راسموسن: شبکه حقانی تهدیدی برای ناتو است

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۶۷۶۸ سرخط اخبار

دبیرکل ناتو گفت: با توجه به اینکه شبکه حقانی در داخل پاکستان پناهگاه‌های امن برای خود ایجاد کرده است، این شبکه تهدیدی جدی برای نیروهای ناتو در افغانستان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری هند، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو اظهار کرد: دولت و ارتش پاکستان باید به وضعیت پناهگاه‌های امن شبکه حقانی در منطقه مرزی افغانستان - پاکستان رسیدگی کند.

وی در ادامه افزود: شبکه حقانی برای مردم افغانستان و نیروهای ما در این کشور تهدید ایجاد کرده است. تردد بین مرزی در این منطقه این امکان را به شبکه حقانی و سایر شبکه‌های تروریستی می‌دهد تا عملیات تروریستی در افغانستان انجام دهند.

دبیرکل ناتو همچنین گفت: این امر یک تهدید آشکار برای نیروهای ناتو و مردم افغانستان است. شبکه حقانی پس از انجام عملیات به پایگاه‌های امن خود در پاکستان بازمی‌گردند.

راسموسن با بیان نگرانی‌ها در این مورد تصریح کرد: ناتو به مشارکت مثبت پاکستان برای رسیدگی به این مساله نیازمند است. به صورت کلی، نیازمند همکاری مثبت با پاکستان هستیم.

وی افزود: نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو با بحث در مورد لیبی و افغانستان‌ـپاکستان در بروکسل برگزار خواهد شد و لئون پانه‌تا،وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست شرکت می‌کند.

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: واگذاری مسئولیت‌های امنیتی کاملا طبق برنامه در جریان است و به شبه‌نظامیان اجازه نخواهیم داد تا این حرکت را از مسیر خود منحرف کنند. نیروهای امنیتی افغان در حال آماده شدن برای کنترل امنیتی بر یک چهارم از جمعیت این کشور هستند و انتظار دارم که قدم بعدی برای انتقال مسئولیت‌های امنیتی به زودی اعلام شود و چشمگیر باشد.

وی خاطر نشان کرد: در همین برهه زمانی، مقام‌های ارتش ما ارزیابی کرده‌اند که مبارزه با فعالیت‌های شبه‌نظامیان به طور کلی تضعیف شده است.

دبیرکل ناتو اظهار کرد: افزایش سطح خشونت نگران کننده است اما با این وجود افسران ما اطمینان دارند که حوادث امنیتی ایجاد شده از سوی گروه‌های شبه‌نظامی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. حدود یک سال پیش در مورد شرایط امنیتی در مرکز هلمند بحث می‌کردیم و این امر محور تلاش‌های ما بود.

راسموسن تصریح کرد: هم‌اکنون شاهد نتایج اقدامات خود هستیم و شاهد آن هستیم که حملات صورت گرفته از ژوئن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در حقیقت برخی از نواحی در مرکز هلمند با دست کم 80 درصد کاهش خشونت مواجه شده‌اند و ما باید بر توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان برای مقابله با حملات متمرکز شویم.



نظر شما :