قطعنامه تحریم علیه سوریه تصویب نشد

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۶۷۶۰ سرخط اخبار
روسیه و چین، دو عضو دایم شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که سوریه را محکوم و حکومت بشار اسد را تحریم می‌کند، رأی مخالف دادند و از تصویب آن جلوگیری کردند.

به گزارش «تابناک»، این پیش‌نویس که توسط آمریکا، بریتانیا و فرانسه تهیه شده بود، با آنکه «ویکتوریا نولاند»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: «ما امیدواریم که امشب رأی قوی و محکمی برای پیش‌نویس قطعنامه مطرح شده داشته باشیم»، نزدیک شش ساعت پیش در شورای امنیت به رأی گذاشته شد، ولی هرگز تصویب نشد.

بنا بر این گزارش، روسیه و چین با این پیش‌نویس موافقت نکردند و چهار عضو غیردایم شورای امنیت، از جمله آفریقای جنوبی نیز به این پیش‌نویس رأی ممتنع دادند.

روسیه، پیشتر هم گفته بود که از پیش‌نویس تهیه شده توسط کشورهای غربی حمایت نمی‌کند؛ با وجود این، آمریکا خواهان رأی‌گیری دوباره این پیش‌نویس شد. این پیش‌نویس برای تحریم حکومت سوریه، ارایه شده است.

در همین زمینه، «گنادی گاتیولوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مخالفت با پیش‌نویس قطعنامه مورد حمایت آمریکا گفت: در آن به مداخلات نظامی خارجی در سوریه اشاره ای نشده و همچنین گفته نشده که باید به حاکمیت ملی سوریه احترام گذاشته شود.

او همچنین گفت: مذاکره درباره موارد پیشنهادی روسیه به نتیجه ای نرسیده است.

گفتنی است، یکی از مواردی که همواره مورد اعتراض روسیه و چین درباره تحریم سوریه بوده، این است که با وجود وعده حکومت سوربه به انجام اصلاحات، گروه‌های مخالف همچنان به تظاهرات مسلحانه خود ادامه می‌دهند و همچنان تسلیحات مورد نیاز خود را از راه مرز ترکیه و اردن و با حمایت عربستان سعودی فراهم می‌کنند.

مقامات روسیه بر این باورند که اگر خشونتی در سوریه رخ داده، دو طرفه بوده و مخالفان هم عامل خشونت بوده‌اند و قطعنامه شورا باید آنان را نیز محکوم کند.

نظر شما :