دولت افغانستان سفر نخست وزیر پاکستان به این کشور را لغو کرد

۰۹ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۶۶۶۶ سرخط اخبار

پس از ترور برهان الدین ربانی و تیرگی روابط کابل – اسلام‏آباد، دولت افغانستان سفر نخست وزیر پاکستان به منظور شرکت در کمیسیون صلح 2 کشور در کابل را لغو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، "جانان موسی‏زی" سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از لغو سفر نخست وزیر پاکستان به کابل خبر داد و افزود: سفر برنامه‏ریزی شده گیلانی به کابل در جریان ماه جاری میلادی برای برگزاری دومین اجلاس سران هر 2 کشور در چارچوب کمیسیون مشترک صلح افغانستان و پاکستان، ضروری نیست.

وی لغو سفر نخست وزیر پاکستان و تعلیق کار کمیسیون مشترک صلح میان 2 کشور را به معنای پایان روابط با پاکستان ندانست و گفت: تنها نکته‏ای که دولت افغانستان بر آن تاکید دارد، صداقت در عرصه عملی است.

به گفته موسی‌زی، شش ماه از تشکیل کمیسیون مشترک صلح افغانستان و پاکستان می‏گذرد اما این کمیسیون هیچ دستاوردی نداشته است.
موسی‏زی اظهار امیدواری کرد که اگر در آینده اقدامی صورت می‌گیرد، براساس تعهدات و اقدامات عملی پاکستان باشد.

نشست مشترک صلح قرار بود در ماه جاری میلادی در کابل با حضور "حامد کرزی" و "یوسف رضا گیلانی" برگزار شود.
پس از ترور ربانی و دست یافتن دولت افغانستان به شواهدی دال بر دست داشتن سازمان اطلاعات پاکستان در این ترور، مقامات افغانستان به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

صبح امروز رئیس اداره امنیت ملی افغانستان که به پارلمان افغانستان احضار شده بود، طی سخنانی اظهار داشت که اسناد و مدارکی بدست آمده که نشان می‌دهد سازمان اطلاعات پاکستان دستور ترور ربانی به طالبان داده است.

همچنین رئیس جمهور افغانستان در گفت‌وگوی با یک تلویزیون خصوصی افغانستان از طراحی ترور ربانی در شهر کویته پاکستان خبر داد.

ربانی 29رئیس شورای عالی صلح افغانستان بود که شهریور ماه بر اثر یک عملیات انتحاری در منزل خود به شهادت رسید.



نظر شما :