العولقی با تائید محرمانه وزارت دادگستری آمریکا کشته شد

۰۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۶۶۴۳ سرخط اخبار

روزنامه آمریکای واشنگتن پست گزارش داد، وزارت دادگستری آمریکا در یادداشت محرمانه‌ای مجوز کشتن انور العولقی را صادر کرده بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام بلندپایه اطلاعاتی سابق آمریکا گزارش داد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بدون تائید کتبی وزارت دادگستری آمریکا اقدام به کشتن یک شهروند آمریکایی نمی‌کند.

این گزارش از یادداشت وزارت دادگستری آمریکا پس از آن که حقوقدانان بلندپایه دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به بررسی نگرانی‌های حقوقی درباره کشتن یک تبعه آمریکا پرداخته‌اند، نوشته شده است.

دیگر مقامات به روزنامه واشنگتن پست تصریح داشتند که مخالفتی نسبت به قانونی بودن کشتن انور العولقی، رهبر معنوی القاعده و از مسئولان بلندپایه این گروه در شبه جزیره عرب وجود نداشته است.

العولقی نخستین شهروند آمریکایی است که نامش در لیست افراد تحت تعقیب سازمان سیا قرار گرفته بود.

در این گزارش یک مقام دولت آمریکا پس از کشته شدن العولقی در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در یمن اظهار داشت: روند مقتضی این پرونده، روند جنگ مقتضی بود.

کاخ سفید از تائید جزئیات دقیق‌تر درباره عملیات کشتن العولقی امتناع کرده است.

یک مقام دولت آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای گفت که هدف قرار دادن رهبران بلندپایه نیروهای دشمن برای آمریکا به عنوان یک مساله کلی بدون در نظر گرفتن ملیت‌شان کاملا قانونی است.

این مقام آمریکایی دو عامل اختیار کنگره آمریکا را در کنار حقوق تدوین‌شده بین‌المللی که حق دفاع از خود را برای آمریکا مشروع می‌کند، به عنوان توجیه عملکرد خود برای هدف قرار دادن دشمنان آمریکایی ذکر کرد.

منتقدان از دولت اوباما خواسته‌اند استانداردهای حقوقی خود را برای کشتن هر متهم تروریستی که تبعه آمریکا است در خارج از خاک این کشور اعلام کند و تاکید دارند که این عمل ممکن است منجر به اعدام فرا قانونی که نقض حقوق آمریکا و بین‌الملل است، شود.

یک مقام دیگر آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست تصریح داشت که سازمان سیا اطلاع نداشته که سمیرخان، یک تبعه دیگر آمریکایی و مسئول تبلیغات القاعده برای جذب نیرو در آمریکا که در یمن کشته شده در کنار العولقی بوده است.



نظر شما :