پس از تونس نوبت به مصر رسید

قدرت در قبضه اسلام گرایان

۱۱ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۷ کد : ۱۷۵۲۲ اخبار اصلی
پس از آن که حزب النهضه تونس به رهبری راشد الغنوشی توانست، اکثریت آرا را در انتخابات مجلس موسسان این کشور از آن خود کند و تحولی تازه نه تنها در تونس بلکه در کل جهان عرب رقم بزند، اکنون چشم‌ها به مصر دوخته شده تا ببینند در این دومین کشور متاثر از طوفان بهار عربی چه افراد و احزابی برنده انتخابات پیش روی این کشور خواهند شد.
 قدرت در قبضه اسلام گرایان
دیپلماسی ایرانی: پس از آن که حزب النهضه تونس به رهبری راشد الغنوشی توانست، اکثریت آرا را در انتخابات مجلس موسسان این کشور از آن خود کند و تحولی تازه نه تنها در تونس بلکه در کل جهان عرب رقم بزند، اکنون چشم‌ها به مصر دوخته شده تا ببینند در این دومین کشور متاثر از طوفان بهار عربی چه افراد و احزابی برنده انتخابات پیش روی این کشور خواهند شد. آیا همان طور که در تونس دوستان و هم‌فکران اخوان المسلمین برنده انتخابات شدند در این جا نیز اخوان‌المسلمین که جایگاه گسترده اجتماعی دارند و به گواه بسیاری از آمار رسمی اکثریت آرای مردم مصر را همراه خود دارند در صندوق‌های رای نیز اکثریت را از آن خود خواهند کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، گزارش تحلیلی در این زمینه تهیه کرده و نوشته است: نتایج انتخابات سندیکای پزشک‌ها و قبل از آن سندیکای آموزگاران مصر نشان می‌دهد که اخوان المسلمین حقیقتا قدرت برتر جامعه مصر را تشکیل می‌دهند و واقعا اکثریت طبیعی و خودجوش مصر را در اختیار دارند و نقشی اثرگذار و شگرف در حرکت سیاسی کشور ایفا می‌کنند. البته انتخابات سال 2005 نیز نشان داد که به رغم منع گسترده برای حضور اخوان المسلمین در انتخابات این جریان توانست 88 کرسی پارلمان مصر را با وجود آن همه سختی و زیر سایه دیکتاتوری حزب منحل ملی از آن خود کند. از این رو بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که اخوان السلمین می‌تواند در انتخابات پیش روی مجلس ملی و شورای شهر نیز با قاطعیت کامل پیروز شود و اکثریت کرسی‌های آن را از آن خود کند. از این رو شورای نظامی نیز اگر می‌خواهد با اکثریت جامعه و نمایندگان سیاسی آنها درگیر نشود راهی جز تعامل و همکاری با اخوانی‌ها ندارد، چرا که حداقل از این راه می‌تواند از تغییر کامل حکومت جلوگیری کند.

