نیویورک به حالت آماده باش درآمد

۰۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۶۶۴۸ سرخط اخبار

ایسنا- در پی کشته شدن انور العولقی و احتمال حملات تلافی جویانه از سوی القاعده پلیس نیویورک به حالت آماده باش درآمد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، انور العولقی، فرمانده عملیات‌های خارجی گروه القاعده در یمن که به عنوان یکی از مسئولان بلندپایه این گروه در شبه جزیره عرب و پدر معنوی القاعده نیز شناخته شده روز جمعه در حمله هواپیمای بدون سرنشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در یکی از شهرهای دور افتاده یمن کشته شد.

کمیسیونر پلیس نیویورک طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجا که اطلاع داریم العولقی در آمریکا هوادارانی دارد و احتمال می‌رود که این افراد حملات تلافی جویانه انجام دهند برای پیشگیری ازهر گونه اتفاق احتمالی حالت آماده باش اعلام کرده‌ایم.

در این بیانیه همچنین آمده است: العولقی یکی از افراد بانفوذ برای جذب تروریست‌ها در آمریکا محسوب می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: کمیسیونر پلیس نیویورک از خبر مرگ سمیرخان، مسئول تبلیغات و جذب نیرو برای القاعده در آمریکا و دومین فرد انگلیسی زبان این گروه که یک آمریکایی پاکستانی الاصل است، ابراز خشنودی کرد.

گفته می‌شود سمیر خان در همان حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا در روز جمعه کشته شده است.

در این بیانیه آمده است: سمیرخان در نیویورک مجله‌هایی به زبان انگلیسی در حمایت از القاعده و جذب نیرو منتشر می‌کرد و "گرگ‌های تنها" را برای ساخت بمب در خانه آموزش می‌داد.

العولقی توسط همان یگانی کشته شد که اسامه بن لادن، رهبر القاعده در حمله کماندوهای آمریکایی در دوم مه در ابیت‌آباد پاکستان کشته شد.

العولقی در صدر لیست افراد تحت تعقیب سازمان سیا برای کشته شدن و یا دستگیری قرار داشت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: کشته شدن العولقی و دومین تروریست آمریکایی در حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا ضربه‌ای مهلک به گروه القاعده محسوب می‌شود.

عملیات روز جمعه توسط فرمانده عملیات‌های نیروهای ویژه آمریکایی و سیا انجام شد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: العولقی در سال 2009 و در روز کریسمس تلاش کرد تا بمبی را در خطوط هوایی منفجر کند که ناکام ماند.

وی همچنین با تشکر از همکاری مقام‌های یمنی گفت که انور العولقی مسئول مرگ بسیاری از مردم یمن هم بوده است.

به گفته اوباما، اکثر مسلمانان دنیا و پیروان مذاهب دیگر عقاید و اعمال العولقی را نادرست می‌دانند.

رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که هرچند القاعده در شبه جزیره عربستان ضعیف‌تر شده، اما همچنان خطرناک است.

العولقی همچنین در سال 2010 تلاش داشت تا بمبی را در هواپیمای باری در آمریکا منفجر کند که موفق نشد.

اوباما همچنین تصریح کرد: این اتفاق نقطه عطف مهم دیگری در تلاش‌های گسترده ما برای شکست القاعده است. آمریکا متعهد، هدفمند و خستگی‌ناپذیر مبارزه خود را با تروریسم ادامه می‌دهد.

این حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در 87 مایلی از شرق صنعاء پایتخت یمن انجام شد و به خودرویی حاوی سه یا چهار شبه نظامی القاعده مظنون و نیز العولقی برخورد کرد.

مقام‌های ارشد دولت اوباما اعلام کردند: آمریکا ماه‌ها بود که به دنبال العولقی بود. یکی از مقام‌های ارشد دولتی در مصاحبه با شبکه ای.‌بی.‌سی تصریح کرد: آنها چندین ماه صبر کردند تا فرصتی مناسب پیدا کنند که در عملیاتشان غیر نظامی کشته نشود.

این مقام‌ها همچنین اعلام کردند: العولقی قصد داشت در آمریکا از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند.

وی متولد نیومکزیکو است و در مساجد ویرجینیا و ساندیگو بود. وزارت دفاع یمن خبر مرگ سمیرخان را تایید کرد.

عملیات روز شنبه حاصل تلاش مشترک مبارزه با تروریسم نیروهای یمنی و آمریکایی بود.

مقام‌های مبارزه با تروریسم آمریکا اعلام کردند: عملیات موفق نیروهای آمریکایی در هدف‌ قرار دادن خودروی حامل العولقی و چند شبه نظامی دیگر باعث این موفقیت شد.

جان برنان، مشاور ارشد باراک اوباما در مبارزه با تروریسم اظهار کرد: همکاری با یمن از زمان شروع ناآرامی‌های سیاسی در این کشور ارتقاء یافته است.

این مقام در ادامه تصریح کرد: دولت یمن برای تبادل اطلاعاتی در خصوص افراد تحت تعقیب القاعده ابراز تمایل کرده است.

نیروهای امنیتی یمن اعلام کردند: آمریکا از ماه مه و به دنبال کشته شدن بن‌ لادن روزانه حملات هوایی بی‌شماری در جنوب یمن انجام می‌دادند.


نظر شما :