صدور تجهیزات هسته‌یی به خارج از کشور در آینده‌ نزدیک

۱۲ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۶۷۴۴ سرخط اخبار

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: پس از شناسایی تجهیزات راکتور به دنبال بومی‌سازی این صنعت در کشور هستیم.

به گزارش ایسنا فریدون عباسی در پنجمین همایش علمی نخبگان جوان خاطرنشان کرد: ما توانستیم با همکاری پیمانکار خارجی خود راکتور بوشهر را علی‌رغم تمام مشکلات موجود راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های موجود در صنعت هسته‌یی کشور افزود: ما کاملا به تکنولوژی غنی‌سازی دست یافته‌ایم. غنی‌سازی به معنی تکنولوژی خلاء، کامپوزیت، موتورهای بخش‌های پیشرفته، مواد اندازه‌گیری، پیشرفت در کنترل و الکترونیک است. امروز ما می‌توانیم دانش خود را در جهت رشد علمی و فناوری سایر کشورها نیز به کار ببریم.

وی با اشاره به چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اندیشمندان توانستند با درایت و توسعه‌ برخی دانشگاه‌ها علی‌رغم مالکیت الگوی غربی، در برخی حوزه‌ها نظیر حوزه‌ نفت رشد کنند.

وی با بیان این که در دهه‌ اول بعد از استقرار نظام به تثبیت نظام از طریق قانونگذاری و تصویب قانون اساسی، کسب تجارب سیاسی، اجرایی و حکومت‌داری پرداخته شد، گفت: دهه‌ی دوم به بازسازی کشور بعد از جنگ تحمیلی پرداخته شد. در آن دوران نتوانستیم در مرزها آن گونه که باید سرمایه‌گذاری کرده و امنیت شغلی ایجاد کنیم پس با تاخیر و ملاحظه کاری به بازسازی در آن مناطق پرداختیم. در این دهه به منظور تامین مایحتاج و معرفی خود به سایر کشورها بر توسعه‌ی سیاست خارجی و توسعه‌ی کشاورزی متمرکز شدیم.

عباسی با بیان این که دهه‌ی سوم دهه‌ی تثبیت نظام مدیریت و مردم سالاری در کشور بود، اظهار کرد: این دهه، دهه به ثمر نشستن برنامه‌های تدوین شده در کشور بود. در این دهه رشد تحصیلات تکمیلی در کشور بسیار چشمگیر بود؛ به طوری که اعزام کارشناسی ارشد به خارج از کشور به کلی لغو شد و اعزام دانشجویان دکتری به خارج کشور نیز کاهش یافت و تنها در فاصله کوتاهی توانستیم زمینه‌های اعزام معقول دانشجویان دکتری به خارج کشور را فراهم کنیم.

وی در مورد دهه‌ی چهارم گفت: تکمیل تجارب مدیریتی، برنامه‌ریزی و ارتباطات مردمی از دستاوردهای این دهه است و هم اکنون درصدد تدوین برنامه‌ریزی‌های 50 ساله به منظورتامین و افزایش رفاه مردم در کشور هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار امیدواری کرد که در این دهه بتوانیم به تثبیت علمی و صنعتی در کشور برسیم و در جهت توسعه‌ عدالت و پیشرفت گام برداریم.

وی یادآور شد: امروز همه کسانی که می‌خواهند ما رشد نکنیم در تلاش برای ایجاد رعب در جامعه‌ علمی از طریق انواع تحریم‌ها هستند، اما آینده کشور در دست نخبگان است که باید در جهت رفع نواقص موجود در کشور گام بردارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا فریدون عباسی همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران ‌گفت: ایران در آینده‌ای نزدیک صادرکننده تجهیزات هسته‌یی به خارج از کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما توانستیم با توجه به تحریم‌های موجود، فشارها را به فرصت تبدیل کرده و به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به دستاوردهای دهه‌های گذشته در حوزه صنعت هسته‌یی تصریح کرد: راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر و مجموعه تولید آب سنگین در اراک، راه‌اندازی و تکمیل راکتور تحقیقاتی اراک و دستاوردهای داروسازی از جمله اقدامات صنعت هسته‌یی کشور است. همچنین در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌یی را خواهیم داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بخش صنعت هسته‌یی کشور به تخصص‌های مختلف دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان در زمینه‌های مختلف نیازمند است و در این راستا قصد داریم جذب نیروهای متخصص جوان را به 20 برابر میزان فعلی برسانیم.

عباسی گفت: در تلاشیم شرکت‌های دانش بنیان هر چه بیشتر به کمک بخش صنعت هسته‌یی بیایند و دانش آموختگان جوان نیز در عرصه‌ صنعت هسته‌یی بروز پیدا کنند که این مهم با همت اساتید در تربیت نیروهای جوان عملی خواهد شد.

وی با بیان این که تلاش می شود دانشگاه‌ها و اساتید به این مسیر سوق داده شوند، اظهار کرد: زمینه‌های زیادی برای کار آموزشی در صنعت هسته‌یی وجود دارد.



نظر شما :