در ادامه این مطلب به اظهارات یکی از رهبران جنبش اخوان المسلمین مصر اشاره شده و آمده است: دکتر جمال حشمت، یکی از رهبران جنبش اخوان المسلمین در این باره می‌گوید: «در طول پنجاه سال گذشته ما ‌توانستیم در میان مردم نفوذ کنیم و در حالی که مردم از حاکمانشان ناراضی بودند قلب آنها را به دست آوریم. اکنون برای همه ثابت شده است که هر چه مبارک علیه ما می‌گفت دروغی بیش نبوده است.» حشمت همچنین می‌افزاید: «اخوانی‌ها نقشی قدرتمند در عرصه سیاسی و خدمات‌رسانی کشور دارند و این روند حرکتی منظم و مستمر طی چند سال گذشته داشته است. از این رو بدین ترتیب توانسته‌ایم رضایت شهروندان را جذب کنیم. اگر چه وقت بسیاری را صرف مبارزه با نظام‌های استبدادی کردیم ولی با این حال توانستیم نسبت به بسیاری از جریان‌های سیاسی عملکردی بهتر و مطلوب‌تر داشته باشیم و اگر هم تا به حال در انتخابات پیروز قاطع نمی‌شدیم و اکثریت کرسی‌ها را نمی‌بردیم تنها به این دلیل بوده است که یا احزاب حکام در انتخابات تقلب می‌کردند یا دستگاه‌های امنیتی ما را تحت فشار شدید قرار می‌دادند.» حشمت تاکید می‌کند، اخوان المسلمین به هیچ وجه به دنبال رسیدن به قدرت نیست و اصلا هم فکر تسلط بر حکومت را در ذهن نمی‌پروراند اما ما به آرای مردم و انتخابشان احترام می‌گذاریم و معتقدیم که این مردم هستند که مصلحت خود را درک و انتخاب می‌کنند. کسانی که به ما حمله می‌کنند بهتر است اراده ملت را به رسمیت بشناسند و اگر ما را انتخاب کردند و فرصت خدمت‌گذاری به ما دادند این انتخاب را به رسمیت بشناسند. پس از آن خواهیم دید که تجربه هر جریانی که بیشتر موفق بوده باشد بر کشور حکومت خواهد کرد.

در ادامه این یادداشت به اظهارات برخی کارشناسان اشاره شده و آمده است: دکتر محمد منصور استاد علوم سیاسی و کارشناس امور احزاب بر این باور است که اخوان المسلمین می‌تواند بر پارلمان مسلط شود و از طریق صندوق‌های رای اکثریت نمایندگان خود را به مجلس بفرستد. اخوانی‌ها از اقبال گسترده اجتماعی برخوردارند. او حتی پیش‌بینی می‌کند اخوان المسلمین بتواند اکثریت وزرای کابینه دولت آینده را از آن خود کند. اما دکتر جهاده عوده، استاد علوم سیاسی دانشگاه حلوان، می‌گوید: اخوان المسلمین چنین هم نیست که به راحتی بتواند اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان و شوراهای شهر را از آن خود کند و دولتی یک‌پارچه تشکیل دهد چرا که همچنان افرادی وابسته به حزب ملی سابق وجود دارند که قطعا وارد انتخابات پیش رو خواهند شد و به مجلس راه خواهند یافت. البته او تاکید می‌کند، به رغم همه مشکلات اخوان المسلمین بتواند در انتخابات پیش رو اکثریت قدرتمندی را در پارلمان تشکیل دهد و این هم طبیعی است که هر حزب سیاسی که پیروز انتخابات شود بخواهد خود دولت را تشکیل دهد و قدرت را در اختیار بگیرد. اما با این حال عوده اخوان المسلمین را افراد باهوشی می‌داند که با زیرکی سیاسی می‌توانند به طور دقیق معادلات سیاسی را مدیریت کرده و یک به یک به اهدافشان برسند. او می‌گوید: هدفشان اکنون تسلط بر سندیکاها است. سپس پارلمان را قبضه می‌کنند پس از آن به فکر نخست‌وزیری می‌افتند و در آخر ریاست جمهوری را می‌گیرند.

در ادامه این یادداشت به انتقادهایی که به اخوان المسلمین از سوی برخی احزاب سیاسی می‌شود نیز اشاره شده و آمده است: برخی از فعالان سیاسی می‌گویند اخوان المسلمین با سازش‌کاری با هسته‌های قدرت به ویژه ارتش و شورای عالی نظامی درصدد رسیدن به تمامی ارکان قدرت هستند. دکتر محمد حمزه، عضو ائتلاف انقلاب در این باره می‌گوید: اعضای اخوان المسلمین با تبعیت از دستورات شورای نظامی و همکاری کامل با آن در تمامی موارد به فکر رسیدن به مصالحشان هستند.

 

نظر شما :