امکان صلح بین طالبان و دولت پاکستان بدون شرط خلع سلاح

۱۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۶۷۳۷ سرخط اخبار

یک تحلیلگر پاکستانی گفت که امکان مذاکره و صلح میان طالبان و دولت بدون قید شرط خلع سلاح شبه نظامیان طالبان وجود دارد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "امت"، "سیف الله خالد" نویسنده پاکستانی با انتشار مقاله‌ای افزوده است که مذاکره طالبان با پاکستان به معنای آتش بس بوده و چگونگی و مدت این آتش بس در مذاکره تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه توافق شبه نظامیان با پاکستان در وزیرستان شمالی باید مبنای مذاکره قرار گرفته و تبدیل به الگو در مذاکرات باشد، افزوده است که فرمانده ارتش پاکستان مذاکره با قبایل و شبه نظامیان وزیرستان را پیشنهاد کرده است.

خالد با اشاره به اینکه مذاکره پاکستان با طالبان برای آمریکا و دولت افغانستان نگران کننده است تصریح کرده است که این موضوع سبب برقراری امنیت در مناطق قبایلی به ویژه منطقه "فاتا" خواهد شد.
 
نویسنده در مقاله خود افزوده است: موضوع مذاکره با شبه نظامیان مطلب جدیدی نیست بلکه قرار است ارتش پاکستان تامین امنیت مناطق قبایلی را به خود قبایل این منطقه بسپارد که به توافق رسیدن با شبه نظامیان نیز نقش موثری در این زمینه خواهد داشت.
 
وی با تصریح اینکه یکی از شرایط مهم طالبان و شبه نظامیان برای توافق با ارتش پاکستان این است که آنان مجبور به کنار گذاشتن سلاح خود نشوند، نوشته است: قرارداد صلح بین "حافظ گل بهادر" در وزیرستان شمالی و قبایل "احمدزی" و "وزیر" بهترین مثال قرار‌دادهای ارتش پاکستان با قبایل است که تا کنون پابرجا بوده و نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.

وی افزوده است: ارتش پاکستان اعلام کرده اطمینان دارد که می تواند با شبه نظامیان و ستیزه جویان داخلی پاکستان مذاکره کرده و با آنان برای حفاظت از مرز افغانستان به توافق برسد اما جلوگیری از ورود شبه نظامیان مخالف پاکستان به خاک افغانستان به عهده نیروهای خارجی خواهد بود.



نظر شما :