برژینسکی: روزگار دولت ها گذشت،ملت ها را دریابید

۱۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۶۷۰۲ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکایی اعلام کرد، بن بست در فرآیند صلح خاورمیانه از میزان نفوذ آمریکا در منطقه می‌کاهد و ممکن است باعث ایجاد تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زبیگنو برژینسکی، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ خاطرنشان کرد: اگر این بن بست در فرآیند صلح خاورمیانه همچنان ادامه یابد، تفکرات ضد آمریکایی در منطقه بیشتر خواهد شد.

وی افزود: ما در فرآیندی قرار گرفته‌ایم که از دور خارج می‌شویم. با کمرنگ شدن نقش آمریکا در منطقه در نهایت این مساله برای اسرائیل تهدید آمیز خواهد بود.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا تصریح کرد: یکی از راه‌های جایگزین برای آمریکا این است که از یک کشور دموکراتیک یهودی در اسرائیل حمایت کند و در عین حال به طور ضمنی امکان وجود کشور مستقل فلسطینی را مطرح کند.

به گفته مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا مذاکرات باید براساس مرزهای سال 1967 آغاز شود. چنین اقدامی می‌تواند حتی از طریق نوعی رای‌گیری در اسرائیل مورد تایید افراد قرار گیرد.

وی اعلام کرد: بهار عربی که به سقوط حکومت‌های رهبران مصر، تونس و لیبی منجر شد باعث شده که توانایی آمریکا برای اعمال نفوذ در منطقه کاسته شود.

وی افزود: تاکنون ما تنها با دولت‌ها ارتباط داشتیم و عموم مردم در سیاست‌گذاری‌ها چندان حائز اهمیت نبود اما در حال حاضر مردم کشورها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

برژینسکی همچنین سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را در قبال پاکستان مورد انتقاد قرارداد و گفت: اظهارنظرهایی که از سوی مقام‌های ارشد نظامی در کنگره مطرح شد نشان دهنده ارتباط نظامی سرویس اطلاعاتی پاکستان با برخی شبه نظامیان در این کشور است.

وی هشدار داد، سیاست‌های نادرست آمریکا در قبال پاکستان ممکن است عواقب بسیاری برای این کشور به دنبال داشته باشد.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا اظهار داشت: در صورتی که ما تنها به محکومیت علنی اقدام‌های پاکستان بسنده کنیم به موفقیت چندانی دست نخواهیم یافت.

وی هم‌چنین با اشاره به اوضاع اخیر سیاسی روسیه اعلام کرد: همگان می‌دانند که پوتین یک قدرت واقعی در روسیه است و دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری کنونی این کشور تنها یک جبهه است



( ۱ )

نظر شما :