درخواست اوباما از ازبکستان

۰۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۶۶۴۲ سرخط اخبار

اوباما از ازبکستان خواست نقش خود را در تامین منابع نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این درخواست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در پی کاهش محسوس روباط واشنگتن - اسلام آباد طی ماه‌های اخیر اعلام شد.

آمریکا سرویس اطلاعاتی پاکستان را به همکاری با شبکه حقانی متهم کرده است. روابط دو کشور با حمله یک تیم کوچک نیروهای ویژه آمریکا به مقر اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده به سطح پایین‌تری رسید.

یک سوم منابع نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان از طریق پاکستان وارد این کشور می‌شود و این مساله اسلام آباد را در یک جایگاه استراتژیک حائز اهمیت برای آمریکا قرار می‌دهد.

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد: باراک اوباما طی تماس تلفنی با اسلام کریم اف، رئیس جمهوری ازبکستان در خصوص ارسال منابع بیشتر از طریق ازبکستان به افغانستان به بحث و گفت‌وگو پرداخته است.

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در ملاقاتی با همتای ازبک خود این مساله را پیشتر مورد بررسی قرار داد. کنگره آمریکا نیز در حال اعمال تغییرات قانونی در راستای افزایش کمک‌های نظامی به کشورهای آسیای میانه به رغم آمار حقوق بشر است.

وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: ما متوجه ارزش روابط خود با ازبکستان هستیم آنها برای ما بسیار مفید بودند.

روابط نزدیک آمریکا و ازبکستان باعث برانگیخته شدن خشم بسیاری از گروه‌های حقوق بشر شده است. 20 گروه شامل عفو بین‌المل، دیده‌بان حقوق بشر و سایر گروه‌های حقوق بشر با امضای نامه‌ای برای کلینتون افزایش همکاری‌های آمریکا و ازبکستان را محکوم کردند.

در این نامه آمده است: ما از شما می‌خواهیم به بیانیه‌هایی که قبلا در رابطه با سوء استفاده‌ها از حقوق بشر در ازبکستان صادر کرده‌اید، پایبند بمانید.



نظر شما :