته است که زمزمه‌های رسانه‌ای اخیر مبنی بر حمله احتمالی اسرائیل به همراه متحدان غربی‌اش، تلاش اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه را در محاق برده است.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: بسیار روشن است که طرح اتحادیه عرب برای آرام کردن اوضاع در سوریه و پایان بخشیدن به خشونت‌ها و خون‌ریزی‌ها در این کشور قبل از آن که نفس بکشد، مرد. در حال حاضر بر خلاف انتظار حجم ناآرامی‌ها در سوریه پس از اعلام طرح اتحادیه عرب افزایش یافته است تا همین مساله شبهات را درباره طرح اتحادیه عرب و اهداف آن بیش از پیش افزایش دهد. بنا به اخبار رسیده از سوریه ناآرامی‌ها به شهرهای دیگر این کشور نیز سرایت کرده است و ده‌ها نفر توسط نیروهای امنیتی سوری کشته شده‌اند. همچنین افراد مسلح نیز شمار بسیاری از نیروهای پلیس، ارتش و نیروهای امنیتی سوری را از پای در آورده‌اند.

در ادامه این یادداشت آمده است: طرح اتحادیه عرب که با موافقت سوریه از روز جمعه وارد مرحله اجرا شده است، تاکید دارد که کشتار و خشونت متوقف شود، ارتش از شهرها و خیابان‌ها خارج شود و گفت‌وگوها میان نظام و جریان‌های مخالف برای رسیدن به یک توافق عملی آغاز شود تا از طریق اجرای کامل اصلاحات دموکراتیک بحران موجود در کشور پایان بگیرد. همچنین تمامی زندانیان سیاسی آزاد شوند. مقامات سوری از این طرح استقبال کردند. این طرح همچنین مورد استقبال جریان‌های اپوزسیون نیز قرار گرفت، به ویژه از سوی شورای ملی که در خارج مستقر است. به نظر می‌رسد که این استقبال از سوی دو طرف یک هدف را دنبال می‌کند، خرید وقت بدون خشمگین کردن کشورهای عربی تا بهانه نیاورند که سوری‌ها هر گونه تلاشی را به شکست می‌کشانند.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: هر دو طرف نسبت به آنچه در سوریه می‌گذرد به دیده و شک و تردید می‌نگرند، اعتماد به طور کامل از بین رفته و نظام همچنان معتقد است که راه حل امنیتی همچنان می‌تواند به اعتراض‌ها را پایان دهد و اوضاع را تحت کنترل درآورد. مخالفان نیز می‌گویند که نظام در انجام مذاکرات جدی نیست و تلاش می‌کند به هر طریق و با استفاده از هر ابزاری وضعیت مذاکرات را تغییر دهد. آنها همچنین اتحادیه عرب را متهم می‌کنند که با مطرح کردن این گفت‌وگوها عمر خود را تلف می‌کند.

در ادامه این یادداشت به تحرکات اخیر امریکا و اسرائیل علیه ایران اشاره شده و آمده است: در این میان تحرکات امریکا و اسرائیل علیه ایران افزایش یافته است. منابع بسیاری در غرب خبر می‌دهند که یک طرح نظامی برای انجام عملیات هوایی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و انجام حملات موشکی به تاسیسات هسته‌ای این کشور وجود دارد که این مساله می‌تواند نقشی عمده در شکست طرح اتحادیه عرب ایفا کند. گزارشی که قرار است روز پنج‌شنبه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل منتشر شود ممکن است زمنیه‌های لازم برای انجام هر گونه حمله نظامی به ایران را فراهم آورد. اطلاعاتی که از سوی غربی‌ها به بیرون درز پیدا کرده حاکی از آن است که دلایل قاطعی وجود دارد مبنی بر این که ایران تاسیسات هسته‌ای کاملا سری‌ای در اختیار دارد که بازرسان آژانس به هیچ وجه توان بازرسی از آنها را ندارند. به ادعای آنها این تاسیسات مشغول غنی‌سازی اورانیوم برای استفاده در ابزارهای نظامی است.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: هر گونه حمله نظامی به ایران آتش جنگ را در کل منطقه شعله‌ور می‌سازد و بسیار طبیعی است که پس از این حمله سوریه که هم‌پیمان استراتژیک ایران محسوب می‌شود بلافاصله هدف دوم غرب باشد که این خود می‌تواند سکوت این روزهای غربی‌ها در برابر سوریه را که از حجم آن در مقایسه با گذشته بسیار کاسته شده است، توجیه کند.

در پایان این یادداشت آمده است: این درست است که در حوادث اخیر سوریه برخی کشورهای عربی در آن دست داشته و در تخریب فضای حاکم بر سوریه نقشی عمده ایفا کردند چرا که آنها بیش از مردم سوریه خواهان سرنگونی نظام حاکم بر این کشور هستند ولی حقیقت این است که نظام سوریه نیز اشتباهات بسیاری مرتکب شده است. کشورهای عربی تلاش دارند، همان طور که لیبی، عراق و افغانستان را به ویرانی کشاندند، مشابه همان سناریو را برای سوریه نیز اجرا کنند، آنها حتی ابایی ندارند که جنگ داخلی در سوریه در بگیرد. اما با این حال دولت سوریه بهتر است از فرصت‌های موجود نهایت استفاده را ببرد و از ارتکاب مجدد خطاهایی که تا کنون مرتکب شده است، خودداری کند تا ضمن اثبات حسن نیتش و رغبت جدی در انجام هر گونه همکاری‌ای توطئه‌های این دست از کشورهای عربی را خنثی کند. همه منتظر اعلام گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند اگر مفاد این گزارش علیه ایران باشد، آن‌گاه معلوم نیست که هدف بعدی غربی‌ها و متحدان آنها برای برهم زدن اوضاع منطقه چه خواهد بود؟    

 

نظر شما :