بازرسان آژانس اتمی به سوریه می‌روند

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۶۷۶۷ سرخط اخبار

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارند با مقام‌های سوریه در ماه جاری میلادی (اکتبر) ملاقات کنند که این امر به منظور تلاش برای ایجاد یک تحقیق بلند مدت در مورد سایت اتمی بمباران شده توسط اسرائیل در سال 2007 است.

به گزارش ایسنا، یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین، اعلام کرد که این نشست برای 24 و 25 اکتبر (دوم و سوم آبان) در دمشق برنامه‌ریزی شده است.

"یوکیو آمانو"، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه پیش گفته بود که سوریه برای همکاری با تحقیقات آژانس در مورد سایت اتمی "دیر الزور" پس از سال‌ها طفره رفتن، پیشنهاد همکاری داده است.

وی اعلام کرد که امیدوار است اطلاعات کامل را در مورد این سایت به دست بیاورد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین موکدا خواستار اطلاعاتی در مورد سایر سایت‌هایی است که ممکن است مرتبط به این سایت باشند.

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شده بودند پیش از آنکه رژیم صهیونیستی "دیر الزور" را مورد حمله قرار دهد، راکتور طراحی شده از سوی کره شمالی قرار بود تا پلوتونیوم را برای تسلیحات هسته‌ای تولید کند.

سوریه می‌گوید که این سایت یک تسهیلات نظامی غیر اتمی است، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مه اعلام کرد که "دیر الزور" یک رآکتور اتمی است که باید اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های غربی از عدم همکاری سوریه پیش از این اعلام نگرانی کرده بودند.

در ماه ژوئن، هیات حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد تا گزارش سوریه به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود. شورای امنیت هم سوریه را برای ناکامی در همکاری با اقدامات آژانس به منظور دستیابی به اطلاعات کامل در مورد سایت اتمی‌اش و سایر سایت‌ها مورد انتقاد قرار داد.

روسیه و چین در آن زمان با این ارجاع مخالفت کرده و دودستگی‌ها میان قدرت‌های جهانی برجسته شد.

سوریه پنهان‌ کاری در برنامه‌های هسته‌ای را رد کرده است.



نظر شما :