معاملات غول پتروشیمی آمریکا با ایران

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۶۷۶۴ سرخط اخبار
خبرگزاری بلومبرگ در یک گزارش تحقیقی و مفصل به بررسی تازه‌ترین اطلاعاتی در مورد نحوه فعالیت شرکت بزرگ « کوک » و روشهای آن در انجام معاملات بین المللی پرداخته و از جمله به معاملات پنهانی شرکت «کوک» با ایران اشاره کرده است.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در این گزارش یادآوری می کند که شرکت آمریکایی « کوک » با حجم معاملات سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در عرصه صنایع نفت و پتروشیمی، داروسازی و پارچه بافی در بیش از ۵۰ کشور جهان به طور مستقیم و یا از طریق شرکت های وابسته و اقماری خود فعالیت دارد. برادران کوک به نام های چارلز و دیوید هر یک با بیش از ۲۰ میلیارد دلار ثروت شخصی سهامداران اصلی این امپراطوری اقتصادی اند.

آنها جزو سرمایه داران بزرگی هستند که با هرگونه مداخله دولت در امور اقتصادی مخالف اند و حتی از گرایش های سیاسی حمایت می کنند که خواهان انحلال نهادهای فدرال مثل بانک مرکزی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هستند و با هرگونه نقش دولت در ارائه خدمات و رفاه اجتماعی برای شهروندان مخالف اند.

خبرگزاری « بلومبرگ » می افزاید که این گرایش رادیکال برادران کوک در مخالفت با حضور دولت در عرصه های اقتصادی و اجتماعی خود را در معاملات و فعالیت های اقتصادی این شرکت به خوبی نشان می دهد. به عنوان مثال شرکت کوک و اقمار آن در آفریقا، هند و خاورمیانه از طریق پرداخت رشوه توانسته قراردادهای کلانی را امضا کند و میلیون ها دلار تجهیزات پتروشیمی به ایران فروخته است.

اسناد درونی این شرکت نشان می دهد که فروش این تجهیزات به ایران از طریق شرکت های اقماری و خارجی انجام شده و برای پیشبرد آن مسئولان شرکت کوک علاوه بر فریب دادن مقامات مسئول، قوانین مربوط به محیط زیست و رعایت اصل رقابت در مناقصه را زیر پا گذاشته اند. به این خاطر از سال ۱۹۹۹ تاکنون پنج مورد پرونده قضایی در آمریکا و کانادا علیه این شرکت به جریان افتاده است.

خبرگزاری « بلومبرگ » یادآوری می کند که هیچیک از مدیران اصلی و از جمله برادران کوک حاضر نشدند در مورد این اتهامات و مسئله معاملات پنهانی با ایران گفتگو کنند. اما ملیسا کولیما مدیر روابط عمومی شرکت کوک در یک بیانیه کتبی نوشته است:« در زمان انجام معاملات با ایران، طبق قوانین دولت آمریکا شرکت های اقماری و خارجی وابسته به موسسات آمریکایی می توانستند در شرایط خاصی با ایران معامله کنند.»

طبق اسناد داخلی این شرکت با استفاده از موسسات اقماری و خارجی خود به خصوص در آلمان و ایتالیا حداقل تا سال ۲۰۰۷ فروش تجهیزات پتروشیمی به ایران را ادامه داده است. بخشی از این تجهیزات در احداث مرکز پتروشیمی دولتی زاگرس که محل تولید متانول است مورد استفاده قرار گرفته اند. این تاسیسات در عسلویه قرار دارند و طبق ارزیابی مراکز کارشناسی بین المللی بزرگترین کارخانه تولید متانول در جهان است.

خبرگزاری« بلومبرگ» در بخش دیگری از این گزارش خاطر نشان می کند که مقامات شرکت « کوک » برای مخفی نگاه داشتن معاملات خود با ایران و کشورهای دیگر شامل تحریم های آمریکا روش های بسیار زیرکانه ای داشتند و می کوشیدند این اطلاعات را از کارکنان آمریکایی خود پنهان کنند.

در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ که جورج بوش رییس جمهور وقت آمریکا ایران را جزو « محورهای شرارت» نامید شرکت « کوک » ارسال تجهیزات پتروشیمی برای ایران را از طریق شرکت های واسطه خود در آلمان ادامه می داد. دفتر این شرکت در ایتالیا نیز در همان سالها در کار تعمیر پالایشگاه آبادان و ذخایر نفتی حوزه پارس جنوبی فعال بود.



نظر شما :